Nu we door de corona-crisis noodgedwongen aan onze sofa gekluisterd zitten, kunnen deze nieuwe titels hopelijk wat soelaas brengen. Op gepaste momenten wat goede muziek opzetten, een fris aperitiefje inschenken en een boeiend (auto)boek openslaan… we zullen dat virus eens mores leren!
Classic engines, modern fuel.
Een niet te onderschatten probleem voor de huidige oldtimerliefhebber is het tanken van de correcte brandstof. Moderne benzines met hun ingewikkelde scheikundige samenstellingen kunnen de niets vermoedende oldtimerfan vaak lelijk parten spelen. Goede raad is duur en vooral, waar krijg je die? Dit boekje gaat in op alle belangrijke facetten van moderne brandstoffen die een rol spelen voor het gezondheidsleven van onze dierbare vierwieler. Alle hier verzamelde info is gebaseerd op studies van de Manchester University en betekent daarom een absolute ‘must-have’ voor de oldtimerfan. Well done!
Auteur: P. Ireland. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-787-115-90-3. 14 x 19 cm. 152 blz.
Uitgever: Veloce Books UK. velocebooks.com
Giugiaro. Masterpieces of Style.
Over designer Giorgetto Giugiaro verscheen uiteindelijk nog niet zo heel veel lectuur. En dan bedoel ik in verhouding tot zijn realisaties en zijn verdienste, want in 1999 werd de man immers tot Designer van de Eeuw uitgeroepen. Behalve enkele uitgaves die meer tot het domein van het coffee table book behoren, is er vooral de uiterst interessante Catalogue Raisonné van uitgever Automobilia, maar die gaat antiquarisch ondertussen voor zo’n €150 à 200 over de toonbank en is uiteraard niet meer actueel bijgewerkt. Net daarom komt het boek van uitgever Giorgio Nada zo gelegen. Eerder verschenen in de reeks ‘Masterpieces of Style’ al werken over Touring, Vignale, Bertone en Pininfarina en nu dus Giugiaro. Het boek biedt via tekst en mooie foto’s de ideale gelegenheid om het oeuvre van Giugiaro te leren kennen. Klasse!
Auteur: L. Greggio. Taal: Italiaans of Engels.
ISBN: 978-88-7911-706- 7. 25 x 28 cm. 216 blz.
Uitgever: G. Nada. giorgionadaeditore.it
Katalog der Automobil Revue 2020.
Deze ‘bijbel’ van de wereld-autoproductie hoeven we u niet meer voor te stellen . Met regelmaat verschijnt dit overzicht van de automobiele verscheidenheid sinds 1947 ieder jaar, zo compleet als mogelijk.
Helaas slaan ook hier de nodige rationalisatie en besparing toe. Met ingang van vorig nummer (2019) is de uitgave nog enkel Duitstalig en dus heel wat dunner geworden. Toch blijft het een rijke bron van info over belangrijke technische gegevens en aan het eind vind je ook nog tabellen met de platformen van de verschillende automerken en een heel interessante motorenindex. Puik (naslag)werk!
Auteur: Automobil Revue. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-033-07757-7. 21 x 30 cm. 314 blz.
Uitgever: Automobil Revue AG (CH). automobilrevue.ch
Louis Coatalen. Engineering Impresario of Humber, Sunbeam? Talbot and Darracq.
Toen ik dit boek zag dacht ik meteen aan de titel van Lee Iaccoca’s boek ‘Where have all the leaders gone?’.
Het is een feit dat we sinds verscheidene jaren aan de top van de auto-industrie (maar bij uitbreiding ook in de politiek… ) geen leiders, geen ‘karakters’ meer zien. Het is stilletjes aan een opeenvolging van kleurloze, weliswaar ‘correct lijkende’ maar onpersoonlijke individuen geworden. En zo missen we de echte ‘car guys’, de ‘petrolheads’ die altijd al aan de basis lagen van tijdloze automodellen, baanbrekende technische hoogstandjes en vooral ook spannende verhalen. Spijtig…
Louis Coatalen was er zo een. Hij was een van de meest betekenisvolle auto-ingenieurs van zijn tijd, een getalenteerd racer maar ook een doorwinterde zakenman en techniekkenner. Zoals je uit de titel kan afleiden (cfr Darracq) was hij al actief bij het prille ontstaan van de auto. In dit boek krijg je de levensloop van een uitzondelijk man, van Bretoense afkomst maar sterk aanwezig in het Engelse automobielwereldje.
Die levensloop wordt geschreven door auteur Oliver Heal, gehuwd met een van Coatalen’s kleindochters en bijgevolg bijzonder goed geplaatst voor dit onderwerp, temeer daar in het boek ook aandacht wordt gewijd aan het privé-leven van Coatalen. Prima werk!
Auteur: O. Heal. Taal: Engels.
ISBN: 978-1912690-69-5. 23 x 27 cm. 287 blz.
Uitgever: Unicorn UK. unicornpublishing.org
Electrified since 1893.
De elektrische auto is aan zijn opmars bezig, of we het nu willen of niet.
Wat velen niet weten is dat de elektrische aandrijving zo’n honderdtwintig tal jaar geleden om de heerschappij streed, samen met de stoomkrachtbron en de benzinemotor. Ook weinig bekend is dat Ferdinand Porsche toen in dienst was bij de Oostenrijkse firma Lohner en daar de basis legde voor de hybride techniek. Eens temeer: niets nieuws onder de zon! In deze uitgave van het Porsche Museum kom je er alles over te weten en kan je vooral tal van oude foto’s en documenten bewonderen. Uiteraard komen ook de recentere ontwikkelingen zoals de 918 Spyder, de E-hybrids of de Taycan uitvoerig aan bod. Sehr gut gemacht!
Auteur en uitgever: Porsche Museum. Taal: Engels.
18 x 24 cm. porsche.com/museum
DDR-Fahrzeuge. Von AWO bis Wartburg.
De boeken van uitgever Garant hebben het voordeel dat ze mooi en kleurrijk uitgegeven zijn en vooral… goedkoop verkocht worden. In dit werk krijg je een (weliswaar niet compleet) overzicht van de DDR-productie, moto’s- auto’s- vrachtwagens- landbouwvoertuigen en militaire voertuigen. Leuk gepresenteerd en compact.
Taal: Duits. Uitgever: Garant (D)
ISBN: 978-3-7359-1304-3. 15 x 22 cm. 176 blz.
An English car designer abroad. Designing for GM, Audi, Porsche and Mazda.
In tegenstelling tot vroeger (we denken aan de jaren ’50 tot ’80) geven merken en designstudio’s nu wel de namen vrij van wie een bepaald automodel getekend heeft.
Auteur en designer Peter Birtwhistle was achtereenvolgens actief bij Vauxhall, Audi, Porsche en een hele tijd bij Mazda, waar hij het tot Chiefdesigner schopte. Niet alleen leer je via de boeiende tekst en foto’s zijn design-oeuvre kennen maar maak je ook kennis met de verschillende merk- en werkfilosofie die bij iedere autoproducent gehanteerd wordt.
Een boeiende inkijk in een vruchtbare carrière!
Auteur: P. Birtwhistle. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-787114-70-8. 22 x 26 cm. 256 blz.
Uitgever: Veloce Books UK. velocebooks.com
Lost car companies of Detroit.
Op dit boek kan je meteen twee punten aanmerken. Het eerste wat opvalt is dat auteur Naldrett het in zijn titel heeft over merken uit Detroit maar verder ook merken buiten Detroit en de staat Michigan onder de loep neemt (Ohio of Indiana bijvoorbeeld). So far, so good: niets op tegen. Vervelender zijn enkel makkelijk te vermijden onjuistheden. Zoals de stelling in de vergelijking van Engelse versus Amerikaanse technische termen waarbij two-stroke vertaald wordt naar two-cylinder door de auteur?. Nee toch! Of de uitleg van het acroniem SAE als Society of American Engineers, terwijl correct is Society of Automotive Engineers… En dat voor een Amerikaanse auteur? Hierdoor ga je natuurlijk algauw twijfelen aan alle andere gegevens of verhalen in het boek. Spijtig!
Het boeiende van het boek bestaat hierin dat je in het prille ontstaan van de auto-industrie in Amerika wordt wegwijs gemaakt en dat dit geïllustreerd wordt via historische foto’s van de verschillende autofabrieken en woonhuizen of villa’s van de stichters. Ook leuke anekdotes over de figuren en de karakters van het vroege autowereldje komen aan bod, zoals bijvoorbeeld die van de onafscheidelijke broeders John en Horace Dodge die vaak iemand met een ‘schadevergoeding’ moesten sturen naar het café waar ze de avond voordien de inboedel ‘verbouwd’ hadden. Als ze zich al herinnerden waar dat geweest was…
Tot slot, mooi dat er achteraan een nuttige index werd toegevoegd!
Auteur: A. Naldrett. Taal: Engels.
ISBN:978-15402-0285-7. 16 x 24 cm. 143 blz.
Uitgever: History Press. historypress.net
Les automobiles publicitaires. Volume 1.
We kennen ze van de Tour de France ondermeer, die omgebouwde leuke reclame-auto’s, die behalve hun boodschap ook sfeer brachten in de Tour en van waaruit lekkere snoepen of kleine cadeautjes in het publiek werden gegooid. Meestal waren ze het werk van meer bekende of kleinere carrossiers die op deze ludieke wijze het merk of product bij de menigte bekend maakten. Het boekje bevat talloze historische foto’s met een korte omschrijving maar een duidelijker indeling had geen kwaad gekund.
Zelf was ik verrast om op p.77 de door Viotti gecreëerde Martini & Rossi reclame-wagen te vinden, een Isotta-Fraschini Tipo 8A (!) met daarop een uitvergrote aperitief-fles. Tot 1939 reed de Isotta mee in verschillende afleveringen van de Giro en andere Italiaanse koersen, na WO II verhuisde hij naar het Belgische Martini-filiaal en figureerde hier in de nationale manifestaties. In de jaren tachtig stond hij bij een oldtimerhandelaar in Zedelgem waar ik hem opmerkte… niet vermoedend dat het om een Isotta-Fraschini ging! Oh,oh!
Auteur: F. Sabatès. Taal: Frans.
ISBN: 9791096322008. 16 x 23 cm. 148 blz.
Uitgever: Editions Douin. editions-douin.com
Les automobiles publicitaires. Volume 2.
Uiteraard is dit het vervolg op het vorige boekje (de pagina-nummering loopt door…), hier ook weer mooi geïllustreerd met allerlei foto’s van grappige reclame-auto’s. Een leuke afbeelding is ondermeer die van een Ford T,uitgevoerd als rijdend huisje, zoals we konden zien in een van de afleveringen van de bekende TV-reeks ‘Chasing Classic Cars’.
Auteur: F. Sabatès. Taal: Frans.
ISBN: 9791096322015. 16 x 23 cm. 141 blz.
Uitgever: Editions Douin. editions-douin.com