Meer onderscheidend en dynamisch dan ooit: de nieuwe Porsche 911 GTS-modellen
Vijf nieuwe modelvarianten voor het succesvolle 911-gamma
— Ongeveer anderhalf jaar na de marktintroductie van de 992 verwelkomt het 911-gamma sportieve GTS-versies in de familie. Twaalf jaar geleden stelde Porsche de eerste GTS-variant voor van de 911. Vandaag wordt een nieuwe generatie gelanceerd van de sportieve sportwagenversie. Die is krachtiger en onderscheidt zich nog meer visueel, en met een betere rijdynamiek dan ooit. Zijn zescilinder-boxermotor ontwikkelt 353 kW (480 pk), wat 22 kW (30 pk) meer is dan de huidige 911 Carrera S en de vorige 911 GTS.
- 911 Carrera GTS met achterwielaandrijving, als Coupé en Cabriolet
- 911 Carrera 4 GTS met vierwielaandrijving, als Coupé en Cabriolet
- 911 Targa 4 GTS met vierwielaandrijving
Een achttraps Porsche-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) of manuele zevenversnellingsbak, een GTS-specifieke ophanging met Porsche Active Suspension Management (PASM) en het highperformance remsysteem van de 911 Turbo staan garant voor een superieure overbrenging van de krachten in langs- en dwarsrichting. De rijdynamiek wordt nog verder verbeterd door het Lightweight Design Pack, dat voor het eerst verkrijgbaar zal zijn op de GTS en dat tot 25 kilo bespaart.
De ingetogen sportieve look van de nieuwe modellen gebruikt zwarte contrasterende koetswerkelementen en verduisterde koplampzones. Zwart is ook de dominante kleur voor het interieur. Talrijke details in Race-Tex-microvezel creëren een tegelijk dynamische en elegante sfeer. De jongste generatie van het Porsche Communication Management (PCM) brengt talrijke verbeteringen qua bediening en connectiviteit.
Technologie: specifieke ophanging en uniek sportuitlaatsysteem
De drukgevoede drieliter flat-six in de nieuwe 911 GTS ontwikkelt 353 kW (480 pk). Het maximumkoppel ligt op 570 Nm, wat 20 Nm meer is dan zijn voorganger. Optrekken van 0 naar 100 km/u neemt slechts 3,3 seconden in beslag in de 911 Carrera 4 GTS Coupé met de achttraps Porsche-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK): drie tienden sneller dan zijn voorganger. Voor alle 911 GTS-versies is ook een manuele zevenversnellingsbak met zeer korte slagen beschikbaar als alternatief voor de PDK.
De ophanging, die is afgeleid van die van de 911 Turbo en die werd aangepast voor de GTS, voldoet aan hoge prestatievereisten. Dankzij het standaard Porsche Active Suspension Management (PASM) reageren de dempers bliksemsnel op dynamische veranderingen. In de Coupé en Cabriolet is PASM standaard en wordt het gecombineerd met de 10 millimeter lagere sportophanging. Het concept van hulpveren achteraan is overgenomen van de Turbo-modellen: de hoofdveren staan onder alle rijomstandigheden onder spanning. Het uitveren blijft hetzelfde. Voor de 911 Targa 4 GTS wordt het 911 Targa 4 S-onderstel met PASM gebruikt.
De ingenieurs hebben ook het remvermogen aangepast aan de sterkere prestaties van de GTS, die gebruik maakt van het highperformance remsysteem van de 911 Turbo. De 20-duimse (vooraan) en 21-duimse (achteraan) zwarte lichtmetalen velgen met centrale moer komen van de 911 Turbo. Het standaard sportuitlaatsysteem staat in voor een nog emotionelere soundtrack dankzij de GTS-specifieke afstelling en het weglaten van enige geluiddemping in het interieur.
Koetswerk: talrijke zwarte accenten in satijnglans of hoogglans
De 911 GTS wordt gekenmerkt door een waaier aan zwarte of verduisterde koetswerkdetails. Op de 911 Targa 4 GTS geldt dat ook voor de beugel die het model zo bepaalt en voor de Targa-letters. Aanvullende elementen in zwarte satijnglans zijn de spoilerlip, de lichtmetalen velgen met centrale moer, de openingen in de motorkap en de GTS-letters op de deuren en achterkant van de auto. Het koetswerkpack waarbij deze en nog andere details hoogglanzend zwart worden uitgevoerd, is als optie verkrijgbaar.
Alle 911 GTS-modellen hebben het Sport Design Pack, met een specifieke vorm voor de voor-, zij- en achterschorten. De koplampringen en rand van de dagrijlichten zijn donker gemaakt en de auto is standaard uitgerust met ledkoplampen met Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Ook de achterlichten zijn uniek voor de GTS-modellen.
Lightweight Design Pack: minder gewicht, meer neerwaartse druk
De rijdynamiek wordt verder verbeterd door het Lightweight Design Pack, dat voor het eerst verkrijgbaar zal zijn op een GTS. Er wordt tot 25 kilo bespaard dankzij lichtere volledige kuipstoelen in kunststof versterkt met koolstofvezel (CFRP), lichtgewicht glas voor de zij- en achterruiten en een lichtgewicht batterij. Bovendien wordt de achterbank verwijderd. Andere prestatieverbeterende elementen van dit uitrustingspack zijn de achterwielbesturing en de aanvullende aerodynamische afwerkingsdetails.
Interieur: zwart Race-Tex en standaard Sportstoelen Plus
De sportieve details van de GTS-modellen lopen door in het interieur – zowel functioneel als visueel. De versnellingspook van de optionele manuele zevenversnellingsbak is met 10 millimeter ingekort, waardoor sneller kan worden geschakeld met één polsbeweging. Een GT Sportstuurwiel en het Sport Chrono Pack met modusknop, Porsche Track Precision App en een bandentemperatuurweergave zijn allemaal standaard. De standaard Sportstoelen Plus met viervoudige elektrische verstelling bieden zijdelingse ondersteuning, comfort en gemak. De geluiddemping van het interieur is verminderd, wat de emotionele rijgeluiden versterkt.
Talrijke details in Race-Tex benadrukken de elegante dynamische sfeer. Het middelste deel van de stoelen, het stuurwiel, de deurklinken, de armleuningen op de deuren, het deksel van het opbergvak en de versnellingspook zijn allemaal met het microvezelmateriaal bekleed. Met het GTS-interieurpack zijn de decoratieve stiknaden als optie verkrijgbaar in Carmine Red of Crayon. De veiligheidsgordels, de op de hoofdsteunen geborduurde GTS-letters, de toerenteller en het Sport Chrono-klokje zijn allemaal in dezelfde contrastkleur uitgevoerd. De decoratieve inzetstukken op het dashboard en de deurbekleding zijn met het GTS-interieurpack in mat Carbon uitgevoerd.
Nieuw scherm en nieuwe bediening: nu ook met Android Auto
De nieuwe generatie van het Porsche Communication Management (PCM) kent extra functies en een duidelijk verbeterde bediening. De aanraakzones in het menu Media zijn vergroot en de mogelijkheid om de tegels op het startscherm anders te schikken is nieuw. De verbeterde spraakassistent herkent natuurlijke spraak en kan worden geactiveerd met de woorden “Hey Porsche”.
iOS- en Androidgebruikers genieten volledige connectiviteit. Met Apple Car Play® en nu ook Android Auto kunnen de functies van overeenkomstige mobiele telefoons volledig worden benut in de nieuwe Porsche 911 GTS-modellen.