- Eerste officiële beelden speciale uitvoering op basis van 812 Superfast vandaag vrijgegeven
- Naam en aanvullende technische informatie worden op 5 mei onthuld tijdens livestream-evenement op Ferrari’s social media-kanalen
- Ultieme expressie van Ferrari DNA: exclusiviteit, een race-hart en de top in innovatie
- Atmosferische V12 levert 830 pk bij 9.500 tpm voor een beleving van eindeloze kracht en prestaties
– Ferrari heeft de eerste beelden vrijgegeven van zijn nieuwste gelimiteerde speciale serie, in aanloop naar de officiële wereldpremière, die op 5 mei om 14.30 uur live wordt uitgezonden op de social media-kanalen van het merk. Het nieuwe model is de ultieme expressie van Ferrari’s visie op een extreme berlinetta met een voorin geplaatste motor. Daarbij zijn de kenmerken van de veelgeprezen 812 Superfast aangescherpt tot een niveau dat nog niet eerder is vertoond. Het resultaat is een auto die de ruim 70 jaar ervaring van de fabrikant op de wereldwijde circuits belichaamt, voortbouwend op het volbloed sportwagen-DNA om een perfecte match van prestaties, vorm en functie te creëren. Het model is bedoeld voor Ferrari’s meest gepassioneerde verzamelaars en connaisseurs en beschikt over tal van compromisloze technologische oplossingen om ongeëvenaard rijplezier te garanderen.
Eén van de meest opvallende aspecten van dit nieuwe model is het diepgaande aerodynamisch onderzoek dat voorafging aan de modificaties die aan de buitenzijde zijn doorgevoerd. In nauwe samenwerking met het Ferrari Styling Centre hebben de aerodynamica-experts extreme oplossingen gekozen met designfeatures die ongekend zijn voor een auto met straathomologatie. De aerodynamische maatregelen waren gericht op het maximaliseren van de downforce-niveaus. Elke aanpassing – van de nieuwe luchtinlaten in het front, de diffuser achter en de uitlaatconfiguratie tot aan het gepatenteerde ontwerp van de achterzijde die nu is voorzien van vortex-generatoren – is een getrouwe uitdrukking van Ferrari’s filosofie dat vorm altijd functie moet volgen.
Qua design heeft deze nieuwe speciale serie een sterke persoonlijkheid die het model aanzienlijk onderscheidt van de 812 Superfast waarop hij is gebaseerd. Ferrari realiseerde dit door de keuze voor designthema’s die het ontwerp en de dynamiek van de 812 Superfast naar een nog hoger plan brengen, en het sportieve karakter naar nieuwe hoogten stuwen. Een voorbeeld hiervan is het besluit om de glazen achterruit te vervangen door een aluminium structuur uit één stuk. De vortex-generatoren verbeteren de aerodynamische efficiëntie van de auto, maar de gekozen designoplossing, die volledig is geïntegreerd met het dak, creëert tegelijkertijd een ruggengraateffect dat de sculpturale vormen van de auto onderstreept.
Samen met het koolstofvezel profiel dat de motorkap doorkruist verandert dit stijlkenmerk de algemene perceptie van de volumes van de auto. De motorkap lijkt korter, wat de breedte van de auto benadrukt, en de achterzijde heeft nu een krachtigere fastback-look, waardoor het model compacter en competitiever lijkt. Ondanks dat hij het silhouet, de proporties en de balans met de 812 Superfast deelt. Zelfs de achterspoiler ziet er nu imposanter uit: hij is hoger, maar door het specifieke design oogt de achterzijde ook heel breed, bijna horizontaal.
De vormgeving van het interieur komt sterk overeen met die van de 812 Superfast, met behoud van de belangrijkste interfaces en de oppervlakken van het dashboard en de portierpanelen, inclusief het kenmerkende diapason-motief. Samen met andere elementen van het interieur is het portierpaneel opnieuw ontworpen, om het gewicht te verminderen. In combinatie met de introductie van het H-patroon op de transmissietunnel geeft dit het interieur een sportievere, modernere uitstraling die het race-karakter van de auto weerspiegelt.
Zoals bij alle Ferrari’s is het meest opvallende kenmerk het hart van de auto: in dit geval de nieuwste evolutie van de legendarische 65° V12-motor uit Maranello, met meer vermogen dan ooit voor een Ferrari-motor in een straatauto – 830 pk bij een toerental van 9.500 tpm, opnieuw de hoogste waarde van alle verbrandingsmotoren van Ferrari. Het gebruik van state-of-the-art materialen, de doorontwikkeling van veel van de belangrijkste onderdelen van de motor, een nieuw kleptimingmechanisme en een nieuw uitlaatsysteem zijn slechts enkele van de technische oplossingen die de Ferrari-motor in staat stellen om prestaties te leveren die ongekend zijn in het V12-segment.
De ongefilterde en tegelijkertijd brute vermogensafgifte wordt gekoppeld aan een toonaangevende dynamiek om ervoor te zorgen dat de prestaties volledig kunnen worden benut, en om maximaal rijplezier achter het stuur te garanderen. De meest opvallende oplossing is de toepassing van onafhankelijke besturing op alle vier de wielen. Dit vergroot het gevoel van wendbaarheid en precisie in bochten en zorgt voor ongeëvenaarde reacties op stuurinput. Een andere opmerkelijke technische prestatie is het ontwikkelingswerk dat is verricht om het totale gewicht van de auto te verlagen ten opzichte van de 812 Superfast. Dit werd met name bereikt door veelvuldig gebruik te maken van koolstofvezel, zowel aan de buitenkant als in het interieur. Tot slot debuteert in het nieuwe model versie 7.0 van het befaamde voertuigdynamieksysteem Side Slip Control.