Porsche brengt een eerbetoon aan de Boxster-conceptauto uit 1993

Het nieuwe verjaardagsmodel in een beperkte oplage: Boxster 25 Years

Porsche viert de 25ste verjaardag van zijn roadster-familie met een speciaal verjaardagsmodel: de Boxster 25 Years. De limited edition is beperkt tot 1.250 stuks wereldwijd en is gebaseerd op het GTS 4.0 model, dat wordt aangedreven door een 4.0 liter zescilinder boxermotor met 294 kW (400 pk). Hiermee worden tal van designkenmerken van de Boxster conceptauto overgenomen, die het succesverhaal van de open-top tweezitter op de Detroit Motor Show in 1993 inluidde. De productieversie, die qua uiterlijk nauwelijks is veranderd, werd in 1996 gelanceerd en zit nu in de vierde generatie na de productie van meer dan 357.000 stuks.

Een van de meest opvallende kenmerken van het speciale model is de nieuw geïnterpreteerde kleur Neodyme, een koperachtig glanzend bruin dat al voor een opwindend contrast zorgde met de basiskleur GT Silver Metallic op het baanbrekende paradepaardje van 1993. In de speciale editie wordt ze gebruikt op de voorste bumperschort, de zijdelingse luchtinlaten met transversaal balkje, evenals voor de belettering en de tweekleurige lichtmetalen 20-duimsvelgen. Porsche biedt de Boxster 25 Years in GT Silver Metallic aan, maar Deep Black Metallic en Carrara White Metallic zijn ook verkrijgbaar. Een ander opvallend element is de tankdop met Porsche-belettering uit de Exclusive Design-serie. Die glanst in een aluminium look, net als de hoogglanzende uitlaatpijpen van de sportuitlaat, terwijl de rand van de voorruit in contrasterend zwart is afgewerkt.

 

In overeenstemming met de stijl van het historische origineel combineert het speciale model een Bordeaux lederen interieur met een rood stoffen cabriokap. De cabriokap is voorzien van Boxster 25 letters in reliëf. Beide zijn ook in het zwart verkrijgbaar. Een interieurpakket in aluminiumkleur, 14-voudig elektrisch verstelbare sportstoelen, deurdorpels met Boxster 25-belettering en het verwarmde multifunctionele GT sportleren stuurwiel zijn maar enkele van de kenmerken van de uitgebreide standaarduitrusting van het nieuwe model.

 

De motor van deze verjaardagseditie is ronduit fascinerend: de 4,0-liter flat-zescilindermotor van de 718 Boxster GTS 4.0 wordt ook gebruikt als een variant met een hoger vermogen in de puristische 718 Spyder. Met een moeiteloze respons, een uitzonderlijke krachtontplooing en een rijk geluid staat de hoogtoerige 294 kW (400 pk) motor met natuurlijke aanzuiging garant voor een bijzonder emotionele rijervaring. Porsche biedt de Boxster 25 Years aan met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een Porsche zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (PDK). Het speciale editiemodel bereikt een topsnelheid van 293 km/u en sprint, in combinatie met de PDK-versnellingsbak en het standaard Sport Chrono-pakket, van nul naar 100 km/u in vier seconden. Andere standaardkenmerken zijn de Porsche Active Suspension Management sportophanging (PASM), die 10 millimeter lager ligt, en de Porsche Torque Vectoring (PTV) met mechanisch beperkt sperdifferentieel. Ze combineren een opmerkelijk rijcomfort met een sportieve, dynamische besturing.

De nieuwe Boxster 25 Years kan nu besteld worden en komt eind maart 2021 bij de dealers binnen. De prijzen in België beginnen bij 97.924,09 euro – inclusief BTW en landspecifieke uitrusting.

 

 

Een kwart eeuw puur rijplezier: de Boxster-familie wordt 25 jaar

 

De Boxster heeft een heel bijzondere betekenis voor Porsche omdat het een heroriëntatie van de modelstrategie van de sportautofabrikant betekende en een uitweg bood uit de moeilijke economische situatie van het midden van de jaren negentig. Deze nieuwe strategie resulteerde in de eerste watergekoelde zescilinder motor en het ingenieuze ‘carry-over’ concept (het hergebruiken van zoveel mogelijk bestaande onderdelen) dat zijn debuut maakte met de wendbare middenmotorige roadster. Dit concept werd opgenomen in de 996-generatie 911, die een jaar later werd gelanceerd en maakte dat Porsche terug kon keren naar een rendabele productie.

 

De aantrekkelijk geprijsde tweezitter veroverde vanaf het begin de harten van nieuwe, jongere klanten. Wat het uiterlijk betreft, zijn er kenmerken van de al beroemde geschiedenis van het merk in verwerkt. Het uiterlijk van de in Detroit getoonde Boxster-conceptauto riep beelden op van de legendarische 550 Spyder en de 718 RS 60 Spyder racewagen. Hij werd in januari 1993 zo goed ontvangen dat de raad van bestuur van Porsche tussenbeide kwam in de lopende designontwikkeling van het productiemodel en de opdracht gaf, om meteen: “de conceptauto gewoon zo te bouwen”. Een wijze beslissing, zoals later zou blijken.

 

Toen het productiemodel in augustus 1996 op de markt werd gebracht, leek het wel bijzonder sterk op de ster van de motorshow. Aangezien zijn voorkant identiek was met de 996 generatie 911, was er geen twijfel over zijn afkomst. De Boxster was een echte Porsche. Tegelijkertijd werd de centraal geïnstalleerde zescilindermotor, die aanvankelijk een cilinderinhoud had van 2,5 liter en een vermogen van 159 kW (204 pk), ontworpen om aan strengere emissienormen te voldoen dankzij de waterkoeling, de vierkleppentechnologie en de variabele inlaattijd.

 

Een toename van het vermogen en verdere modelverbeteringen volgden snel daarna. De eerste 986 Boxster-generatie kreeg in 1999 een 2,7-liter motor, aanvankelijk met 162 kW (220 pk) en later met 168 kW (228 pk). De nieuw geïntroduceerde Boxster S werd aangedreven door een 3,2-liter zescilinder motor met 158 kW (252 pk), die al snel 191 kW (260 pk) werd. In 2004 volgde de 987 generatie met een verfijnd design, 17-duimsvelgen en een herwerkt interieur, evenals optionele PASM met variabele schokdempende eigenschappen, PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) keramische remmen en het Sport Chrono pakket. Bij een ongewijzigde cilinderinhoud leverden de motoren respectievelijk 176 kW (240 pk) en 206 kW (280 pk). Aan het einde van hun productieperiode hadden ze 188 kW (255 pk) bereikt bij een cilinderinhoud van 2,9 liter en 228 kW (310 pk) bij een cilinderinhoud van 3,4 liter. De PDK-versnellingsbak heeft ook de eerder aangeboden Tiptronic S automatische versnellingsbak vervangen.

 

In 2012 presenteerde Porsche dan de volledig gerestylede en visueel verfijnde 981 Boxster-generatie. Dankzij een volledig nieuw lichtgewicht koetswerk en een volledig vernieuwd chassis was de nieuwkomer strakker, gespierder, opvallender en sneller dan ooit. Het volledig elektrisch bedienbare stoffen dak had geen cabrioklep meer nodig, de as-overstekken waren nog korter en de voorruit werd verder naar voren geschoven. De zuinigere boxermotoren werden geleverd met directe benzine-injectie en begonnen als een 2,7-liter zescilinder motor met 195 kW (265 pk) en een 3,4-liter motor met 232 kW (315 pk). In april 2014 volgde de Boxster GTS met 243 kW (330 pk). De Boxster Spyder was ongetwijfeld het hoogtepunt, met een 3,8-liter motor die met zijn 276 kW (375 pk) een echte sensatie veroorzaakte.

 

De huidige 982 generatie Porsche 718 Boxster sloeg in januari 2016 een nieuwe weg in en debuteerde met viercilinderturbomotoren en een vernieuwd design. De 2,0-liter motor levert 220 kW (300 pk) en de 2,5-liter boxermotor 257 kW (350 pk) dankzij een turbocompressor met variabele turbinegeometrie. De Boxster GTS volgde kort daarna met 269 kW (365 pk). Medio 2009 is de nieuwe editie van de Boxster Spyder naar de top van het assortiment geklommen. Die deelt een 309 kW (420 pk) 4,0-liter motor met het hard-top sportmodel en paradepaardje, de 718 Cayman GT4. Sinds 2020 drijft deze zescilinder-middenmotor ook de 718 Boxster GTS 4.0 aan met 294 kW (400 pk).

 

Boxster 25: Fuel consumption combined 10.8 – 9.6 l/100 km;

CO2 emissions combined 246 – 219 g/km

718 Boxster GTS 4.0: Fuel consumption combined 10.8 – 9.6 l/100 km;

CO2 emissions combined 246 – 219 g/km

718 Spyder: Fuel consumption combined 10.9 – 10.2 l/100 km;

CO2 emissions combined 249 – 232 g/km

718 Cayman GT4: Fuel consumption combined 10.9 – 10.2 l/100 km;

CO2 emissions combined 249 – 232 g/km

The consumption and CO2 emission values were determined in accordance with the new Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). The NEDC values derived from this should continue to be specified for the time being. These values cannot be compared to the values determined in accordance with the NEDC measuring procedure used up to now.

Further information on the official fuel consumption and official, specific CO2 emissions of new passenger cars is available in the publication entitled “Guidelines on fuel consumption, CO2 emissions and power consumption of new passenger cars”, which is available free of charge from all sales outlets and from Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT).