De
Rally van Haspengouw was het toneel van de openingswedstrijd van het Historic
Belgian Rally Championship. Ondanks de sterke concurrentie met drie snelle BMW
M3’s, was op dit modderige parcours niemand opgewassen tegen het meesterschap
van Dirk Deveux met zijn krachtige Ford Sierra Cosworth.
Van start tot finish reed Dirk Deveux aan de leiding van het
Historic-peloton. Nochtans was er na de openingsronde enige bezorgdheid.
“We hebben drie van de vier proeven zonder stuurbekrachtiging moeten
afwerken. Dat is zeker niet makkelijk op dit parcours,” verteld Deveux.
Nadat de stuurbekrachtiging in de tweede ronde opnieuw faalde, werd het euvel
opgelost en kon Deveux makkelijk naar winst rijden. “Dit is mijn zesde
overwinning in Haspengouw. Vijf keer won ik hier met een Escort en deze keer
met de Sierra Cosworth 4×4. Vorig jaar reed ik specifiek voor de titel en was
ik al eens tevreden met een tweede plaats. Dit jaar mik ik op overwinningen en
is de titelstrijd van ondergeschikt belang.”
Voor de tweede plaats werd een mooi duel uitgevochten tussen Guino Kenis, de
winnaar van vorig jaar, en Bjorn Syx, vorig seizoen tweevoudig winnaar in het
BRC. Na de eerste lus stond Syx tweede, 15″ voor Kenis, die na de tweede
lus zijn achterstand gehalveerd had. En toen brak het differentieel op de BMW
M3 van de West-Vlaming, zodat Kenis de tweede plaats greep.
“Jammer dat Syx moest opgeven, want het was een spannende strijd. Zeker op
dit parcours. Het was de moeilijkste Haspengouw die ik ooit gereden heb door de
wisselende omstandigheden. Met Deveux konden we ons niet meten. Logisch.
Hij heeft een dikke turbo op zijn motor staan en beschikt ook nog over
vierwielaandrijving,” vertelde de BMW-dealer.
“Ik had er misschien meer van verwacht, maar op dit gladde parcours kwamen
we met onze achterwielaandrijver te kort tegen de Sierra van Deveux. Hij zal
een serieuze titelconcurrent worden,” vertelde Syx.
De derde plaats ging naar Danny Kerckhof, die een fonkelnieuwe BMW M3
presenteerde. “Een juweeltje gebouwd door Mats Van den Brand. Ik moest wel
even wennen aan de wegligging, want deze M3 voelt anders aan dan onze wagen van
vorig jaar. In de regen heb ik zeker niet alle risico’s genomen, want het
risico op aquaplaning was te groot.”
Na de sortie van Daco met zijn Escort en van Christophe De Leeuw met zijn
Opel Ascona, eindigde Frank Baert met zijn Ford Sierra op een mooie vierde
plaats