De 46steeditie van de Condroz Rally, de negende en laatste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, werd gedomineerd door de Franse belofte Stéphane Lefebvre. Achter de Ford-rijder was de strijd om de Belgische rallytitel razend spannend, tot Kris Princen zondagmiddag in Ouffet-Clavier twee banden lek reed. De titelstrijd was meteen beslist in het voordeel van Adrian Fernémont.
De omstandigheden waren erg delicaat door het wisselvallige weer. Stéphane Lefebvre zette de wedstrijd meteen naar zijn hand, ondanks een minder geslaagde bandenkeuze zaterdag- en zondagochtend.
“Twee keer gingen we ’s ochtends van start op banden die niet voldoende waren bijgesneden om het water en de modder te evacueren. Vooral zaterdagochtend was het erg verraderlijk, maar de Ford Fiesta R5 MkII gaf me meteen veel vertrouwen. Ik moest minder risico’s nemen dan vorig jaar. Toch kon ik nooit temporiseren, want Sébastien Bedoret bleef me op de hielen zitten,” verklaarde Stéphane Lefebvre, die als tiener met zijn papa naar de Condroz Rally kwam kijken. “Deze overwinning doet deugd en bewijst het potentieel van deze Ford Fiesta R5 MkII in dergelijke gladde omstandigheden.”
Sébastien Bedoret leek op weg naar de tweede plaats en de titel van vice-kampioen. Hij kreeg carte blanche van Skoda om voluit aan te vallen en hij bleef Stéphane Lefebvre onder druk zetten. Helaas bekocht hij zijn aanvalslust met een schuiver op de allerlaatste proef, waar even later ook Vincent Verschueren en Niels Reynvoet van de baan schoven.
Fernémont kampioen
Kris Princen ging als leider in het Belgisch kampioenschap als titelfavoriet van start, maar een verkeerde bandenkeuze zaterdagochtend verknalde meteen zijn start. Princen moest achtervolgen, maar na zes lekke banden staakte hij zondagmiddag de strijd.
“Alleen de eerste lekke band, die ons zaterdag al 40″ kostte, heb ik gevoeld. Voor de andere lekke banden heb ik geen verklaring. Ik heb alles gegeven, maar tegen zoveel pech kan ik niets beginnen,” aldus Kris Princen.
De titelstrijd was meteen beslist in het voordeel van Adrian Fernémont. De Skoda-rijder uit Namen was in de wolken met zijn eerste Belgische titel, al maakte hij het voor zichzelf nog erg moeilijk door op de laatste proef lek te rijden. Daardoor eindigde hij op de vierde plaats, als derde Belg.
“Ik heb dit weekend niet te veel aan de titel gedacht, maar me gefocust op mijn eigen wedstrijd. Ik had al een kruis gemaakt over mijn titelkansen na de Omloop van Vlaanderen, waar ik een quasi zekere overwinning verspeelde door een gebroken aandrijfas. Ik had mijn lot niet meer in eigen handen. Door de opgave van Kris Princen, is het toch nog gelukt. Die lekke band maakte het nog spannend. Die laatste proef was een loterij. We zijn gewoon op het onverhard lek gereden, zonder dat ik van de ideale lijn ging. Ik ben heel blij en trots,” lachte Adrian Fernémont.
De twee broers de Mevius reden een sterke Condroz Rally. Guillaume reed trouwens de eerste besttijd van de wedstrijd met zijn Citroën C3 R5. Door een lekke band verloor hij de leiding met de koplopers. Door de lekke band van Fernémont, stootte Guillaume nog door naar een onverhoopte tweede plaats, voor zijn broer Ghislain. De twee broers genoten van het podium in de Condroz Rally, onder het toeziend oog van hun pa Grégoire.
“Waanzinnig, de ontknoping van deze wedstrijd. Ik had ook een hachelijk moment op de slotproef. Gisteren verloor ik wat tijd door een plotse regenbui, door onze late startpositie, en een lekke band. Vandaag kwam alles nog goed,” lachte Guillaume. Ghislain bekroonde een regelmatig seizoen met een derde plaats: “Ik had liever wat meer regen gehad, want ik heb de indruk dat ik in die omstandigheden nog dichter bij Sébastien en Adrian kan blijven,” vertelde Ghislain.
Cédric De Cecco, voor de eerste keer aan de start met een Skoda Fabia R5 Evo , uitgerust met Hankook-banden, eindigde op een knappe 5deplaats. Beter dan hij zelf had verwacht, rekening houdend met zijn gebrek aan wedstrijdkilometers.
Xavier Bouche stuurde de VW Polo R5 van Sébastien Loeb Racing naar een knappe 6deplaats, voor Olivier Collard en Davy Vanneste, die voor de eerste keer een Citroën C3 R5 bestuurde. Pieter-Jan Michiel Cracco, die op de laatste proef de snelste tijd reed, eindigde op de 9deplaats, voor Bastien Rouard en Maxim Potty, de circuitcoureur die ook talent blijkt te hebben als rallyrijder.
Vincent Verschueren proefde dit weekend voor de eerste keer van de Volkswagen Polo R5 van THX Racing, een wagen die hij volgend jaar zal besturen. Hij ging op de laatste proef nog van de baan, waardoor hij naar de 21steplaats zakte. Cédric Cherain ging al vroeg van de baan met zijn VW Polo R5, net als Xavier Baugnet, die zijn Polo op het dak legde. Kevin Demaerschalk, die in de openingsronde een foutje maakte, moest zaterdag opgeven na een dubbele lekke band op zijn Ford Fiesta.
De duizenden rallyfans genoten langs de oevers van de Maas van een prachtige slotmanche van het Belgisch kampioenschap. Bij de Porsches stond er geen maat op Pascal Gaban, na de diskwalificatie van Romain Delhez, de lekke banden voor Fred Bouvy en de rugklachten bij Renaud Verreydt.
In het Junior-kampioenschap ging de zege naar Gilles Pyck. Na een straftijd van meer dan 3 minuten onverhoopt, want op de laatste proef wipte hij nog over Thibaud Mazuin, die lek reed.
In Historic scoorden de Ford Escorts van Christophe Daco en Patrick De Blauwe de dubbel. Dirk Deveux is voor de derde keer Historic-kampioen, ondanks een lekke band op de laatste proef.
http://www.jobfixers-brc.be/nl