De aantrekkingskracht van elektrisch rijden: de Audi e-tron GT quattro

Met de e-tron GT quattro  toont Audi aan hoe opwindend elektrische mobiliteit kan zijn. De vierdeurs coupé combineert een tot de verbeelding sprekend design met een krachtige aandrijving, dynamisch rijgedrag en een groot rijbereik. De e-tron GT luidt een nieuw tijdperk in: het is de gran turismo van de toekomst en een auto die karakteristiek is voor het merk met de vier ringen.

Een nieuwe generatie gran turismo: sportiviteit, comfort en duurzaamheid

Het is een Audi zoals de wereld die nog nooit heeft gezien: met de e-tron GT toont het merk zijn plannen om vorm te geven aan een tot de verbeelding sprekende en fascinerende toekomst van mobiliteit. De voorverkoop van twee modellen van de gran turismo is in België begonnen op 18 februari 2021. De e-tron GT quattro (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100km: 21,6-19,9 (WLTP), 19,6-18,8 (NEDC) ; gemiddelde CO2 uitstoot in g/km: 0 ) wordt in België verkocht vanaf 102.900 euro. De RS e-tron GT (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100km: 22,5-20,6 (WLTP), 20,2 -19,3 (NEDC) ; gemiddelde CO2 uitstoot in g/km: 0 )  is het nieuwe elektrische speerpunt van het merk en staat geprijsd aan 143.200 euro. Beide modellen zijn krachtig, snel en dynamisch, en beide hebben nul lokale uitstoot. Al deze sterke punten samen vormen een karakter dat een nieuwe interpretatie geeft aan het idee van gran turismo.

Esthetiek vloeit voort uit efficiëntie: het koetswerkdesign en de aerodynamica

Het koetswerk van de Audi e-tron GT is een dynamisch kunstwerk met evenwichtige verhoudingen – een lange wielbasis en grote spoorbreedte, grote wielen en een vlakke daklijn. De vierdeurs coupé is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed, maar is slechts 1,41 meter hoog. Dit is mogelijk gemaakt door uitsparingen in de hoogspanningsbatterij: de voorste passagiers kunnen hun voeten erin plaatsen, waardoor ze in een lage maar comfortabele positie kunnen zitten. Elk detail van het koetswerkdesign is harmonieus – van de koplampen (optioneel verkrijgbaar met Audi laserlicht), de krachtige quattro karakterlijnen en de wielen, tot de grote diffusor achteraan. Klanten kunnen kiezen uit negen lakkleuren en twee stylingpakketten. Het dak is standaard van glas, en optioneel van licht, met koolstofvezel versterkt polymeer (CFRP).

Esthetiek vloeit voort uit efficiëntie – de weerstandscoëfficiënt van de Audi e-tron GT bedraagt slechts 0,24. Actieve elementen regelen de aerodynamica. Twee regelbare inlaten voorzien de voorremmen en het thermomanagement naar behoefte van koellucht. De achterspoiler kan in twee standen worden uitgeschoven, afhankelijk van de rijsituatie. De bodembescherming, die volledig met panelen bekleed is, mondt uit in een brede diffusor, en de aero lamellen waarmee sommige velgen zijn uitgerust, maken het aerodynamische concept compleet. De buitenlaag van de elektrische gran turismo bestaat volledig uit aluminium. Onderdelen van warmgewalst staal vormen de stijve en schokbestendige ruggengraat van het passagierscompartiment, met steun van de aluminium behuizing van de hoogspanningsbatterij. In de voor- en achtersecties zijn grote componenten van gegoten aluminium en aluminium profielen geïntegreerd.

Ruim en elegant: het interieur

Bovendien biedt het interieur van de Audi e-tron GT quattro en RS e-tron GT de sfeer van een klassieke gran turismo. Gescheiden door een brede middenconsole zitten de bestuurder en voorpassagier in een sportieve en lage positie. Het interieur is luchtig en het instrumentenpaneel is gebaseerd op Audi’s ‘monoposto’ design en is dus naar de bestuurder gericht. De bagageruimte achterin heeft een volume van 405 liter; het RS-model met het standaard Bang & Olufsen Premium Sound System biedt 350 liter ruimte. Het opbergvak onder de motorkap biedt nog eens 81 liter inhoud.

De vooruitstrevende elegantie van het interieurdesign benadrukt het karakter van de e-tron GT. Het derde kenmerk van de gran turismo, naast sportiviteit en comfort, is duurzaamheid. Het vloertapijt en de vloermatten zijn standaard gemaakt van gerecycled materiaal, zoals oude visnetten. De sport plus stoelen met 14-voudige verstelling – de middelste van de versies met drie zitplaatsen – zijn verkrijgbaar met twee bekledingen, die beide ook grotendeels van gerecycled polyester zijn gemaakt. Klanten met een verfijnde smaak kunnen ook kiezen voor hoogwaardig leder of inlegwerk van zijdemat koolstof. Wie op zoek is naar nog meer gepersonaliseerde oplossingen, vindt die in het exclusieve Audi gamma van Audi Sport GmbH.

Krachtig: elektrische vierwielaandrijving en recuperatie

Met zijn twee elektromotoren op de voor- en achteras is de Audi e-tron GT een sportieve touring sportwagen met een zelfverzekerde motorversie. Afhankelijk van het model levert hij een vermogen van 350 kW (476 pk) of, als RS-uitvoering, 440 kW (598 pk); in overboost kan de e-tron GT quattro zelfs even 390 kW (530 pk) leveren en de RS e-tron GT 475 kW (646 pk). Het totale koppel bedraagt 630 Nm of 830 Nm. Het RS-model sprint standaard in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Wanneer de bestuurder vanuit stilstand het gaspedaal volledig intrapt, schakelt de transmissie met twee versnellingen op de achteras de eerste versnelling in.

Dankzij de bliksemsnelle controle biedt de elektrische vierwielaandrijving de e-tron GT maximale dynamiek, stabiliteit en tractie in elke rijsituatie. Wanneer de bestuurder het rechterpedaal loslaat, schakelt de gran turismo meestal over op de freewheelfunctie. Tijdens het remmen voeren de elektromotoren alleen vertragingen uit tot ongeveer 0,3 g, d.w.z. de meeste dagelijkse rijsituaties.

Krachtig en vooruitstrevend: het e-tron sportgeluid

De e-tron GT is niet alleen qua techniek en design een kunstwerk, maar ook qua akoestiek – tenminste, als de klant ook het e-tron sportgeluid heeft besteld, dat standaard is bij het RS-model. Twee regeleenheden en versterkers genereren een afzonderlijk geluid voor binnen en buiten, dat wordt weergegeven door twee luidsprekers elk buiten en binnen in het voertuig. Het e-tron sportgeluid heeft een hoogwaardige en vooruitstrevende klank, en de bestuurder kan het activeren en de amplitude ervan moduleren via het Audi drive select-systeem.

Snel opladen en een groot rijbereik: de hoogspanningsbatterij

Het maximaal rijbereik van 488 kilometer die de e-tron GT haalt, is al even voortreffelijk als zijn rijprestaties. De hoogspanningsbatterij integreert 396 zakcellen met een flexibele buitenmantel en biedt een nettocapaciteit van 84 kWh (bruto 93 kWh). Het spanningsniveau van 800 volt maakt snel gelijkstroom (DC) opladen mogelijk met een maximum van 270 kW. Onder ideale omstandigheden moet er maar vijf minuten opgeladen worden voor een afstand van ongeveer 100 kilometer. Met de e-tron Charging Service kunnen klanten met slechts één kaart wissel- en gelijkstroom opladen bij ongeveer 200.000 oplaadpunten in Europa.

Het thermobeheer van de e-tron GT bestaat uit vier koelcircuits en houdt de batterij en de aandrijfcomponenten op hun optimale temperatuur. Als de bestuurder in het navigatiesysteem een snellaadstation als bestemming instelt, wordt de batterij onderweg naar het oplaadstation al gekoeld of verwarmd tot een temperatuur waarbij deze zo snel mogelijk kan worden opgeladen. De standaard warmtepomp vermindert het bereikverlies dat de elektrische klimaatregeling vooral in de winter veroorzaakt. Met de gratis myAudi-app kan de eigenaar van de e-tron GT de oplaadprocessen en de klimaatregeling voor hij instapt vanaf zijn smartphone controleren en regelen.

Dynamisch en ontspannen tegelijk: de ophanging

De ophanging van de Audi e-tron GT biedt een evenwicht tussen dynamiek en comfort. De montagepositie van de batterij en de elektrische motor zorgt voor een laag zwaartepunt en een evenwichtige verdeling van de asbelasting. De wielophangingen zijn ontworpen als een sportieve driehoeksconstructie, en bijna alle asonderdelen – inclusief de hefarmen en subframes – zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium.

Elke e-tron GT is standaard uitgerust met het rijdynamiek systeem Audi drive select, dat vier modi en gecontroleerde dempers biedt. In het RS-model is in het differentieel een elektronisch geregelde meerschijvenkoppeling geïntegreerd die de wendbaarheid en tractie nog verder verbetert. De gecontroleerde adaptieve driekamerluchtvering zorgt voor een uitstekend rijcomfort en een breed scala aan rij-eigenschappen. De remschijven zijn gecoat met wolfraamcarbide, wat hun toch al sterke prestaties nog verbetert. Alle drie deze kenmerken zijn als optie leverbaar voor de e-tron GT quattro.

Extreem lichte en slijtvaste keramische remmen van koolstofvezel zijn voor beide modellen als alternatief verkrijgbaar. De vierwielbesturing is een andere hoogwaardige optie. Bij lage snelheden draait hij de achterwielen iets in de tegenovergestelde richting van de voorwielen om de wendbaarheid te vergroten en de draaicirkel te verkleinen. Bij hogere snelheden verhoogt het de stabiliteit van het weggedrag door de wielen in dezelfde richting te draaien. De velgen zijn beschikbaar van 19 tot en met 21 duim.

Volledig geconnecteerd: bediening, infotainment en rijhulpsystemen

Zoals alle Audi-modellen is de e-tron GT uitgebreid geconnecteerd. De schermen en bedieningselementen werken via de digitale Audi virtual cockpit plus die wordt bediend via het multifunctionele stuurwiel en via het centrale MMI aanraakscherm. Het derde besturingsniveau is de spraakbesturingsfunctie, die ook toegang heeft tot de kennis van de cloud. De MMI navigatie plus brengt de online diensten van Audi connect aan boord. Een daarvan is de e-tron routeplanner, die de oplaadpunten zo berekent dat de bestuurder zijn bestemming zo snel mogelijk bereikt. Een head-updisplay, de Audi phone box en het Bang & Olufsen 3D Premium Sound System (standaard in het RS-model) zijn als optie verkrijgbaar.

De rijhulpsystemen zijn onderverdeeld in de pakketten Tour, City en Park, die gecombineerd zijn in het rijhulpsysteem plus. Het (afstandbediende) Park Assist plus manoeuvreert de e-tron GT met een druk op de knop in en uit een parkeerplaats. De bestuurder kan in de auto blijven of van tevoren uitstappen – in dit geval start en begeleidt hij het parkeermanoeuvre via de myAudi-app.

Vakmanschap gaat hand-in-hand met slimme fabriek: productie

De e-tron is de eerste volledig elektrische auto van Audi die in Duitsland wordt gebouwd. Hij rolt van de band in Audi’s Böllinger Höfe in Neckarsulm. De kleine serieproductie in deze vestiging werd uitgebreid en omgebouwd voor haar nieuwe taak, waarbij het bekwame vakmanschap van de vorige fabriek werd aangevuld met digitale processen en slimme technologieën. De elektrische gran turismo wordt geassembleerd op een gedeelde assemblagelijn met de R8 prestatiegerichte sportwagen. Het hele productieproces is netto koolstofneutraal. Het gebruikt 100 procent eco-elektriciteit, waarbij een gecombineerde warmtekrachtcentrale op biogas voor de nodige warmte zorgt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait