- Het gamma Abarth 595 is opgefrist met de nieuwe 595, Turismo, Competizione en Esseesse.
- Nieuwe interieurs, nieuwe kleuren en nieuwe details voor het gamma dat de twee zielen van het merk met de Schorpioen symboliseert: prestaties en stijl.
Een nieuw jaar en een nieuw 595 gamma. 2020 was een jaar van sportief en commercieel succes, waarin twee nieuwe speciale series werden gelanceerd – de 595 Monster Energy Yamaha en de 595 Scorpioneoro. En er is opnieuw nieuws te melden, want het ‘Scorpione’ merk blijft ‘pieken’ met de lancering van het nieuw gamma 595. Het icoon van het merk, dat, zoals de geschiedenis ons vertelt, perfect de twee zielen van Abarth symboliseert: prestaties en stijl.
De vier versies van het nieuw gamma – 595, Turismo, Competizione en Esseesse – komen tot leven met nieuwe kleuren, edele materialen, nieuwe stylingdetails, geavanceerde technologie en een grote mate van personalisatie om de nuances van het Abarth-karakter te benadrukken.
‘’De Abarth 595 is een succesverhaal, met een ziel die harten heeft gewonnen en nog steeds duizenden liefhebbers over de hele wereld inspireert. Binnen het merk heeft het een unieke community gecreëerd in het autolandschap waar we erg trots op zijn. In 2020 heeft de positieve trend zich voortgezet, het marktaandeel is met bijna 50% gestegen ten opzichte van vorig jaar, een succes dat verband houdt met de persoonlijkheid van deze kleine supercar en de passie van veel fans”, legt Luca Napolitano, Hoofd van de merken Fiat, Lancia en Abarth voor de EMEA-regio, uit. “Een kleine supercar die een schat aan sensaties kan oproepen op de weg en op het spoor. Het heeft veel geheimen: “explosieve” prestaties, het geluid van het uitlaatsysteem, zijn oneerbiedige en speelse stijl, maar ook veel stijl en persoonlijkheid en, duidelijk, rijplezier. Vandaag presenteren we de nieuwe, volledig vernieuwde 595-serie, die de 595 nog actueler en onderscheidender maakt. Voor onze klanten, zowel degenen die om stijl geven als degenen die niet zonder prestaties kunnen, weet ik zeker dat ze de nieuwe oplossingen die we hebben gekozen, met al die subtiele details die van een Abarth een collector’s item maken, zullen waarderen. Laten we het jaar beginnen met vier grote nieuwe versies, zodat we met grote positiviteit kunnen uitkijken naar 2021’’.
Welkom Abarth 595, Turismo, Competizione en Esseesse.
De modellen van het Abarth 595 gamma , die verkrijgbaar zijn in berline- en cabrioletuitvoering, worden gekenmerkt door specifieke elementen die hun sportief karakter onderstrepen en bijdragen tot een optimalisering van de prestaties. De vier uitrustingsniveaus hebben een vermogen dat varieert van 145 tot 180 pk, die allemaal voldoen aan de Euro 6D Final-norm en aan alle eisen van onze klanten.
De 595-versie is een onderscheidend en toch toegankelijk model, dat het beginpunt is van de Abarth-wereld en alle standaarduitrusting biedt die nodig is om het rijplezier te garanderen dat typisch is voor auto’s die door de Scorpion worden geraakt, te beginnen met de “Sport Mode”-keuzeschakelaar, die op de nieuwe serie is omgedoopt tot “Scorpion Mode”. Het indrukken van deze knop op het dashboard heeft invloed op het maximale koppel, de kalibratie van de stuurbekrachtiging en de reactie van de motor op het gaspedaal, waardoor deze scherper worden.
Wat betreft de technologie wordt de 595-versie standaard geleverd met een 7″ touch-screen radio en, tot vreugde van de Abarth-liefhebbers, is er een nieuw opstart- en stopscherm beschikbaar. De configuratie voor Apple CarPlay en Android compatibiliteit Auto™* is standaard..
Een snelle acceleratie en efficiënt remmen zijn de kenmerken van sportief rijden en plezier, dus de 595 is uitgerust met een high-performance remsysteem dat specifiek is voor Abarth en maximale veiligheid biedt dankzij 284 mm geventileerde remschijven voor en 240 mm remschijven achter. De 595 Turismo en Competizione zijn ook technisch en stilistisch geüpdatet in de naam van maatwerk, om klanten twee verschillende manieren te bieden om de wereld van Abarth te betreden en te ontdekken.
De 595 Turismo is verbonden met de waarden van stijl en comfort die typisch zijn voor de Italiaanse “granturismo” en is daarom opgedragen aan degenen die zich graag onderscheiden door hun stijl, die de stad waarderen en tegelijkertijd vrijpostig door het leven gaan.
Aan de andere kant is de Competizione gericht op liefhebbers van prestaties en sportiviteit zonder grenzen, op degenen die net zoveel plezier willen hebben op de weg als op de baan, op degenen die nooit opgeven om een reis om te zetten in een buitengewone ervaring.
De 595 Turismo heeft vernieuwde interieurs, te beginnen met exclusieve lederen zetels met nieuwe afwerkingen, met een keuze uit verschillende kleuren, waaronder de nieuwe Blu Rally..
Nog steeds op het gebied van kleuren is het belangrijkste nieuwe kenmerk van de 595 Competizione de nieuwe Rally Blue, een matte kleur geïnspireerd op de Fiat 131 Abarth Rally van de jaren ’70, terwijl de nieuwe 17″ lichtmetalen wielen een knipoog zijn naar die van de Lancia Delta Rally Integrale uit 1990.
Om de kleurstelling nog sportiever te maken, is de carrosseriekleurenset specifiek voor deze versie verkrijgbaar in combinatie met de nieuwe Rally Blue of Scorpione Black kleuren. Binnenin is er, naast de “Scorpion mode” selector en het nieuwe ontwerp, een nieuw inhoudelijk aanbod dat de auto kenmerkt, waaronder een Alcantara dashboard en nieuwe lederen zetels.
Voor de topversie heeft het team van ontwerpers en ingenieurs van Abarth, de 595 Esseesse, nieuwe titanium uitlaatpijpen ontworpen en ontwikkeld voor het Akrapovič-systeem, die pure geluidsemotie bieden, zowel op de weg als op het circuit.
Alle modellen zijn standaard uitgerust met poly-elliptische koplampen en LED-dagrijlichten. Als alternatief zijn xenonkoplampen op aanvraag verkrijgbaar. Het stuurwiel is vlak met een brandpunt en is ontworpen om efficiënter te zijn in sportief rijden. Het dashboard zorgt voor een uitstekende leesbaarheid. Bovendien is de manometer in het wit verlicht, voor een eenvoudigere en snellere aflezing.
Motoren en transmissie
Het nieuwe Abarth 595-gamma is uitgerust met de 1.4 T-jet motor, dezelfde motor waarop de Italiaanse en Duitse Formule 4-auto’s zijn gebaseerd.
Deze motor is verkrijgbaar in drie vermogensniveaus: de Abarth 595 ontwikkelt 145 pk, oplopend tot 165 pk op de Turismo-versie, terwijl de 595 Competizione en 595 Esseesse, tot 180 pk, deze auto’s ideaal maken voor wie op zoek is naar de adrenaline van de racewereld, zowel in termen van prestaties als van technische inhoud.
De Competizione en Esseesse zijn ook uitgerust met de Garrett GT1446 turbine; een mechanisch zelfremmend differentieel, dat de tractie in moeilijke omstandigheden en op oneffen terrein verbetert, Koni FSD schokdempers op beide assen en Brembo remmen met vaste aluminium remklauwen.
Alle 1.4 T-jet varianten worden gecombineerd met een mechanische transmissie, maar kunnen op verzoek worden uitgerust met een Abarth gerobotiseerde sequentiële transmissie met schakelpaddles.
Alle motoren voldoen aan de Euro 6D-Final norm.
Infotainment
De nieuwe 595 line-up wordt standaard geleverd met Uconnect™ met 7″ radio, een snel platform met high-definition display en DAB digitale radio, met verdere Apple CarPlay, Android-compatibiliteit Auto™* en navigatiesysteem. Voor de MY2021 zijn ook het opstart- en stopscherm van het infotainmentsysteem nieuw.
Tot slot is het verfijnde en krachtige BeatsAudio™-systeem ook beschikbaar, om zelfs de meest veeleisende en doorgewinterde muziekliefhebbers tevreden te stellen. Het BeatsAudio™-systeem, dat in samenwerking met Beats is ontwikkeld door Dr. Dre, heeft een totaal vermogen van 480W en is voorzien van een 8-kanaals digitale versterker met een geavanceerd egalisatie-algoritme dat het volledige spectrum van het geluid dat een artiest ervaart bij het opnemen in de studio kan nabootsen. Het Beats Audio™ systeem bestaat uit twee koepeltweeters die zich in de voorste zuilen bevinden; twee 165 mm midwoofers in de voordeuren; twee 165 mm full-range luidsprekers in de achterste zijpanelen; en een 200 mm subwoofer die in het midden van de kofferbak is geplaatst.
Nieuwe communicatie campagne
“Tuned to your style” is de titel van de communicatiecampagne voor de lancering van het nieuw Abarth 595-gamma De advertentie, gecreëerd door het creatieve bureau Independent Ideas, heeft als doel de twee zielen van het assortiment te weerspiegelen: enerzijds de prestaties die verband houden met de specifieke stijl die de 595 Turismo® belichaamt; anderzijds de extreme prestaties die de 595 Competizione vertegenwoordigt.
De spot begint met een gedetailleerd verslag van het exclusieve ontwerp van het eerste model, om de kijker een voorproefje te geven van het karakter van een van de auto’s in de Scorpion, door ze onder te dompelen in een lifestyle-context. Onderweg gaat de 595 Turismo over van de 595 Turismo naar de 595 Competizione, en daarmee een plotselinge verandering van stijl, zowel in het omringende landschap als in de coureur. Elk element van deze zelfde context wordt getransformeerd om consistent te worden met de eigenschappen van pure sportiviteit die deze auto in zijn DNA heeft. Het woord “Tuned” betekent letterlijk “aangepast aan een specifieke voorwaarde”. In combinatie met de term “Style” laat het zien hoe Abarth haar klanten de mogelijkheid biedt om hun eigen persoonlijkheid uit te drukken, door het model te kiezen dat het dichtst bij hun levensstijl past, met een vernieuwd en exclusief gamma.