-
Modellen in het verkoopprogramma voldoen aan de strenge limieten
-
De Euro 6d-norm richt zich op RDE-tests op de weg
-
De dubbele doseertechniek verlaagt effectief de NOx-uitstoot in de TDI-modellen
Sinds begin 2021 heeft Audi zijn voertuigengamma omgezet naar het nieuwe niveau van de Euro 6d-emissienorm. Alle modellen die in het thans geldende verkoopprogramma zijn opgenomen, voldoen aan de strenge limieten van de Euro 6d-ISC-FCM-norm.
De omzetting was een organisatorische krachttoer voor het bedrijf. De uitdaging bestond erin de bestaande capaciteiten van de testopstellingen in Ingolstadt en Neckarsulm zo goed mogelijk te benutten – ondanks de coronaviruscrisis en de verloren werkuren en productieonderbrekingen die daarmee gepaard gaan. Momenteel zijn 193 modellen gecertificeerd volgens het nieuwe niveau van de emissienorm, het overgrote deel van de vorige reeks. In de eerste maanden van het nieuwe jaar volgen nog enkele bijkomende modellen. Niets wordt uit het gamma verwijderd als gevolg van de omzetting naar Euro 6d.
Uitgebreid: A4 en A5 familie met 58 motor/versnellingsbakvarianten
De goedkeuringsinstanties definiëren een model in dit verband als een motor/versnellingsbakvariant samen met een bepaalde koetswerkvorm. Dit omvat een aandrijving bestaande uit een motor en een versnellingsbak die in een bepaalde productlijn wordt gebruikt – zoals een 2.0 TDI met een S-tronic met zeven versnellingen en een quattro-aandrijving. Elke koetswerkvariant – zoals een Berline, Sportback of Avant – resulteert in een aparte motor/versnellingsbakvariant. De veelzijdige A4- en A5-familie heeft in totaal 58 motor-/versnellingsbakvarianten.
De Euro 6-emissienorm is al sinds begin 2015 van kracht voor nieuwe voertuigen. Sindsdien geldt voor auto’s met een dieselmotor een grenswaarde voor stikstofoxiden van 80 milligram per kilometer. Voor auto’s met een benzinemotor is dat 60 milligram per kilometer. Met elk nieuw niveau van de norm heeft de Europese Unie de eisen voor de meetmethoden, de meetcycli, de meetprocedures en de randvoorwaarden voor het testen verhoogd. Het nieuwe Euro 6d-ISC-FCM-niveau van de norm, dat sinds 1 januari 2021 voor alle nieuwe voertuigen geldt, is nog sterker gericht op Real Driving Emissions (RDE) dan het vorige niveau: de voertuigen moeten nu ook tijdens deze RDE-tests, die onder bepaalde omstandigheden op de weg worden uitgevoerd, aan de grenswaarden voldoen. Een conformiteitswaarde van 0,43 houdt echter rekening met de afwijkingen van de meettoestellen. Bovendien vereist Euro 6d een controlesysteem voor het brandstofverbruik in de wagen. Audi heeft dit geïmplementeerd in de vorm van software in de motorsturing.
De technologie: dubbele dosering en bijzonder krachtige benzinepartikelfilters
Audi heeft een aanzienlijke inspanning geleverd om ervoor te zorgen dat de waarden in alle omstandigheden lager zijn dan de nieuwe emissielimieten. De dubbele doseertechniek is een belangrijke factor voor de dieselmodellen voor zowel de viercilinder-in-lijn- als de V6-motor. Audi had in de loop van 2020 al geleidelijk de dubbele doseertechniek geïntroduceerd voor de compacte modellen met dwars geplaatste dieselmotoren en de zescilindermodellen in het middensegment – zoals de Audi A3, A4, A5 en Q5.
Bij de modellen met benzinemotoren lag de focus op de koolstofdeeltjes die vooral bij een koude start worden geproduceerd. Audi is al in 2018 begonnen met het uitrusten van zijn benzinemodellen met benzinepartikelfilters. Die zijn bijzonder krachtig en verminderen de uitstoot van fijnstof met wel 90 procent.