Onder de titel “Porsche Unseen” publiceert Porsche voor het eerst ontwerpstudies van 2005 tot 2019 die tot nu toe achter slot en grendel werden gehouden. De sportwagenfabrikant laat spectaculaire visioenen zien van 15 verschillende auto’s. De eerste studies hebben betrekking op de segmenten “Spin-offs”, “Kleine rebellen”, “Hypercars” en “What’s next?”. Op deze manier biedt Porsche een exclusief inzicht in zijn ontwerpproces – van de allereerste tekening tot het voltooide model dat klaar is voor serieproductie.
“Mensen over de hele wereld houden van het tijdloze en innovatieve design van onze sportwagens”, zegt Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG. “Visionaire conceptstudies vormen de basis van dit succes: ze bieden de ideeënpool voor het Porsche-design van morgen en combineren onze sterke traditie met baanbrekende toekomstige technologieën.”
De niet eerder gepubliceerde ontwerpstudies worden exclusief door de Porsche Newsroom gepresenteerd in een reeks artikelen. Het 911: Magazine web-tv-formaat heeft ook een aflevering gewijd aan geselecteerde onderzoeken en onderzoekt samen met Porsche Chief Designer Michael Mauer het verband tussen de onderzoeken en de huidige productiemodellen. Voor fans van het merk is vandaag het boek getiteld “Porsche Unseen” uitgebracht door uitgeverij Delius Klasing. Geïnteresseerde lezers krijgen een uitgebreid kijkje achter de schermen van Style Porsche. Een selectie van studies zal later ook te zien zijn voor fans om live te bewonderen: het Porsche Museum integreert de modellen in de tentoonstelling in 2021.
Het ontwerpproces: van de eerste tekening tot het bestuurbare prototype
Het ontwerpproces begint met een schets. Dit wordt in de volgende stap gevisualiseerd als een 3D-model. Zodra een idee verder ontwikkeld moet worden, worden kleine modellen geproduceerd in een schaal van 1: 3, gevolgd door harde modellen in de schaal 1: 1. “De virtuele wereld is de eerste stap, maar je moet vooral de ongebruikelijke modellen in werkelijkheid ervaren om te begrijpen of een auto kleine, grote of verrassende proporties heeft”, zegt Michael Mauer, Vice President Style Porsche. In tegenstelling tot de ontwikkeling van een productiemodel waarbij steeds meerdere modellen worden ontwikkeld met verschillende stylingformaten, concentreren de vision-projecten zich daarentegen op een single vision-model dat als protagonist dient voor het centrale idee.
“Porsche heeft met opzet maar één ontwerpstudio in de directe nabijheid van ontwikkeling”, zegt Michael Mauer. “Weissach is ons epicentrum. In plaats van geavanceerde ontwerpstudio’s te openen in de verre metropolen van Noord-Amerika en Azië, komen onze ontwerpers van over de hele wereld naar Porsche in Weissach om de nieuwste productiesportwagens en automobielvisies in het hart van het merk te creëren. Meer dan 120 ontwerpers, experts voor interieur, exterieur, kleuren en materialen, modelbouwers, modelbouwers en studie-ingenieurs werken in de Porsche Design Studio.
De ontwerpstudies: op een reis van de geest naar de toekomst van mobiliteit
“Als het gaat om de visies die we ontwikkelen, gaat het er niet om elke auto op de weg te krijgen. In plaats daarvan is het meer een kwestie van creatieve ruimte creëren en een relatie met de toekomst creëren ”, zegt Michael Mauer bij het beschrijven van het ontwerpproces en voegt eraan toe: “ Er zijn twee mogelijkheden om je als merk verder te ontwikkelen: ofwel verbeter je je producten vanuit de aanwezig, dat wil zeggen stap voor stap. Het is echter moeilijk om in dit proces echt innovatief te zijn. Of je laat je creativiteit de vrije loop. Het idee is om je gedachten naar de dag na morgen te laten springen, en dan weer terug te gaan naar morgen. ”
Vanuit dit idee ontwikkelt Porsche de product- en merkidentiteit die de uitstraling van alle modellen op lange termijn kenmerkt en borgt. De ontwerptaal voor toekomstige modellen ontwikkelt zich vanuit de langetermijnvisie. In dit proces is het hogere doel om het Porsche design-DNA te combineren met de modernste voertuigtechniek. Dit verzekert enerzijds het innovatievermogen van toekomstige Porsche-modellen en anderzijds een evolutionaire verwijzing naar de rijke geschiedenis van Porsche. Enkele voorbeelden nader bekeken:
De Porsche 919 Street (2017; 1: 1 kleimodel)werd ontwikkeld op basis van de technologie die wordt gebruikt in de Porsche 919 Hybrid, en belooft de opwindende rijervaring van de LMP1-raceauto beschikbaar te maken voor amateurrijders. Onder de buitenschaal bevinden zich de carbon monocoque en krachtige 900 pk hybride raceaandrijving die de Porsche 919 hielp om talloze overwinningen te behalen op Le Mans. De afmetingen en wielbasis waren ook hetzelfde als bij de raceauto.
Met zijn spartaanse, puristische cockpit, de karakteristieke radiatorroosters over de middenmotor, rode grafische elementen en de gesuggereerde vinnen aan de achterkant, de compacte Porsche Vision Spyder (2019; 1: 1 hard model)doet duidelijk denken aan de Porsche 550-1500 RS Spyder uit 1954. Tegelijkertijd was de studie bedoeld om de ontwerpidentiteit van Porsche verder te ontwikkelen en een pool van ideeën te bieden voor toekomstige details – bijvoorbeeld de ultramoderne rolbeugel .
De Porsche visie “Renndienst” (2018; 1: 1 hard model)is de vrije interpretatie van een gezinsvriendelijk ruimteconcept voor maximaal zes personen. Het ontwerpteam ontwierp een futuristische “spaceshuttle” met opwindende proporties. De studie laat zien hoe het Porsche design-DNA met zijn karakteristieke oppervlaktemodellering kan worden overgedragen naar een onbekend autosegment voor het merk. In het interieur vinden passagiers een comfortabele en modulaire reiscabine. De bestuurder zit op een centrale bestuurdersstoel. De volledig elektrische aandrijftechnologie zit in de bodemplaat. Het resultaat is dat passagiers kunnen genieten van een onverwacht genereuze ruimte- en reiservaring gecombineerd met Porsche-achtige flair.
Het boek “Porsche Unseen” is nu verkrijgbaar bij winkeliers met het ISBN-nummer 978-3-667-11980-3. De ontwerpstudies worden gedetailleerd gepresenteerd op 328 pagina’s met indrukwekkende foto’s van Stefan Bogner en informatieve tekst van Jan Karl Baedeker. Het wordt uitgegeven door Delius Klasing Verlag en is ook verkrijgbaar in de Porsche Museumwinkel.