Subaru neemt afscheid van BRZ met ‘Final Edition’

Zaventem, 06 mei 2020 – Negen jaar nadat Subaru’s sportiefste model het levenslicht zag, is de Subaru BRZ een van de oudste modellen dat momenteel nog op de markt verkrijgbaar is. Maar tijdens de zomer van 2020 zal onherroepelijk het laatste exemplaar van de band rollen. Om op een gepaste manier afscheid te nemen en om tegemoet te komen aan de vraag van de fans produceert Subaru de BRZ ‘Final Edition’.

Subaru voorziet een gelimiteerde oplage van 15 exemplaren voor de Belgische en Luxemburgse markt. Deze gelimiteerde uitvoering wordt aangescherpt met rode Brembo remklauwen, stevigere Sachs-sportschokdempers en 17-duims Black Metallic velgen. Het koetswerk wordt gespoten in Crystal Black Silica of het merktypische WR Blue Pearl. Daarnaast wordt elke ‘Final Edition’ voorzien van een unieke, genummerde special edition badge.

Subaru geeft het interieur een speciale behandeling met een blauwlederen met zwart Alcantara bekleding, in combinatie met blauwe, contrasterende stiksels op de voorzetels. Deze afwerking van blauwe stiksels is eveneens terug te vinden op de versnellingspook, het multifunctionele stuur en de deurpanelen.

De Subaru BRZ ‘Final Edition’ beschikt over de volgende standaarduitrusting: 7-inch touchscreen Audiosysteem met zes luidsprekers en Apple CarPlay/Android Auto, twee USB-poorten aan de voorzijde, elektrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels, automatische airconditioning met twee zones, elektrische ramen en LED-mistlampen.

Onder de motorkap verandert er technisch niets aan de Subaru BRZ. De twee-liter boxermotor met vier cilinders levert een maximaal vermogen van 200 pk in combinatie met een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak. De Final Edition is niet beschikbaar in automaat.

De prijs voor de Subaru BRZ ‘Final Edition’ bedraagt € 39.995.  Er zijn slechts vijftien exemplaren voorzien voor de Belgische en Luxemburgse markt. De wagens worden enkel aangeboden via https://www.subarustock.be

Wist je trouwens dat BRZ staat voor Boxer, Rear-wheel drive en Zenith?

Vijf redenen om de Subaru BRZ te kopen
De Subaru BRZ is vanaf de eerste schets ontworpen voor een onvergetelijke rijervaring en het
optimaliseren van het rijplezier. Deze iconische coupé heeft alle ingrediënten die een pure
sportwagen moet bieden: precisie, een laag zwaartepunt, een uiterst laag gewicht, een
responsieve besturing en een bestuurdersgerichte cockpit. Kortom, een wagen voor de echte
autoliefhebber! We sommen vijf redenen op waarom nu het moment is om de Subaru BRZ aan
te kopen:

  1. Authentiek rijplezier
    De Subaru BRZ is een atypische Subaru. In tegenstelling tot alle andere Subaru’s wordt hij
    enkel op de achterwielen aangedreven en heeft een manuele zesversnellingsbak of een
    zestrapsautomaat in plaats van de Lineartronic-CVT-automaat. Maar toch blijft hij een
    ook authentieke Subaru want hij heeft een viercilinder boxermotor, het motortype dat
    alle andere Subaru’s aandrijft.
    Hij slaagt erin om bij elke bocht een glimlach op je gezicht te toveren, door te kwispelen
    met zijn achterkant. Een beetje extra gas terwijl je de bocht inzet, en de achterzijde breekt
    geleidelijk uit, maar door een gecontroleerde tegenstuurbeweging wordt dat moeiteloos
    gecounterd en eindigt in een speelse, strakke drift die echter nooit beangstigend is.
  2. Opzwepend karakter
    Jezelf inhouden met een BRZ is knap lastig. Dat komt onder meer door zijn ontwerp, het
    opzwepende karakter en de rauwe klank van de boxermotor, zeker wanneer hij wat hoger
    in de toeren wordt gejaagd. Toeren maken mag bij de BRZ, want de 200 pk komen pas
    allemaal vrij bij 7.000 o/m, maar dat past perfect bij de roeping van deze coupé.
    Heel wat mensen zeggen dat Subaru bredere banden en meer pk’s had moeten
    toevoegen om de Subaru BRZ nog sneller te maken, maar daar gaat het in deze wagen
    net om. Meer vermogen is overbodig, omdat dat de balans van de auto zou verstoren.
    Het is echt back to basics, wagens als deze onderscheiden goeie chauffeurs van ware
    piloten.
  3. Twee gezichten
    De Subaru BRZ heeft twee gezichten. Het is een brave coupé voor het woon-werkverkeer
    en waarmee je bovendien ook de dagelijkse boodschappen kan doen. Het is dus een
    uitstekende daily driver in een fantastisch jasje. Maar als je wenst, kan je lekker het beest
    uit hangen in de BRZ – een afkorting voor Boxer, Rear wheel drive en Zenith. Een auto
    met deze beide eigenschappen is tegenwoordig vrij zeldzaam.
  4. Comfort
    Zodra je plaatsneemt in een Subaru BRZ ervaar je het. Iedere enthousiasteling voelt
    intuïtief aan dat alles in het interieur gericht is op een optimaal contact tussen bestuurder
    en auto en op maximale controle. De ophanging blijft continu de goede balans vinden
    tussen comfort en efficiëntie. De zitpositie is uitstekend. Je zit heel laag bij de grond en
    je benen bijna horizontaal naar voren. Het stuur en de versnellingspook liggen goed in de
    hand en zorgen ervoor dat je snel vertrouwd raakt met de wagen.
  5. Final Edition
    Ja, je leest het goed. De productie van de Subaru BRZ wordt na 9 jaar stopgezet. Maar om
    op een gepaste manier afscheid te nemen van dit icoon, produceert Subaru een final
    edition. Deze gelimiteerde uitvoering wordt aangescherpt met rode Brembo remklauwen,
    stevigere Sachs-sportschokdempers en 17-duims Black Metallic velgen. Het koetswerk
    wordt gespoten in Crystal Black Silica of het merktypische WR Blue Pearl. Daarnaast wordt
    elke ‘Final Edition’ voorzien van een unieke special edition badge. Voor België en
    Luxemburg worden slechts vijftien exemplaren voorzien, waarvan er ondertussen al zes
    zijn verkocht. Dit is dus de beste reden om jezelf te verwennen met een Subaru BRZ. Snel
    zijn is de boodschap!