Bora is 50

 De ‘rock-and-roll’ Maserati is creatie van Giorgetto Giugiaro.

 

1971: Het gouden jaar van de rock, gedomineerd door artiesten als David Bowie, Led Zeppelin en Pink Floyd, was ook het jaar waarin de Maserati Bora zijn levenslicht zag. De iconische sportauto met gestroomlijnde, taps toelopende lijnen en een futuristische en echte ‘rock and roll’ ziel, debuteerde vandaag exact 50 jaar geleden op de Autosalon van Genève.

 

De Maserati Bora speelt een belangrijke rol in de geschiedenis en markeerde de start van een nieuw hoofdstuk in het verhaal van het merk met de Drietand. Als eerste Maserati-straatauto met een middenmotor achterin markeerde de Bora de weg naar de toekomst en deelt hij tot op de dag van vandaag de belangrijkste kenmerken met het Maserati van nu: exclusiviteit, sportiviteit en hoogstaand design.

 

In navolging van de trend die eerder al een revolutie teweeg had gebracht in de Formule 1, vroeg Maserati aan Giorgetto Giugiaro van Italdesign om een sportwagen met middenmotor te ontwikkelen die op het gebied van prestaties, design, comfort en veiligheid de lat moest verleggen. Het silhouet van de Bora benadrukt de pure aerodynamische en sportieve ziel van de auto. Het ontwerp bevat vele unieke en elegante details. Een van de vele onderscheidende kenmerken van deze auto zijn de inklapbare koplampen voor een optimale aerodynamica.

 

De Bora had een topsnelheid van meer dan 280 km/u en de gasrepsons en wendbaarheid waren uitzonderlijk voor die tijd.

 

Het technische ontwerp van de auto was het werk van Giulio Alfieri, terwijl de aerodynamica en styling zijn verzorgd door Giorgetto Giugiaro. De Bora was een trendsettende, gestroomlijnde auto met een futuristische inborst, een waar icoon met de rock-‘n-roll-geest van de jaren ’70.

Bora – Coupè 2 posti
Disegno sezionato in prospettiva della vettura.
(autore Giovanni Cavara)

Maserati viert de Bora, de eerste auto met middenmotor achterin in de geschiedenis van het merk, net zoals de MC20 de eerste auto met middenmotor achterin in het nieuwe tijdperk is.

De wind van de Maserati Bora overspant 50 jaar geschiedenis en bereikt het begin van een nieuwe fase voor het merk: alle nieuwe modellen delen de exclusiviteit, sportiviteit en uniciteit die de Modenese constructeur altijd hebben gekenmerkt, en Bora heeft ook zijn motorpositie, voor het eerst geïntroduceerd op de Tipo 63 (1961), aanvankelijk overgenomen op de MC12, en nu een belangrijk kenmerk van de nieuwe MC20.

Precies 50 jaar zijn verstreken sinds 11 maart 1971, toen de Internationale Autosalon van Genève het decor vormde voor het debuut van de Maserati Bora, die tot 1978 werd geproduceerd met 564 gebouwde auto’s, om nog maar te zwijgen van de spectaculaire Boomerang, een coupé-prototype gemaakt door Giugiaro met futuristische techniek en wigvormige carrosserie.

In navolging van de trend die de vorige jaren al een revolutie teweeg had gebracht in de Formule 1-raceauto’s, vroeg Maserati aan Giorgetto Giugiaro van Italdesign om een ​​middengemonteerde sportwagen met achterin geplaatste motor te ontwikkelen met verbeterde prestaties, design, comfort en veiligheid.

De motor was de beproefde V8 van 4.700 cc die 310 pk produceerde bij 6.000 tpm (twee jaar later vergezeld van de motor van 4.900 cc), in de lengte gemonteerd op een subframe op de monocoque.

De onderscheidende kenmerken van de auto waren onder meer intrekbare koplampen om luchtweerstand te voorkomen, uitstekend differentieel op de achteras, onafhankelijke ophangingen op alle wielen (voor het eerst in een Maserati), schijfremmen, droog gemonteerde enkele schijfkoppeling, 5-versnellingsbak en telescopisch ophangingsdempers.

De Bora combineerde comfort en prestaties en had een topsnelheid van meer dan 280 km / u, wat voor veel rijplezier zorgde dankzij de uitzonderlijk wendbare respons van de motor en het stille interieur.

Terwijl het technische ontwerp van de auto de naam Giulio Alfieri droeg, waren de aerodynamica en styling van Giorgetto Giugiaro, die een tweezitscoupé creëerde met een eenvoudig, elegant lijnenspel dat de Maserati Bora een evenwichtig uiterlijk gaf.

De aanpak was futuristisch, met een lage, slanke, bijna taps toelopende voorkant die door de lucht was gestileerd, terwijl de grille aan de voorkant twee rechthoekige ventilatieopeningen omvatte met een drietand in het midden. De perfect gestroomlijnde zijkanten waren centraal gescheiden door een dunne zwarte rubberen rand, terwijl de achterkant eindigde in een Kamm of afgeknotte staart.

Het resultaat was een trendsettende, gestroomlijnde auto die perfect was voor de rock-‘n-roll-geest van de jaren ’70, die fans vandaag nog steeds in verrukking brengt.                                                                                                                                       

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait