Het op maat gemaakte M vierwielaandrijvingssysteem voor de nieuwe BMW M3 Competition Berline en BMW M4 Competition Coupé tilt dynamiek, wendbaarheid en precisie naar een hoger niveau. De lancering van bijkomende modelvarianten gaat van start in juli 2021.
//
München. Meer prestaties, meer aangedreven wielen, meer onnavolgbaar M gevoel. Amper enkele maanden nadat de nieuwe BMW M3 Berline en BMW M4 Coupé op de markt kwamen, voegt BMW M GmbH nog twee varianten toe aan het gamma door voor het eerst de M xDrive-vierwielaandrijving aan te bieden voor de performante sportwagens in het premium middenklassesegment. Door het motorvermogen precies over de vier wielen te verdelen krijgt de BMW M3 Competition Berline met M xDrive bijzonder dynamische kwaliteiten (gecombineerd brandstofverbruik: 10,1 – 10,0 l/100 km volgens de WLTP-cyclus; gecombineerde CO2 -uitstoot: 231 – 228 g/km volgens de WLTP-cyclus) alsook de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive (gecombineerd brandstofverbruik: 10,1 – 10,0 l/100 km volgens de WLTP-cyclus; gecombineerde CO2 -uitstoot: 230 – 227 g/km volgens de WLTP-cyclus).
Het vermogen van de 375 kW/510 pk sterke zescilinder-in-lijn wordt in de nieuwe modellen overgebracht via de achttraps M Steptronic versnellingsbak met Drivelogic. De specifieke M vierwielaandrijving verdeelt het dan over de voor- en achterwielen om op elk moment de wendbaarheid, stabiliteit, tractie en circuitdynamiek te verbeteren. Zo kan de bestuurder een meeslepende interpretatie van de typische M prestatiekenmerken ervaren, die onder meer tot uiting komt in een nog snellere acceleratie. De BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive worden vanaf juli 2021 gelanceerd.
M xDrive en actief M differentieel voor een superieure rijdynamiek.
De speciaal afgestelde sturing van de krachtoverbrenging van het M xDrive-systeem biedt voor een groot aantal performante modellen van BMW M GmbH al een alternatief voor de klassieke achterwielaandrijving dat een glimlach op ieders gezicht tovert. Nu wordt het actieve M differentieel gecombineerd met de vierwielaandrijving. Naargelang de omstandigheden zorgt dat ook voor een volledig variabele verdeling van het aandrijfkoppel tussen de achterwielen. Dat helpt om het aandrijfkoppel zonder vermogensverlies over te brengen naar de weg, vooral wanneer de auto hard wordt gepusht of minder grip heeft aan één kant. Het M xDrive-systeem en het actieve M differentieel – compleet met geïntegreerde M specifieke tractiecontrole – worden aan het Dynamic Stability Control-systeem (DSC) gekoppeld voor een nauwkeurige interactie afhankelijk van de rijsituatie. Het duidelijke doel is een uiterst dynamische rijervaring te creëren die het gebruikelijke M gevoel combineert met een merkbaar verbeterde tractie en stabiliteit.
Het M xDrive-systeem gebruikt een elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling in de tussenbak om het aandrijfkoppel soepel en volledig variabel te verdelen over de voor- en achterwielen. De olietoevoer van de meervoudige plaatkoppeling werd geoptimaliseerd om het mechanisme van de variabele vermogensverdeler doeltreffend te houden, zelfs bij hard rijden op het circuit. De vermogensoverdracht naar de differentiëlen voor- en achteraan gebeurt door aandrijfassen die speciaal voor de BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive werden ontwikkeld. De uitgaande assen die het aandrijfkoppel overbrengen op de wielen, zijn eveneens op maat gemaakt. In klassieke M stijl stuurt de vierwielaandrijving het meeste vermogen naar de achterwielen. Normaal gesproken wordt de aandrijfkracht volledig naar achteren gekanaliseerd, waarbij de voorwielen pas in werking treden als de achterwielen geen vermogen meer naar de weg kunnen sturen.
De transferbak beschikt over een specifieke regeleenheid en een geïntegreerde wielslipbeperking. Zo kan hij eventuele snelheidsverschillen tussen de voor- en achterwielen uitzonderlijk snel compenseren zonder het centrale DSC-management te moeten inschakelen. Dit resulteert in een beter presterende vierwielaandrijving, met als belangrijkste effect dat het gevoel van onwrikbare evenwichtigheid waarvoor M-modellen bekend staan in zeer dynamische rijsituaties, zoals bochten op snelheid nemen in een gecontroleerde drift, verder wordt versterkt.
De verbeteringen op het vlak van tractie, wegligging, wendbaarheid en dynamiek die de combinatie van M xDrive en het actieve M differentieel met zich meebrengt, vertalen zich ook in een superieur sprintvermogen. De BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive hebben beide slechts 3,5 seconden nodig om vanuit stilstand 100 km/u te halen. Dat maakt ze 0,4 seconden sneller dan hun tegenhangers met achterwielaandrijving.
De dynamische overbrenging van het vermogen naar de weg in de BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive gebeurt via standaard BMW M lichtmetalen velgen van 19” op de vooras en 20” achteraan. De gesmede velgen met dubbele spaken en Jet Black-afwerking zijn voorzien van banden in maat 275/35 R19 vooraan en 285/30 R20 achteraan. Speciaal ontworpen circuitbanden met dezelfde afmetingen zijn ook als optie verkrijgbaar.
Grote technische wijzigingen optimaliseren de prestatiekenmerken.
De vierwielaandrijvingstechnologie in de nieuwe BMW M3 Competition Berline met M xDrive en BMW M4 Competition Coupé met M xDrive wordt aangevuld met een vooras met dubbele veerpoot die speciaal voor deze modellen werd hertekend en voorzien is van een aangepaste voorasgeometrie en een individueel afgestemde stuurverhouding. Deze ingrijpende, speciale aanpassingen aan de vierwielaandrijving zorgen ervoor dat zowel de bestaande, zuiver achterwielaangedreven versies als hun nieuwe M xDrive-broers zich onderscheiden door hun compromisloze, kenmerkende M stuurinrichting. De vierwielaangedreven modellen plukken bovendien de vruchten van een speciaal aangepaste versie van het motorolietoevoersysteem, ontworpen om bijzonder dynamische prestaties te bieden.
Drie M xDrive-modi zorgen voor een gepersonaliseerd M gevoel.
Met M xDrive kan de bestuurder ook de eigenschappen en prestaties van de vierwielaandrijving afstemmen op de rijsituatie en zijn individuele voorkeuren. De gewenste instelling kan rechtstreeks worden geselecteerd in het instellingenmenu van het specifieke M besturingssysteem, dat keuze biedt uit drie verschillende transmissiemodi. In de standaard 4WD-stand levert de vierwielaandrijving een maximale tractie en een nauwkeurig controleerbare wegligging, terwijl het vermogen op elk moment duidelijk naar achteren wordt gestuurd. Door de 4WD Sport-modus in te schakelen wordt een nog groter deel van het motorkoppel naar de achterwielen gestuurd, zelfs in extreem dynamische rijsituaties, wat resulteert in een scherpere wendbaarheid. De lineaire opbouw van laterale krachten die zo kenmerkend is voor M modellen, maakt het nu ook mogelijk om gecontroleerde drifts uit te voeren. Bestuurders kunnen het DSC-systeem ook volledig uitschakelen en de 2WD-modus inschakelen, waarbij de aandrijfkracht enkel op de achterwielen wordt overgebracht. Als het optionele M tractiecontrolesysteem is gemonteerd, zijn er in deze stand tien tractieniveaus mogelijk, net als bij de modellen met achterwielaandrijving. Deze vorm van krachtoverbrenging zonder tussenkomst van de chassiscontrolesystemen om de wagen te stabiliseren stelt doorgewinterde bestuurders in staat om van een opmerkelijke puurheid te genieten en hun vaardigheden aan te scherpen met de optionele M Drift Analyser.
Bestuurders kunnen hun gewenste M xDrive-modus instellen en opslaan als onderdeel van de twee individuele M1- en M2-configuraties, samen met de instellingen voor motorkenmerken, schokdemperrespons, stuureigenschappen, remsysteem en andere parameters. Beide configuraties kunnen dan op elk moment onmiddellijk worden opgeroepen door een van de twee M toetsen op het stuurwiel in te drukken.
Individueel M gevoel: zes modellen, elk met een eigen karakter.
Door twee vierwielaangedreven modelvarianten aan het gamma toe te voegen, biedt BMW M GmbH nu een ongeëvenaarde verscheidenheid aan performante middenklassers. De BMW M3 Berline (gecombineerd brandstofverbruik: 10,2 – 9,9 l/100 km volgens de WLTP-cyclus; gecombineerde CO2 -uitstoot: 231 – 226 g/km volgens de WLTP-cyclus) en BMW M4 Coupé (gecombineerd brandstofverbruik: 10,2 – 9,9 l/100 km volgens de WLTP-cyclus; gecombineerde CO2 -uitstoot: 231 – 226 g/km volgens de WLTP-cyclus) bieden een uniek verkoopargument ten opzichte van hun rivalen met hun combinatie van achterwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. De aandrijfkracht in de BMW M3 Competition Berline (gecombineerd brandstofverbruik: 9,8 – 9,6 l/100 km volgens de WLTP-cyclus; gecombineerde CO2 -uitstoot: 224 – 219 g/km volgens de WLTP-cyclus) en BMW M4 Competition Coupé (gecombineerd brandstofverbruik: 9,8 – 9,6 l/100 km volgens de WLTP-cyclus; gecombineerde CO2 -uitstoot: 224 – 219 g/km volgens de WLTP-cyclus) wordt eveneens naar de achterwielen gestuurd, hier via een achttraps M Steptronic versnellingsbak met Drivelogic.
Dit kwartet wordt nu aangevuld met de pas aangekondigde BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive. Dit betekent dat de jongste modelgeneratie al zes auto’s telt met verschillende karakters, die elk hun eigen recept bieden voor een sublieme performante sportwagen met een onbeperkt dagelijks gebruiksgemak. En als later dit jaar de nieuwe editie van de BMW M4 Cabrio het modelgamma vervoegt, zullen klanten binnenkort nog meer mogelijkheden hebben om de kenmerkende M aanpak van topprestaties af te stemmen op hun persoonlijke stijl.
_______________________________________________________