De Rally van Haspengouw, de eerste wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, eindigde zoals vorig seizoen eindigde. De allerlaatste proef zorgde voor een waanzinnige ommekeer. Door een lekke band verspeelde lokale favoriet Kris Princen de overwinning. Ghislain de Mevius liet de kans niet liggen om zijn eerste overwinning in het Belgisch kampioenschap te boeken. En dat is nog maar het begin… Kris Princen leek op weg naar het absolute zegerecord toen hij aan de 12de en laatste klassementsproef van de Rally van Haspengouw begon met 2″7 voorsprong op zijn dichtste achtervolger. Maar, een lekke band besliste er anders over. Princen verloor 28″ en eindigde op de tweede plaats op 25″3.
“Er is maar één plaats die telt en dat is de eerste. Dus, ja, ik ben erg teleurgesteld. Zeker omdat we niets geraakt hebben, maar gewoon op het onverhard lek reden aan hoge snelheid. Ik had Citroën en DG Sport graag de overwinning bezorgd,” vertelde Kris Princen.
Bij het G-Rally Team van Ghislain de Mevius en Johan Jalet werd een feestje gebouwd. De rijder uit Waver bahaalde immers zijn eerste overwinning in het Belgisch kampioenschap. “Dit was bijna de perfecte rally voor ons,” lachte de zoon van voormalig rallykampioen Grégoire de Mevius. “Ik heb amper getest met onze nieuwe Fabia R5 Evo, maar we reden wel meteen de snelste tijd. De afstellingen waren goed en ik reed zuiver en efficiënt op dit modderige parcours. In de namiddag, toen het fel regende, was ik misschien een fractie te voorzichtig, waardoor Kris de leiding nam. Op de laatste proef wilde ik hem onder druk houden, maar ik had nooit gedacht hier mijn eerste overwinning te boeken. Dit smaakt naar meer!”
Op de laatste proef gebeurde nog heel wat. Guillaume Dilley, op dat moment 7de, gaf op door een afgebroken wiel. William Wagner, de Franse Belg die twee snelste tijden klokte en die op weg leek naar de tweede plaats, reed zijn twee voorbanden lek. Hij tuimelde naar de 6de plaats.
Adrian Fernémont, de titelverdediger, kon zo nog een derde plaats uit de brand slepen, ondanks een lekke band. “Daarmee doen we nog een goede zaak, hoewel ik deze namiddag teveel tijd verspeelde door een schuiver,” verklaarde Fernémont.
Grégoire Munster sloot zijn debuut met de Hyundai i20 R5 af met een knappe 4de plaats, amper 2″30 van het podium. “Het resultaat is erg mooi en we hebben veel kilometers gemaakt om ervaring op te doen met de nieuwe wagen. Natuurlijk is het jammer dat we nipt naast het podium grijpen, maar ik ben wel trots op wat we getoond hebben,” vertelde Grégoire.
Vincent Verschueren stuurde de Volkswagen Polo R5 van GoDrive naar de 5de plaats. Op het gladde en verraderlijke parcours vond hij moeilijk tractie met de Polo R5. Hij eindigde voor William Wagner en Guillaume de Mevius, de broer van Ghislain die door een dubbele lekke band een podiumplaats verspeelde. Chris Van Woensel, die na drie jaar terug aan de start kwam met zijn Mitsubishi Lancer WRC, eindigde op de 9de plaats, voor Tuur Vanden Abeele.
Bij de opgaves noteerden we die van Sébastien Bedoret, die 13 minuten verloor door een sortie op de tweede proef.
Bij de Juniors was Gilles Pyck de snelste, al was de marge van 0″6 heel krap. De Peugeot-rijder ging op de voorlaatste proef even in de fout, waardoor Charles Munster de leiding kon overnemen. Toch moest Munster op de slotproef de duimen leggen met 6 tienden verschil.
In de M-Cup was Patrick Diels de beste, voor Franky Boulat, terwijl Dirk Deveux voor de 6de keer het Historic-Klassement won in Haspengouw.
Nipte zege van Gilles Pyck in de slotmeters
Rally van Haspengouw – 29 februari JBRC.
De
Rally van Haspengouw 2020 werd op de allerlaatste klassementsproef beslist.
Ghislain de Mevius greep op de laatste proef in Halle-Booienhoven de algemene
overwinning en bij de Juniors greep Gilles Pyck in de eindsprint nipt de
overwinning. Charles Munster strandde op amper 6 tienden van een seconde!
De openingswedstrijd van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship, de
Rally van Haspengouw, werd op een erg verraderlijk parcours verreden. Thibault
Parmentier kon niet lang genieten van zijn debuut. De zoon van Bruno, zelf
actief met een Ford Fiesta R5, ging op de proef van Boekhout hard van de
baan.
De eerste scratch van het seizoen werd op de tabellen gezet door Emile
Vandermarliere, maar de Peugeot-rijder uit Zwevezele verloor door een
motorprobleem kostbare tijd vanaf de derde proef. “De motor van onze
Peugeot gaf geen vermogen meer vanaf 120 km/h. Er bleek een sensor stuk te
zijn. Op dit snelle parcours verloren we heel wat tijd, waardoor Pyck en
Munster een kloof konden slaan. Maar, dit was mijn eerste deelname in
Haspengouw en ik ben tevreden met de derde plaats. Ik geef mezelf nog een paar
rally’s om vooraan mee te draaien voor de zege,” vertelde Vandermarliere.
Vooraan werd het een duel tussen Gilles Pyck en Charles Munster. Pyck kende in
de namiddag een schakelprobleem, waardoor Munster, aan het stuur van de Opel
Adam R2 waarmee zijn broer Grégoire vorig jaar kampioen werd, naderde tot
op 10″2 bij het ingaan van de slotronde. Na een schuiver van Pyck op KP 10
Boekhout, kwam Munster zelfs aan de leiding met 3″2 voorsprong. Maar, in
de slotmeters moest Charles Munster de duimen leggen met 0″6 verschil
tegenover Gilles Pyck, die zes snelste tijden klokte.
“Vorig jaar heb ik voor de titel gestreden tegen Grégoire en blijkbaar zal
dit jaar Charles de belangrijkste concurrent worden. Ik ben blij dat ik alsnog
de overwinning kon pakken. De titel is ons hoofddoel dit jaar,” vertelde
Gilles Pyck.
“In de laatste twee bochten was ik niet agressief genoeg. Daar heb ik
zeker een seconde laten liggen en dat kost me de overwinning. Erg jammer, want
ik had twee keer de snelste tijd gereden op Halle-Booienhoven en ik dacht dat
ik Pyck af zou kunnen houden. Ik ben wel blij met de tijden die we vandaag
gereden hebben, waaronder vier snelste tijden. Afspraak in Spa,” vertelde
Charles Munster ontgoocheld.
Valentin Vertommen leek op de vierde plaats te eindigen, nadat hij in de
namiddag door een verkeerde bandenkeuze 1’30” verloor in de regen.
Maar de Ford-rijder zette zijn wagen niet in het gesloten wagenpark, wat hem
de diskwalificatie kostte. Zo ging de vierde plaats naar Loïc Dumont, de
22-jarige streekrijder uit Waremme die dit jaar zijn kans waagt in het Pirelli
Junior BRC met een nieuwe Ford Fiesta R2T: “Het waren geen evidente
omstandigheden om een nieuwe wagen te ontdekken. Bovendien reed ik voor de
eerste keer op racingbanden. Het belangrijkste is dat ik de wagen zonder
kleerscheuren aan de finish bracht.”
De 21-jarige Aäron Ollevier stuurde zijn Peugeot 208 in de bekende
Crack-kleuren naar de vijfde plaats, maar niet zonder schade. “Op de
tweede proef gingen we even van de baan. Ik sneed diep in een koord en ging te
vroeg op het gas, waardoor we in de greppel werden getrokken. Gelukkig zonder
veel gevolgen,” vertelde Ollevier, die op de 5de plaats eindigde.
Stand Pirelli Junior
BRC (na 1/9): 1. G. Pyck 16 punten; 2. Ch. Munster 12; 3. E.
Vandermarliere 7; 4. L. Dumont 5; 5. A. Ollevier 4