Venturi. GT à la française.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het moeilijker voor de Franse merken om nog vaste voet te krijgen in het premium-,GT- of sportwagensegment.
Verschillende pogingen van merken zoals bijvoorbeeld Facel Vega of Monica liepen uiteindelijk op niets uit. De zware taksen en het daaruit voortvloeiende gebrek aan beschikbare krachtige motoren bij de Franse merken deden vele nochtans moedige ondernemers de das om.
In 1984 presenteerden Claude Poiraud en Gérard Godfroy hun Ventury-project. Met steun van Hervé Boulan werd dat het volgende jaar MVS Venturi. In dit boek krijg je het vijftien jaar durend verhaal voorgeschoteld van een sportwagenmerk dat doorheen alle ups en downs probeerde stand te houden en zelfs in competitie schitterde. Mooi werk.
Auteur: P. Doubrosse. Taal: Frans.
ISBN: 979-10-283-0428-7. 25 x 30 cm. 176 blz.
Uitgever: E.T.A.I. France. infopro-digital.com
Triumph TR4 & TR4A (1961—67). Your expert guide.
Veloce bracht reeds een gelijkaardig boek over de TR6, het zijn prima gidsen voor wie een dergelijke sportwagen wil onderhouden of opknappen.
Door zijn gedetailleerde foto’s, degelijke info, vakkundige uitleg en veel goede raad kan de Triumph TR4 liefhebber met een gerust hart aan de slag. Well done!
Auteur: P. Hogan. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-787115-64-4. 15 x 21 cm. 128 blz.
Uitgever: Veloce Books UK. velocebooks.com
Paul Daimler. König des Kompressors.
Aan het begin van het autotijdperk vind je veelal de zelfde namen of families terug, die aan de basis lagen van belangrijke stappen in de evolutie. Ik denk hierbij aan Daimler, Maybach, Panhard en nog vele anderen. De vele tijdsfoto’s en illustraties in dit boek vormen een prachtige leidraad in de beschrijving van de carrière van Gottlieb Daimlers oudste zoon. Het boek biedt ook een interessante blik op een periode waarin de autotechniek met reuzestappen vorderde. Een prachtig werk met een overzicht van alle Paul Daimler constructies en de daarbij horende technische gegevens. Ausgezeichnet!
Auteur: H. Niemann. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04267-4. 24 x 30 cm. 272 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de
Alfa Romeo.
Dit boek start met twee supertroeven: het maakt deel uit van de verzorgde Prestige-reeks van E.T.A.I. (met foedraal!) en het is geschreven door een van de grootste experten in de automobiele wereld, Serge Bellu.
Zoals de auteur zelf aangeeft zijn er al veel werken verschenen over dit beroemde merk. Daarom pakt hij het anders aan, voor ieder hoofdstuk vertrekt hij vanuit een bepaalde datum, gebeurtenis of gegeven aangaande het merk in een Italiaanse stad (Brescia, Firenze enz.) en zwerft zo door gans Italië. Dat alles wordt ondersteund door mooie tijdsfoto’s en een interessante tekst. De luxueuze presentatie en een bruikbare index brengen het geheel nog meer op smaak. Perfetto… euh, parfait!
Auteur: S. Bellu. Taal: Frans.
ISBN: 979-10-283-0411-9. 25 x 31 cm. 318 blz.
Uitgever: E.T.A.I. France. infopro-digital.com
Die Erben des VW Käfer. Der lange Weg zu Golf,Passat & Co.
Een verkoopssucces behalen mag dan leuk zijn maar er zit ook een andere kant aan die medaille. Iets wat Ford en Volkswagen met hun respectievelijke T- en Kevermodellen aan de lijve konden ondervinden. Henry Fords T verkocht lange jaren zodanig sterk dat hij na verloop van tijd afkerig stond voor iedere verandering of vervanging, tot de verkoop plots snel afbrokkelde en de productie maandenlang moest stoppen om de A Ford voor te bereiden. Bij VW dacht men ook af en toe aan een opvolger voor de Kever, maar zolang die bleef verkopen was er geen grote druk en ging men vooral voortborduren op dezelfde luchtgekoelde 4 cilinder boxermotor. Een onhoudbare situatie die de fabriek plots in financieel zwaar weer bracht.
De onvoorbereide opvolging van direkteur en alleenheerser Heinrich Nordhoff, voor WO II aan het hoofd van de Opel vrachtwagenfabriek, was een bijkomend probleem dat de beslissingen bemoeilijkte. Uiteindelijk zou de radicale omwisseling naar een combinatie van voorwielaandrijving, watergekoelde lijnmotor en een strak getekend koetswerk van de geniale Giugiaro, de oplossing brengen. Een verdere uitbouw van de gamma met de Passat, Scirocco en Polo waren het vervolg. Voor het zover kwam waren er tal van ontwerpen, onder het beleid van diverse CEO’s, en die worden hier in dit boek toegelicht.
Een zeer interessant verhaal met heel wat mooie foto’s en illustraties.
Boeiende lectuur en tevens misschien een aanzet om Autostadt en het VW museum in Wolfsburg te bezoeken, waar diverse prototypen uit die tijd te zien zijn.
Auteur: M. Willmann/ E. Kittler. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04246-9. 21 x 28 cm. 175 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch.de