De COVID-19 pandemie stak een stokje voor de GP van Canada 2020. Daarom blikken we even terug op de eerste Belgische overwinning met Thierry Boutsen. Die vond in 1989 plaats op het circuit van Montreal aan het stuur van een Williams met een V10 Renault-motor.
Voordat Renault zich in 1986 zou terugtrekken, boekte de V6-turbomotor zijn laatste successen met 8 pole positions voor het Lotus-team en Ayrton Senna aan het stuur. In 1989 keerde Renault terug naar de Formule 1 dankzij een partnerschap met Williams. Het werd de start van een nieuw tijdperk met de V10-motor. Renault koos dat jaar voor een bijzondere architectuur en deze keuze zou zijn vruchten afwerpen, vooral in de GP van Canada.
Op 18 juni 1989 starten de bolides op een nat circuit. Na een bewogen race met tal van incidenten omwille van de danteske weersomstandigheden, rijden de twee Williams-Renault piloten, Riccardo Patrese en Thierry Boutsen respectievelijk op de 2de en de 3de plaats terwijl ze jacht maken op Ayrton Senna. Door een mooi gevecht met zijn teamgenoot kan de Belg uiteindelijk opschuiven naar de tweede plaats. In de striemende regen lijkt Thierry Boutsen wel één te zijn met zijn Williams-Renault, maar een eerste plaats lijkt te hoog gegrepen. Op nauwelijks drie ronden van de finish beslist het lot er anders over, want Senna moet opgeven nadat zijn motor het laat afweten en op die manier rijdt Thierry Boutsen als eerste over de finishlijn en behaalt in één klap zijn eerste Grand Prix overwinning in de F1.
“Deze eerste overwinning was een belangrijk moment in zijn carrière, en zelfs in zijn leven! Ik heb bijzonder goede herinneringen aan deze motor die destijds ongeveer 850 pk ontwikkelde. Hij was niet alleen krachtig, maar ook betrouwbaar. Het bleek bovendien een zeer goede basis omdat er veel potentieel was om nog extra vermogen te winnen. Op amper 2 jaar tijd kon Renault bijna 100 pk winnen.”
Het was overigens ook de eerste overwinning met een Renault V10-motor. In 1989 wist de Belg ook nog in Australië winnen. In de F1-geschiedenis triomfeerde deze Renault-motor nog zes keer in de GP van Canada.