Met
de Legend Boucles de Bastogne werd het Belgische autosportseizoen dit weekend
afgetrapt. De immens populaire rally voorbehouden voor historische wagens
zorgde voor een zeer sterk deelnemersveld. Uiteraard mocht BMA niet op het
appel ontbreken. Met zeven wagens aan de start en evenveel aan de finish werd
het een geslaagd weekend.
Het was vrijdagavond over de koppen lopen in het centrum van Bastogne waar de
deelnemers aan de Legend Boucles de Bastogne waren samengekomen voor een
signeersessie en hun bloedmooie wagens het verkeersvrije stadscentrum innamen.
De prachtige bolides en hun bemanningen beleefden een zwaar weekend. Constante
regen zorgde voor heel wat schuivers en sorties met heel wat opgaves tot
gevolg. Niets van dat alles voor de BMA-rijders. De zeven wagens die
zaterdagochtend van start gingen haalden allen de finish.
In de ‘Legend’ categorie eindigden vader en zoon Bernard Munster en Charles
Munster (Porsche Carrera RS) 7e algemeen. Gérard Marcy en Louis Louka (Porsche
911) reden als 8e over de finish. Andre Lausberg en Jonathan Lemaire (Porsche
911) eindigden als 14e, Philippe Moortgat en André Leyh (Porsche 911 S) als
28e.
De steeds maar toenemende activiteiten van BMA zorgden ervoor dat Bernard Munster niet
optimaal voorbereid aan de start kwam. “Het
gevolg daarvan is dat het even duurde vooraleer ik in het ritme kwam. Op de
koop toe lieten zaterdag de remmen het in twee ritten afweten. Zondag ging het
een pak beter met constant tijden in de top 4 en twee keer een 2e tijd na de
ongenaakbare Kris Meeke.”
In de laatste rit nam Charles Munster het stuur over zodat ook hij heel even
kon proeven van het aparte karakter van deze wedstrijd en het enthousiasme van
het massaal opgekomen publiek. En ook Grégoire Munster droeg zijn steentje bij
door nota’s te maken op basis van ter beschikking gestelde video’s zodat
Bernard Munster geen beroep hoefde te doen op de door de organisatie
aangereikte nota’s. Andrée Hansen, de echtgenote van Bernard en de mama van
Charles en Grégoire, zat deze keer niet in de wagen als corijder maar zorgde
voor een uitstekende catering. Volgens sommige bronnen van ‘viersterren’
niveau.
Met Gérard Marcy had BMA nog een tweede wagen in de top 10 bij de Legends. “Gérard Marcy kan bij zijn eerste
deelname aan de Classics terugblikken op een heel sterke wedstrijd. Hij voelde
zich hoe langer hoe beter in zijn sas, maakte constant progressie om
uiteindelijk op een knappe 8e plaats te finishen. Je moet weten dat dit nog
maar zijn derde wedstrijd is waarmee hij met het gewone notasysteem
geconfronteerd wordt. In de Dakars en andere classic wedstrijden die hij
vroeger reed hanteerde hij een totaal ander systeem. Uiteindelijk eindigt hij
voor de Porsches van onder andere André Lausberg en Guillaume de Mévius. André
Lausberg hoopte op een plaats in de top 20 en maakte die ambitie ook waar. Een
slipper niet te na genomen mag hij heel tevreden zijn over zijn wedstrijd.
Philippe Moortgat eindigde 28e. Jammer dat we er niet in geslaagd zijn om het
condensatieprobleem van de voorruit te kunnen oplossen” zegt Bernard Munster.
In de categorie ‘Classic 50’ klasse reden Joseph en Mireille Charlier (Porsche
911 SC) een zeer verdienstelijke wedstrijd. In de ‘Classic 60’ reden vader en
zoon Johan Gitsels en Joppe Gitsels (Porsche 911 SC) naar een sterke 4e plaats.
Vincent Prégardien en Renaud Piedboeuf (Skoda Fabia R5) openden het parcours
als 0-wagen. “Ik houd eraan om
iedereen van BMA een pluim te geven. De rijders werden geconfronteerd met
constante regenval die het parcours bijzonder zwaar maakte terwijl de
mecaniciens letterlijk in weer en wind er steeds voor gezorgd hebben dat de
wagens in de beste omstandigheden de baan op gingen. Het was een sterk staaltje
van professionaliteit van iedereen: van rijders over ingenieurs tot
mecaniciens” besluit een tevreden Bernard Munster.