De BMW iX luidt een nieuw tijdperk voor mobiliteit in. Het nieuwste technologische vlaggenschip van de BMW Group combineert een baanbrekend design en moderne luxe met de nieuwste innovaties op het gebied van geautomatiseerd rijden, bediening, connectiviteit en digitale diensten. De focus ligt zowel op lokaal emissievrij rijplezier – in combinatie met de typische sportieve capaciteiten, efficiëntie en het overtuigende rijbereik van het merk – als op een onwrikbare, geïntegreerde en complete aanpak van duurzaamheid. Bij de marktintroductie eind 2021 kunnen klanten kiezen uit twee modelvarianten: de BMW iX xDrive50 en BMW iX xDrive40.
De BMW iX luidt een nieuw tijdperk voor mobiliteit in. Het nieuwste technologische vlaggenschip van de BMW Group combineert een baanbrekend design en moderne luxe met de nieuwste innovaties op het gebied van geautomatiseerd rijden, bediening, connectiviteit en digitale diensten. De focus ligt zowel op lokaal emissievrij rijplezier – in combinatie met de typische sportieve capaciteiten, efficiëntie en het overtuigende rijbereik van het merk – als op een onwrikbare, geïntegreerde en complete aanpak van duurzaamheid. Bij de marktintroductie eind 2021 kunnen klanten kiezen uit twee modelvarianten: de BMW iX xDrive50 en BMW iX xDrive40.
//
De strengste eisen inzake milieucompatibiliteit werden toegepast in de hele waardeketen en voor de volledige levenscyclus van de BMW iX. De wagen zit momenteel in de laatste fase van zijn serieontwikkeling. Bij de marktintroductie – die eind 2021 op gang komt – kunnen klanten kiezen uit twee modelvarianten: de BMW iX xDrive50 en BMW iX xDrive40.
Type | Prijs België
(incl. 21% BTW) |
Prijs Luxemburg
(incl. 17% BTW) |
iX xDrive40 | € 81.200,00 | € 78.550,00 |
iX xDrive50 | € 97.950,00 | € 94.750,00 |
De BMW iX geeft een nieuwe invulling aan het succesvolle SAV-concept (Sports Activity Vehicle). Het is het eerste model op basis van een nieuwe, modulaire, schaalbare toolkit die de toekomst van de BMW Group vorm zal geven. De ontwikkeling en productie van de BMW iX volgen een allesomvattende aanpak van duurzaamheid, waarbij strikte milieu- en sociale normen worden nageleefd bij de winning van grondstoffen, naast het gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen en een hoog percentage gerecycleerde materialen in de mix. De daaruit voortvloeiende koolstofvoetafdruk wordt vermeld in een door onafhankelijke auditors goedgekeurd valideringsdocument. Zo blijkt uit het certificaat van de BMW iX xDrive40 dat zijn aardopwarmingspotentieel ongeveer 45 procent lager ligt dan dat van een Sports Activity Vehicle met een vergelijkbare dieselmotor over 200.000 kilometer.
“Technologie is de drijvende kracht achter de vooruitgang die nodig is om zelfs de grootste uitdagingen het hoofd te bieden. Dat geldt in het bijzonder voor klimaatbescherming”, zegt Oliver Zipse, Voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG. “We twijfelen er niet aan: mobiliteit moet duurzaam zijn wil het een echt uitstekende oplossing zijn. Voor de BMW Group is premiummobiliteit niet mogelijk zonder verantwoordelijkheid.”
“We hebben een belofte gedaan en die belofte zullen we ook nakomen: de marktintroductie van de BMW iX zal eind dit jaar beginnen met een tweeledige aanpak – in de vorm van de BMW iX xDrive40 en BMW iX xDrive50,” aldus Pieter Nota, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor Klanten, Merken en Verkoop. “Bovendien kunnen onze klanten nu genieten van nieuwe toevoegingen aan het gamma voertuigfuncties die tijdens de gebruiksduur kunnen worden geüpload naar hun wagen, en van een naadloos en uitermate klantgericht configuratieproces met gepersonaliseerde producten en diensten.”
Gecontroleerde productie van grondstoffen, groene stroom over de hele lijn voor productie, hoog percentage natuurlijke en gerecycleerde materialen.
De BMW Group koopt het kobalt en lithium dat nodig is voor de hoogspanningsaccu’s van gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko, alvorens ze te leveren aan de accucelfabrikanten. Net als bij de productie van de hele wagen in de fabriek van de BMW Group in Dingolfing worden de accucellen geproduceerd met uitsluitend groene stroom uit gecertificeerde bronnen. En sinds februari 2021 koopt het bedrijf aluminium dat geproduceerd is met elektriciteit uit zonne-energiecentrales. Het belang dat bij de productie van de BMW iX wordt gehecht aan het behoud van hulpbronnen, wordt benadrukt door het hoge percentage secundair aluminium en gerecycleerd plastic dat wordt gebruikt. Het interieur van de auto is afgewerkt met FSC-gecertificeerd hout, leder gelooid met olijfbladextracten en andere natuurlijke materialen. Als grondstof voor de vloerbekleding en matten worden onder andere gerecupereerde visnetten gebruikt.
“In plaats van de verantwoordelijkheid gewoon af te schuiven op het leveranciersnetwerk nemen we samen met onze directe leveranciers de verantwoordelijkheid op,” aldus dr. Andreas Wendt, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor het Aankoop- en Leveranciersnetwerk. “Zodoende maken we gebruik van onze jarenlange ervaring en creëren we processen om tot meer transparantie en traceerbaarheid te komen.”
Elektromotoren: de dynamiek verbeteren, het gebruik van kritieke materialen verminderen.
Bovendien onderscheiden de elektromotoren van de BMW iX zich door een ontwerp dat het gebruik van zeldzame aardmetalen voorkomt. Ze werken volgens het principe van een elektrisch bekrachtigde synchrone motor. De rotor in de BMW iX-motoren wordt niet bekrachtigd door vaste permanente magneten, maar door de toevoer van elektrische energie. Hierdoor zijn de kritieke materialen voor de productie van magneten niet meer nodig en is de BMW Group niet afhankelijk van hun beschikbaarheid.
Dit bijzondere ontwerp heeft ook een positieve invloed op de prestatie-eigenschappen van de motoren. Dankzij de nauwkeurig geregelde bekrachtiging van de rotor met elektrische energie is het maximumkoppel volledig en onmiddellijk beschikbaar bij het wegrijden. En dat koppel blijft – in tegenstelling tot conventionele elektromotoren – behouden over een extreem breed toerentalbereik. Kenmerkend voor de rijervaring aan boord van de BMW iX is dan ook de bliksemsnelle vermogensontwikkeling, die bovendien ongewoon consistent is en de typische sportieve uitmuntendheid van de wagen onderstreept.
In de BMW iX xDrive50 levert het aandrijfsysteem – met een elektromotor op de vooras en een elektromotor op de achteras – een totaal vermogen van meer dan 370 kW/500 pk, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 5,0 seconden. De BMW iX xDrive40 levert een vermogen van meer dan 240 kW/300 pk, waarmee hij in net iets meer dan 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.
Efficiënt aandrijfsysteem en de nieuwste accutechnologie vergroten het rijbereik.
De elektromotor, transmissie en vermogenselektronica van de BMW iX vormen samen een sterk geïntegreerd pakket in één behuizing. Deze compacte constructie komt ook de efficiëntie van het aandrijfsysteem ten goede. De BMW iX, die ook nog geniet van een geoptimaliseerde aerodynamica en een intelligente lichtgewicht constructie, onderscheidt zich immers door zijn efficiëntie in zijn segment. Het resultaat is een gemiddeld elektriciteitsverbruik volgens de WLTP-cyclus van minder dan 21 kWh per 100 kilometer voor de BMW iX xDrive50 en minder dan 20 kWh per 100 kilometer in het geval van de BMW iX xDrive40.
Net als de elektromotoren, de vermogenselektronica en de laadtechnologie van de BMW iX zijn de hoogspanningsaccu’s ook het product van de vijfde generatie van de BMW eDrive-technologie. Ze bevinden zich laag in de vloer van de wagen, als integraal onderdeel van het koetswerk. De gravimetrische energiedichtheid van de lithium-ionaccu’s werd met nog eens ongeveer 20 procent verhoogd ten opzichte van de vorige generatie accu’s.
De accucellen worden geproduceerd volgens precieze specificaties van de BMW Group en geïntegreerd in modelspecifieke hoogspanningsaccu’s. Daarom wordt de BMW iX xDrive50 in de fabriek van de BMW Group in Dingolfing uitgerust met een accu die een bruto-energie-inhoud van meer dan 100 kWh heeft, terwijl de batterij voor de BMW iX xDrive40 een bruto-energie-inhoud van meer dan 70 kWh heeft. Dat geeft de BMW iX xDrive50 een rijbereik van meer dan 600 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. En het volgens de WLTP berekende rijbereik van de BMW iX xDrive40 bedraagt meer dan 400 kilometer. (Alle cijfers met betrekking tot de prestaties, het energieverbruik en het rijbereik zijn voorspellingen op basis van het huidige ontwikkelingsstadium.)
De nieuwe oplaadtechnologie van de BMW iX maakt snelladen op gelijkstroom mogelijk met een extreem hoog laadvermogen. De BMW iX xDrive50 kan zijn hoogspanningsaccu opladen met maximaal 200 kW, terwijl het maximale laadvermogen van de BMW iX xDrive40 150 kW bedraagt. Dat alles betekent dat een oplaadtijd van tien minuten voldoende energie levert om meer dan 120 kilometer / 90 kilometer rijbereik toe te voegen. Voor beide modelvarianten kan de hoogspanningsaccu in minder dan veertig minuten worden opgeladen van 10 naar 80 procent.
Nieuwe technologische toolkit ondersteunt verdere evoluties op het gebied van autonoom rijden.
De nieuwe technologische toolkit die debuteert in de BMW iX, vormt ook het platform voor een opmerkelijke vooruitgang op het vlak van autonoom rijden en digitale services. Zo werd het rekenvermogen opgedreven om tot twintig keer zoveel gegevens te kunnen verwerken als in vorige modellen. Als gevolg daarvan kunnen er ongeveer twee keer zoveel gegevens van voertuigsensoren worden verwerkt als voorheen.
“De technologie in de BMW iX vestigt nieuwe normen in de autosector. De iX heeft meer rekenvermogen om gegevens te verwerken en krachtigere sensortechnologie dan de nieuwe modellen in ons huidige gamma. Hij is ook 5G-compatibel, zal nieuwe en verbeterde autonome rij- en parkeerfuncties aanbieden en zal de uiterst performante vijfde generatie van ons elektrische aandrijfsysteem gebruiken,” verklaarde Frank Weber, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG voor Ontwikkeling.
Fris design voor een nieuwe rijervaring.
De BMW iX geeft de weg aan naar een toekomstige generatie wagens waarmee de onderneming nieuwe normen vestigt op het gebied van duurzaamheid, rijplezier en prestige. Dat baanbrekende karakter komt duidelijk tot uiting in het design van de wagen, dat van binnenuit werd ontwikkeld. De BMW iX werd dan ook in het leven geroepen om bestuurders en passagiers een hoogwaardige levenskwaliteit te bieden.
Zijn heldere en minimalistische koetswerkdesign getuigt van een nieuwe vorm van mobiliteit, die de behoeften van de inzittenden centraal stelt. Zijn interieur biedt de inzittenden innovatieve mogelijkheden om de reistijd te benutten en laat ze tegelijk genieten van ontspanning, veiligheid, beveiliging en een nieuwe vorm van luxe.
“De BMW iX laat zien hoe we nieuwe technologieën een erg modern en emotioneel design kunnen geven. Hoewel het een technologisch complexe wagen is, voelt hij gebruiksvriendelijk en eenvoudig aan,” zegt Adrian van Hooydonk, Senior Vice President van BMW Group Design. “De BMW iX biedt een mobiele leefruimte waarin mensen zich op hun gemak zullen voelen en waarin de intelligentie van de wagen enkel te zien als ze nodig is.”
CO2-UITSTOOT EN VERBRUIK.
BMW iX xDrive50:
Gecombineerd stroomverbruik: < 21 kWh/100 km volgens de WLTP-testcyclus*; gecombineerde CO2-uitstoot: 0 g/km.
BMW iX xDrive40:
Gecombineerd stroomverbruik: < 20 kWh/100 km volgens de WLTP-testcyclus*; gecombineerde CO2-uitstoot: 0 g/km.
*Gegevens over rijprestaties, energieverbruik en rijbereik zijn voorlopig en gebaseerd op voorspellingen.