Volvo Cars wil leider worden in de snelgroeiende markt van elektrische premiumwagens en tegen 2030 een bedrijf zijn dat volledig elektrische wagens verkoopt.
Tegen die tijd wil het bedrijf alleen nog maar volledig elektrische wagens verkopen. Wagens in de wereldwijde productportfolio met een verbrandingsmotor, ook hybrides, zullen worden uitgefaseerd.
De transitie van het bedrijf om een fabrikant te worden van volledig elektrische auto’s past in zijn ambitieuze klimaatplan. Het is de bedoeling om de CO2-voetafdruk van alle wagens gedurende hun volledige levenscyclus systematisch te beperken door concrete acties te ondernemen.
Die beslissing steunt ook op de verwachting dat klanten volledig elektrische wagens sneller zullen accepteren als de wetgeving gewijzigd is en er snel meer kwalitatieve laadinfrastructuur toegankelijk is.
De focus van Volvo Cars op volledige elektrificatie staat niet op zichzelf, maar gaat gepaard met een sterkere focus op online verkoop en een vollediger, aantrekkelijker en transparanter aanbod voor consumenten onder de naam ‘Care by Volvo’. Alle zuiver elektrische modellen zullen enkel online beschikbaar zijn.
De ambitie om tegen 2030 volledig elektrisch te zijn, is het gevolg van een versnelling van de elektrificatiestrategie van Volvo Cars. Dat is vooral te danken aan de sterke vraag naar elektrische wagens in de afgelopen jaren en de overtuiging dat de markt voor auto’s met verbrandingsmotoren krimpt.
“We hebben rendabele groei nodig om succesvol te blijven. We kiezen ervoor om te investeren in de toekomst, die elektrisch en online is, in plaats van in een krimpende activiteit”, aldus Håkan Samuelsson, Chief Executive Officer. “We willen absoluut een leider worden in het snelgroeiende segment van elektrische premiumwagens.”
Vorig jaar lanceerde Volvo Cars wereldwijd zijn eerste volledig elektrische wagen, de XC40 Recharge. Later vandaag zal het bedrijf zijn tweede volledig elektrische wagen onthullen, een nieuw model in de 40-reeks.
De komende jaren zal Volvo Cars enkele bijkomende elektrische modellen lanceren, en er volgen er nog meer. Het bedrijf wil dat al tegen 2025 de helft van alle verkochte Volvo’s volledig elektrisch zal zijn en de andere helft hybride. Tegen 2030 moet dan elke verkochte auto volledig elektrisch zijn.
“Auto’s met een verbrandingsmotor zijn geen lang leven beschoren”, aldus Henrik Green, Chief Technology Officer. “We maken er werk van dat we tegen 2030 een fabrikant zijn van enkel elektrische wagens. Zo kunnen we voldoen aan de verwachtingen van onze klanten en zijn we een deel van de oplossing om de klimaatverandering te bestrijden.”