Porsche gaat op jacht naar de titel van 2021 bij de Belgische uithoudingsklassieker
Stuttgart. Het Porsche-fabrieksteam pakt de openingsronde van het FIA World Endurance Championship op 1 mei op Spa-Francorchamps aan met twee 911 RSR’s. Voor de zes uur durende race in de Belgische Ardennen delen de fabrieksrijders Gianmaria Bruni uit Italië en Richard Lietz uit Oostenrijk de cockpit van de ca. GT-raceauto van 515 pk met startnummer 91. De bemanning in de identieke zusterauto nr. 92 is veranderd ten opzichte van voorgaande jaren: dit seizoen deelt de Fransman Kévin Estre, de WEC-kampioen 2018/2019, het voertuig met Neel Jani. Ter voorbereiding op zijn WEC-missie met de Porsche 911 RSR, deed de ervaren Zwitserse racer mee aan de laatste ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar-kampioenschap 2020 in Sebring en nam hij deel aan uitgebreide tests.
“We zijn heel blij dat het management van het World Endurance Championship erin is geslaagd een racekalender samen te stellen met zes evenementen – ondanks de voortdurende beperkingen die worden veroorzaakt door de wereldwijde pandemie. Ons fabrieksteam staat klaar om de jacht op de FIA WEC-kroon op zich te nemen. Ik kijk erg uit naar de komende duels, vooral tussen Porsche en Ferrari ”, zegt Fritz Enzinger, Vice President Porsche Motorsport.
De race
Het Circuit de Spa-Francorchamps ligt in het uiterste oosten van België, vlakbij de Duitse grens. Het circuit van 7.004 kilometer, geopend in 1921, is het langste racecircuit op de FIA WEC-kalender. Met 21 bochten en verschillende lange rechte stukken golft het circuit door het Waalse platteland – het is niet verrassend dat het circuit ook wel bekend staat als de “Ardennen-achtbaan”. Snelle passages zoals Raidillon / Eau Rouge en Blanchimont zijn even berucht als de La Source haarspeldbocht aan het einde van het rechte stuk van start-finish.
“Ons team heeft zich minutieus voorbereid op het seizoen 2021. Met een topresultaat tijdens de openingsronde in Spa-Francorchamps, willen we van meet af aan een duidelijk signaal afgeven dat er maar één doel voor ons kan zijn: het wereldkampioenschap winnen ”, verduidelijkt Pascal Zurlinden, directeur Factory Motorsport. . “Onze klassewinst in 2020 tijdens de eerste ronde in België onderstreepte duidelijk dat de nieuwste versie van de Porsche 911 RSR heel goed past bij de speciale kenmerken van de ‘Ardennen-achtbaan’”, legt Alexander Stehlig, Head of Operations FIA WEC uit. “Tijdens testritten op onder meer Hockenheim hebben we onze teams en auto’s de laatste hand gelegd. Tijdens de tweedaagse proloog in Spa zullen we ons uiterste best doen om de beste setup te vinden voor de speciale kenmerken van deze baan. We zijn klaar om te racen! “
Voor de start van het raceweekend op Spa-Francorchamps zal ter plaatse een zogenaamde proloog plaatsvinden. Porsche en zijn klantenteams nemen deel aan de tweedaagse testsessie op 26 en 27 april met in totaal zeven 2019-generatie 911 RSR.
De Porsche GT Team-coureurs
In de Porsche 911 RSR nr. 91 vertrouwt het fabrieksteam voor het derde jaar op rij op Gianmaria Bruni en Richard Lietz. In 2019 won het ervaren duo de seizoensopeningsronde op Silverstone in Groot-Brittannië. Kévin Estre, die samen met Neel Jani de rijtaak in auto nr. 92 deelt, reist als winnaar van vorig jaar naar Spa-Francorchamps. Vorig seizoen won de Fransman ook de finale in Bahrein en sloot hij de jaarranglijst af als derde. Jani keert terug naar het WEC na te hebben gestreden voor het Porsche TAG Heuer Formula E Team.
De klantenteams
Dempsey-Proton Racing levert aan het begin van het WEC-seizoen twee Porsche 911 RSR’s. Fabriekscoureur Matt Campbell uit Australië bundelt de krachten met teameigenaar Christian Ried (Duitsland) en de voormalige Porsche Junior Jaxon Evans uit Nieuw-Zeeland. Andrew Haryanto uit Indonesië, de Duitser Marco Seefried en Alessio Picariello uit België zijn aangekondigd als de coureurs in zusterwagen nr. 88. Het Duitse klantenteam Project 1 voert dit seizoen ook twee 911 RSR’s uit in alle zes de evenementen. De ploeg uit het Duitse Lohne in Nedersaksen pakt de eerste ronde aan met de Noren Dennis Olsen en Egidio Perfetti en de Italianen Matteo Cairoli en Riccardo Pera. De volledig Britse coureur, Michael Wainwright, Ben Barker en Tom Gamble, strijden om GR Racing in auto nr. 86.
Het schema (alle tijden CEST)
Donderdag 29 april
15.30 – 17.00 uur – Vrije training 1
Vrijdag 30 april
9.30 – 11.00 uur – Vrije training 2
14.00 – 15.00 uur – Vrije training 3
18.20 – 18.00 uur: 35 uur – Kwalificatie GTE-Pro en GTE-Am
zaterdag 1 mei van
13.30 tot 19.30 uur – Race
2021 WEC kalender
26/27 april – Proloog in Spa-Francorchamps (België)
1 mei – 6 uur van Spa-Francorchamps (België)
13 juni – 8 uur van Portimão (Portugal)
18 juli – 6 uur van Monza (Italië)
21/22 augustus – 24 uur van Le Mans (Frankrijk)
26 september – 6 uur van Fuji (Japan)
20 november – 8 Hours of Bahrain (Bahrain)
Opmerkingen coureurs voor de race
Richard Lietz (Porsche 911 RSR # 91):“We zijn allemaal enthousiast over de seizoensopener op dit prachtige circuit. We hebben daar in het verleden veel successen gevierd. We verwachten een zwaar gevecht in Spa. Dit jaar werken we met een nieuwe ingenieur en een paar nieuwe monteurs aan onze auto met nummer 91. We moeten eerst aan elkaar wennen. We hebben veel vooruitgang geboekt tijdens onze tests in Hockenheim. Nu willen we daarop voortbouwen in Spa-Francorchamps en de proef winnen indien mogelijk. ”
Gianmaria Bruni (Porsche 911 RSR # 91):“Het is moeilijk om een mooiere omgeving voor te stellen om het seizoen te beginnen dan Spa-Francorchamps. Het circuit is fantastisch en is altijd goed voor racen vol actie. Als je snel wilt zijn in de spectaculaire en veeleisende passages, moet je een perfect uitgebalanceerde auto hebben. Dit is precies waar we ons op zullen concentreren tijdens de tweedaagse proloog. Ik kijk er echt naar uit om eindelijk weer aan de slag te gaan. “
Kévin Estre (Porsche 911 RSR # 92):“Spa is altijd een enorme uitdaging. Het circuit vraagt veel van de banden, dus het is belangrijk om een bijzonder goede strategie te hebben. Bovendien weten we hoe het weer in de Ardennen kan zijn: een onvoorspelbare mix van koude en warme temperaturen, regen, droogte en soms zelfs sneeuw. Het is van cruciaal belang om goed voorbereid te zijn op alle denkbare omstandigheden. Vorig jaar zagen we dat onze Porsche 911 RSR bijzonder sterk is in Spa. We reizen erheen als winnaars van vorig jaar en we willen nog een succes vieren. “
Neel Jani (Porsche 911 RSR # 92):“Sebring heeft geannuleerd, Portimão uitgesteld – nu gaat het WEC-seizoen eindelijk van start. Ik ben super opgewonden en erg benieuwd naar de eerste ronden in de Porsche 911 RSR op Spa-Francorchamps. Ik heb veel goede herinneringen aan dit nummer van mijn LMP1-dagen. Dat maakt het zo interessant. Ik heb daar veel prototypes gereden en een recordronde gereden in de Ardennen met de Porsche 919 Hybrid Evo. Ik moet nu volledig nieuwe referentiepunten vinden in de GTE-Pro-auto. Het is dus een groot geluk om die twee testdagen van tevoren in Spa te hebben. “
Porsche 911 RSR,