Prestaties en understatement
Woensdag 16 juni 2021 — Een topatleet die niet pronkt met zijn talent, en houdt van understatement: dat is de nieuwe Porsche 911 GT3 met Touring-pakket. De zevende editie van de krachtige 375 kW (510 pk) GT kan nu besteld worden met het uitrustingspakket dat bij zijn voorganger bijzonder populair was. Deze puristische 911 GT3 met een gewicht van slechts 1.418 kilogram wordt standaard geleverd met een GT-sportversnellingsbak met 6 versnellingen. Voor het eerst kan het Touring-pakket zonder meerprijs ook worden gecombineerd met de 7-versnellingsbak met dubbele koppeling PDK.
De naam Touring-pakket grijpt terug naar de uitrustingsvariant van de 911 Carrera RS van modeljaar 1973. Toen al lag de nadruk op puristisch 911 design en elementen van een klassiek interieur. Porsche blies het idee in 2017 weer nieuw leven in en bood voor het eerst weer een Touring-pakket aan voor de vorige generatie van de 911 GT3, het Type 991. Sindsdien spreekt deze variant vooral liefhebbers van topsportwagens aan met een uitgesproken passie voor understatement en klassiek rijplezier.
Prestaties zonder show: de koetswerk- en interieurdetails
Boven de hoogtoerige motor bevindt zich een rooster in de achterklep met het logo GT3 touring in een uniek design. De sierlijsten van de zijruiten en de uitlaatpijpen van de sportuitlaat zijn zilverkleurig. Deze elementen zijn afgewerkt in satijnglanzend zwart in het optionele Touring-pakket voor het koetswerk. De voorste lichtmodules zijn in dit geval donker getint.
De 911 GT3 met Touring-pakket biedt ook binnenin de sfeer van een klassieke sportwagen. De stuurwielrand, de versnellingspook/keuzehendel, de bekleding van de middenconsole, de armsteunen in de deurpanelen en de deurgrepen zijn bekleed met zwart leder. Het gedeeltelijk lederen interieur heeft zwarte stiksels. De middenpanelen van de stoelen zijn bekleed met zwarte stof en de dakhemel is ook zwart. De hoofdsteunen zijn voorzien van Porsche-logo’s in reliëf. De deurdrempellijsten en de sierelementen op het dashboard en de middenconsole zijn gemaakt van geborsteld zwart aluminium.
Porsche biedt bijna alle optionele uitrusting voor de 911 GT3 ook aan in combinatie met het Touring-pakket. Daartoe behoren alle koetswerk- en velgkleuren, ledkoplampen met Porsche Dynamic Light System en Porsche Dynamic Light System Plus, diverse rijhulpsystemen, de keramische rem PCCB, het liftsysteem op de vooras, alle stoelvarianten, het Chrono-pakket en de audiosystemen.
Porsche Design biedt ook een heel speciale chronograaf voor klanten van de 911 GT3 met Touring-pakket. Het horloge heeft een uurwerk met flyback functie. De opwindrotor doet denken aan het ontwerp van de velgen van het voertuig en is verkrijgbaar in zes verschillende versies die overeenstemmen met de configuratie van het voertuig. De rand van de wijzerplaat in Agate Grey Metallic is gebaseerd op de lak van de wagen. De wijzerplaat zelf heeft een matzwarte afwerking, terwijl de lichtgevende gele chronograafwijzers overeenkomen met de kleur van de toerenteller. De chronograaf 911 GT3 met Touring-pakket wordt gedragen met een band gemaakt van Porsche autoleder met GT3-reliëf. De zwarte sierstiksels met Porsche voertuigdraad geven de band een extra finishing touch. De chronograaf wordt geproduceerd door de eigen Zwitserse horlogefabriek van het bedrijf en is exclusief voorbehouden aan de eigenaars van het voertuig.
Met knowhow uit de motorsport: de Porsche 911 GT3
Met de zevende editie van deze prestatiegerichte sportwagen heeft Porsche systematischer dan ooit racetechnologie overgebracht naar een productiemodel: de dubbele driehoeksophanging vooraan en de compromisloze aerodynamica met zwanenhals-achtervleugel – niet in het Touring-pakket – en opvallende diffusor zijn afkomstig van de succesvolle 911 RSR GT-racewagen en de 375 kW (510 pk) sterke 4,0-liter zescilinder boxermotor is gebaseerd op de in de aandrijving van de 911 GT3 R, die zich in uithoudingsraces heeft bewezen.
Ondanks een breder koetswerk, grotere velgen en extra technische voorzieningen is het gewicht van de nieuwe GT3 vergelijkbaar met dat van zijn voorganger. Hij weegt 1.418 kg met de handgeschakelde versnelling en 1.435 kg met de Porsche versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK). De motorkap van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), de lichtgewicht ruiten en de gesmede lichtmetalen velgen zijn een voorbeeld van de aandacht voor gewichtsbesparing, net als het lichtgewicht sportuitlaatsysteem.
Zijn racegenen komen tot uiting in vrijwel alle details van de nieuwe 911 GT3. De cockpit is voor het eerst uitgerust met een trackscreen: met een druk op de knop worden de digitale displays links en rechts van de centrale toerenteller gereduceerd tot de essentiële informatie over de band- en oliedruk, de olie- en koelvloeistoftemperatuur en het vulpeil van de brandstoftank. De 911 GT3 heeft een gemakkelijk bereikbare modusschakelaar op het stuurwiel. Dit maakt het mogelijk snel te schakelen tussen de verschillende instellingen: Normal, en de personaliseerbare Sport- en Track-modi.
Porsche biedt de 911 GT3 aan met een instapprijs van 174.639,30 euro inclusief BTW en landspecifieke uitrusting. Het Touring-pakket kan nu ook zonder meerprijs als optie worden besteld.