- Een originele manier om te communiceren over het merk Abarth op de Belux-markt.
- Abarth Stories : mini-video stories die getuigen dat de Abarth passie leeft.
- Eerste aflevering : de Belgische piloot Thierry Boutsen aan het stuur van de Abarth 695 70° Anniversario.
Het in-scène zetten van zijn modellen maar op een andere manier. Zo kunnen we het concept « Abarth Stories » omschrijven ; dit project werd specifiek uitgedacht voor de Belux-markt. Sedert de lancering van het merk in 2008 weet Abarth steeds meer succes te boeken in België en het Groothertogdom Luxemburg, en staat zelfs op het punt om een referentie te worden op het vlak van sportieve wagens.
De eerste « Abarth Story » van 2020 brengt de kijkers naar het vorstendom van Monaco, en ontmoet er de Belgische piloot Thierry Boutsen. Hij was dermate onder de indruk van deze nieuwste uit Turijn afkomstige creatie, de Abarth 695 70° Anniversario, dat hij de wagen bestelde…
De ontmoeting met Thierry Boutsen vond plaats in januari in Monaco, de plaats waar hij sinds jaren met zijn familie leeft. Het Festival du Cirque De Monte Carlo is volop aan de gang, en met een stralende blauwe hemel buiten, ontmoeten we Thierry Boutsen in de lobby van het hotel Columbus. Boutsen die meer dan 23 jaar van zijn leven heeft gewijd aan de competitie, een man met een passie voor auto’s.
« Ik heb mijn moeder leren autorijden », vertelt hij sereen aan onze journalist. « Het was aan boord van een Fiat 500. » Dit verklaart zonder enige twijfel zijn enthousiasme voor de sportieve variant van het huidige model, verkocht onder de merknaam Abarth. « Ik heb deze speciale editie ter ere van de 70ste verjaardag van het merk gekocht, en deze is in dezelfde kleurstelling afgewerkt als de Fiat 500 uit 1957 die ik ook in mijn bezit heb. De cirkel is dus rond! »
We volgen hem in de nauwe straten van Monaco richting de ‘corniche’ die ons naar de autosnelweg richting Menton brengt, we geven ons onmiddellijk rekenschap van het feit dat Boutsen over immense rijtalenten beschikt als piloot, en die uiten zich aan het stuur van dit nieuw speelgoed. « Deze nieuwe Abarth heeft alles wat men kan wensen : hij is licht, wendbaar, krachtig, perfecte wegligging en krachtige remmen. Alles werd ontwikkeld om de beste te zijn », beklemtoond de piloot-specialist !
Reeds meer dan 20 jaar, en nog steeds gepassioneerd door de wereld van de autosport, doet Thierry Boutsen aan vliegtuigbemiddeling, met zijn onderneming Boutsen Aviation, dat eveneens in Monaco gevestigd is. « Ik blijf nochtans een autoliefhebber », voegt hij daaraan toe. « Net om die reden heb ik daarom onlangs een nieuwe firma opgericht gespecialiseerd in de verkoop van collectiewagens, zowel wagens geschikt voor de openbare weg als competitiewagens Onze specialiteit ? Zeldzame voertuigen vinden die beantwoorden aan de specifieke criteria van de klanten, van een Lancia Stratos of Porsche 904 naar een Ferrari F1 in rijklare toestand ! »
Over Abarth :
Met 1.700 verkochte auto’s in België in 2019 en ongeveer 21.000 in Europa is Abarth het juweeltje binnen de groep Fiat Chrysler Automobiles. Ontstaan uit het erfgoed van Carlo Abarth is de nieuwste 695 70° Anniversario een uniek model dat het gamma van modellen 595, beschikbaar in de versies Turismo en Competizione, aanvult. Naast de traditionele wagens geschikt voor de openbare weg is Abarth ook bedrijving in de competitie, onder meer door de deelname van de Abarth 124 Rally in het ERC Championship of nog met deelnames in de F4 Championships in Italië en Duitsland. Op dioe manier worden nieuwe piloten ontdekt zoals de jonge Arthur Leclerc, broer van de F1 piloot Charles Leclerc, die zijn carrière begon bij Alfa Romeo, voor hij de overstap naar Ferrari maakte.
Over de Abarth 695 70Anniversario :
De Abarth 695 70° Anniversario, die zich zowel tot verzamelaars als tot fans van compromisloze prestaties en sportiviteit richt, maakt indruk met zijn nieuwe achterspoiler, die rechtstreeks verwijst naar de wereld van de autosport en de legendarische racegeschiedenis van het merk met de Schorpioen. De spoiler is manueel verstelbaar, net als die van racebolides waarbij mecaniciens in de pits wel vaker de hoek van de spoiler bijregelen om het rijgedrag van de auto af te stemmen op het circuit. Op de Abarth 695 70° Anniversario kan de ‘Spoiler ad Assetto Variabile’ worden geregeld in twaalf posities, met een hellingsgraad van 0 tot 60 graden. Bij de maximale hellingshoek (60°) verhoogt de spoiler de aerodynamische belasting met maar liefst 42 kilogram bij een snelheid van 200 km/u. Dat garandeert een uitstekende dynamiek en een stabieler rijgedrag bij hoge snelheden, met name op snelle gemengde parcoursen.
Een praktisch voorbeeld daarvan is de legendarische ‘Curvone’ van het circuit van Vallelunga, waar de ‘Spoiler ad Assetto Variabile’ de bestuurder in staat stelt om de stuurcorrecties met bijna 40% te verlagen. Om een dergelijk technisch niveau te behalen, werd de nieuwe Abarth 695 70° Anniversario getest in de volwaardige windtunnel van Orbassano, ten zuiden van Turijn, waar FCA zijn modellen test.
Dit centrum, dat in de jaren zeventig is gebouwd en continu werd opgewaardeerd met de nieuwste technologieën, is een van de weinige windtunnels in Europa (en de enige in Italië) waar modellen op grote schaal kunnen worden getest, en dat bij hoge luchtsnelheden die kunnen oplopen tot 210 km/u. Het doel bestond erin om de stroomlijn van elk model te optimaliseren door de bewegingen van de auto ten opzichte van de wind te simuleren, alsof ze in de echte wereld zouden rijden. Het was in dit uitmuntendheidscentrum dat de ‘Spoiler ad Assetto Variabile’ van de Abarth 695 70° Anniversario werd ontwikkeld en getest in alle mogelijke configuraties en met diverse uitvoeringen, snelheden en gierhoekomstandigheden.
De nieuwe Abarth 695 70° Anniversario werd ook getooid met enkele iconische stijlelementen uit het heden en verleden, zoals de Record Monza-uitlaat voor een onmiskenbaar geluid, de nieuwe groene kleur ‘Monza 1958’ (een eerbetoon aan de kleur van de eerste 500 Abarth die dat jaar zes internationale records vestigde in Monza), de vele details in Campovolo Grijs, waaronder de ‘Spoiler ad Assetto Variabile’, de koetswerkkit, de spoilerlip voor- en achteraan en de buitenspiegelkappen. Dezelfde kleur wordt gebruikt voor de schorpioenstickers op de motorkap en de sticker met dambordpatroon op het dak om zijn sportieve look te bevestigen. De 17” lichtmetalen SuperSport-velgen en de befaamde rode Brembo-remklauwen zijn eveneens standaard. Het krachtige remsysteem gebruikt Brembo-remmen met aluminium remklauwen met vier zuigers en schijven van 305 millimeter vooraan en 240 millimeter achteraan, die allebei zelfventilerend zijn.
Diezelfde sportieve toets komt ook terug in de cockpit met exclusieve nieuwe ‘Sabelt Tricolore’-zetels, die speciaal voor deze beperkte reeks werden ontwikkeld. Het glorierijke raceverleden van het merk uit zich in koetswerklabels met een ouderwets lettertype en het oude schorpioenlogo, een onmiskenbaar eerbetoon aan het erfgoed van een van de meest befaamde Italiaanse merken ter wereld. De cockpit van de 1949 exemplaren zijn ook voorzien van een genummerd plaatje, dat elke 695 70° Anniversario tot een authentiek verzamelobject maakt.
De nieuwe 695 70° Anniversario wordt aangedreven door de krachtigste motor in het gamma. De 1.4-turbomotor levert een vermogen van 180 pk en een koppel van 250 Nm bij 3.000 t/min. Hij stuwt de wagen in nauwelijks 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 225 km/u (met de spoiler op 0°). Kortom, de 695 70° Anniversario is de perfecte mix van motor- en stroomlijnprestaties.
Met het oog op het sportieve doelpubliek werd ook de connectiviteit tot in de puntjes verzorgd. Apple CarPlay en Google Android Auto™* zijn standaard op het Uconnect™ 7″ HD-systeem met digitale DAB-radio en navigatiesysteem. Het infotainmentsysteem bevat tevens een hogeresolutiescherm en Abarth Telemetry, een geïntegreerde app die de prestaties meet. De standaarduitrusting wordt vervolledigd door een automatische airconditioning, dagrijlichten, LED-mistlichten, Xenon-koplampen, regen- en lichtsensor, parkeersensoren achteraan en specifieke matten.