De slotwedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, de Condroz Rally, werd verreden op een parcours dat er uitermate glad en modderig bij lag. Ideale omstandigheden voor liefhebbers van het betere driftwerk met een achterwielaangedreven Escort, zoals Christophe Daco. De ex-motorcrosser won de wedstrijd met zijn snelle Ford Escort, voor Patrick Deblauwe en Dirk Deveux, die voor de derde keer Belgisch Historia-Kampioen is. Maar, de snelste van het veld was… Arthur Kerkhove, die door de FIA Sportcommissie uit koers werd gezet.
Tijdens de openingsdag van de Condroz Rally nam Arthur Kerkhove, leider in de tussenstand van het Historic BRC, meteen de leiding in handen. Helaas moest de starter van de Escort vervangen worden en die ingreep kostte 9 minuten extra servicetijd. In zijn haast om de tijdstraf zo beperkt mogelijk te houden, reed Arthur Kerkhove te snel door het servicepark. De FIA Sportcommissie diskwalificeerde om die reden de leider in het Historic-Klassement.
Een beslissing met zware gevolgen, want daardoor kon de jonge rijder uit Ronse zijn titelkansen niet meer verdedigen. Dirk Deveux, die zaterdag met motorproblemen kampte, greep zijn kans om zondag met een derde plaats voor de derde keer de Belgische titel binnen te halen.
“We hadden vooraf alle mogelijke scenario’s bekeken, maar zo een scenario kon niemand voorspellen. We hebben zelf een heel moeilijke wedstrijd gehad. In totaal reed ik vier keer lek. De laatste keer op de allerlaatste proef! Gelukkig zijn we wel aan de finish geraakt en kon ik mijn derde titel in Historic veilig stellen,” vertelde Dirk Deveux.
Voor de overwinning werd een duel uitgevochten tussen de Ford Escorts van Christophe Daco en Patrick Deblauwe. Het was Daco die met de winst aan de haal ging.
“Het was mijn eerste deelname aan de Condroz Rally. Ik kom al 10 jaar als toeschouwer kijken en deze keer wilde ik zelf eens rijden. Ik heb er enorm van genoten, want als ex-motorcrosser hou ik van modderige omstandigheden en het betere glijwerk!,” lachte Daco. Patrick Deblauwe strandde op amper 9″9 op de tweede plaats. “Die tijd verloor ik zaterdagochtend, toen we koppelingsproblemen hadden,” vertelde Deblauwe.
Jean-Pierre Van de Wauwer stuurde zijn originele Lancia Beta Monte-Carlo naar een mooie vierde plaats, voor de Porsches van André Lausberg en Rudy Buyse. Luc Caprasse, 8ste in het spoor van Marijn Hoens, kon de 4×4 van zijn Audi Quattro niet verzilveren.