MAZDA MX-30 – EEN ELEKTRISCHE AUTO VOOR HET MILIEU … EN DE BESTUURDER.
Mazda’s eerste elektrische seriemodel, de Mazda MX-30, kan vanaf zijn première op het autosalon van Tokio worden besteld. Hij richt zich tot klanten die niet aan rijplezier willen inboeten wanneer ze een elektrische wagen kopen.
Met zijn unieke ‘freestyle’-deuren, zijn ecologische materialen en zijn goed bemeten batterij, verzekert hij een rijbereik van meer dan 200 kilometer1, heel wat meer dus dan de 48 kilometer die Europese klanten gemiddeld afleggen per dag2. Nadat Mazda onlangs de innovatieve Skyactiv-X-motor lanceerde, zet het merk met de MX-30 opnieuw een positieve stap in zijn meerledige aanpak om de emissies van zijn gamma terug te dringen.
Een auto met batterij, geen batterij met wielen
Tijdens zijn speech voor de première van de Mazda MX-30, die in de tweede helft van 2020 bij de Europese concessiehouders wordt verwacht (2021 voor het Verenigd Koninkrijk), verklaarde Yasuhiro Aoyama, President & CEO van Mazda Motor Europe, het volgende:
“Zoals bij al onze producten hebben de ontwerpers en ingenieurs ook voor onze eerste batterijaangedreven elektrische wagen heel duidelijke doelstellingen gekregen. Hij moest een unieke vormgeving hebben en fantastisch rijden – een belangrijk aspect in Mazda’s DNA, dat ons onderscheidt van onze concurrentie. En hij moest bovenal bijdragen tot onze inspanningen om de emissies over de hele levenscyclus van het product te verlagen.
Behalve de elektrificeringstechnologieën die we in ons hele gamma introduceren, hebben we ons als kleinere constructeur toegelegd op de creatie van een elektrische wagen die naar onze mening vooral als tweede wagen zal worden gebruikt, zodat het rijbereik beantwoordt aan de verwachtingen van onze klanten.
Veel persmensen die met onze testwagens hebben gereden, vertelden ons dat de MX-30 een van de weinige elektrische auto’s is met de positieve eigenschappen van een klassiek aangedreven auto. Rijplezier staat centraal in elke auto die we ontwerpen en dat is ook bij onze elektrische auto niet anders.”
Focus op de bestuurder
Zoals elke andere Mazda biedt de Mazda MX-30 een erg natuurlijk en responsief rijgevoel door precies te accelereren, te draaien en te remmen zoals u dat in dagdagelijkse situaties verwacht.
Dat dankt de Mazda MX-30 aan de innovatieve technologische benadering van zijn e-Skyactiv-aandrijving. Die aandrijving omvat de batterij, de elektromotor en de transmissie, die een stijf geheel vormen met de koetswerkstructuur. Dat komt de globale koetswerkstijfheid ten goede en verzekert een uitstekende respons op de input van de bestuurder.
Gezien het belang van geluid voor de perceptie van koppel en snelheid hebben de Mazda-ingenieurs de Mazda MX-30 ook voorzien van een elektronisch soundsysteem dat de geluidsschommelingen van een auto met interne verbrandingsmotor nabootst. Dat leidt tot minder variaties in de rijsnelheid, wat op zijn beurt in een erg stabiel rijgedrag resulteert. Dat wordt verder ondersteund door het unieke G-Vectoring Control-systeem (GVC), dat werd uitgebreid en de voordelen van de elektromotor benut (e-GVC).
Opvallend Kodo-design
De Mazda MX-30 bevestigt onze designfocus op het principe ‘less is more’ voor het exterieur en interieur van onze wagens.
Het interieur geeft een gevoel van eenheid met een daklijn die in een trek van de A-stijl tot de achterkant loopt. De kleur van het dakframe maakt dit gevoel nog sterker. De ‘freestyle’-deuren geven de Mazda MX-30 een unieke en elegante silhouet en bieden klanten een vlottere toegang tot de voor- en achterzetels.
Het interieur maakt bovendien gebruik van milieuvriendelijke materialen en vervangt echt leder door een plantaardig alternatief. De zwevende middenconsole met creatieve opbergvakken is van haar kant vervaardigd uit ecologisch gewonnen kurk.
Voor de deurbekleding hebben we een natuurlijk aanvoelend materiaal ontwikkeld op basis van gerecycleerde PET-kunststof, terwijl het Black Denim-materiaal van bepaalde bekledingen werd ontwikkeld met een toonaangevend gehalte van bijna 20 procent gerecycleerd garen.
What’s in a name?
Mazda gebruikte het MX-prefix al voor verscheidene producten die waren ontworpen en ontwikkeld om de conventies in de autosector in vraag te stellen. Met de MX-5 creëerden we een sportieve roadster op een moment dat andere constructeurs de roadster hadden afgeschreven.
Met de Mazda MX-30 hebben we dan weer een compleet nieuwe EV-ervaring uitgewerkt conform het Mazda-DNA van een uniek interieur- en koetswerkdesign en een fantastisch rijgedrag. Zo kunnen onze klanten blijven genieten van het rijplezier waarvoor Mazda bekend staat.
Productspecificaties
De Mazda MX-30 kan vanaf nu worden besteld in verscheidene Europese markten en wordt in de tweede helft van 2020 in de showrooms verwacht.
Koetswerktype | SUV | |
Zitplaatsen | 5 personen | |
Totale lengte x totale breedte x totale hoogte | 4.395 mm × 1.795 mm × 1.570 mm | |
Wielbasis | 2.655 mm | |
Aandrijfgeheel | e-SKYACTIV | |
Ophanging vooraan | McPherson-veerpoten | |
Ophanging achteraan | Torsieas | |
Stuurinrichting | Tandheugel | |
Rem (voor/achter/sturing) | Geventileerde schijven/volle schijven/Regeneratieve samenwerkende remmen | |
Bandenmaat | 215/55 R18 | |
Aandrijfbatterij | Type | Lithium-ionbatterij |
Cel | Prismatisch | |
Totale spanning | 355 V | |
Totaal elektrisch vermogen (batterijcapaciteit) | 35,5 kWh | |
Motor | Type | Synchrone wisselstroommotor |
Koelsysteem | Waterkoeling | |
Opladen | Laden met gelijkstroom | COMBO-lader |
Laden met wisselstroom | Maximale input 6,6 kW |
Vanaf 23/10 kunnen mensen een reservatie maken voor de MX-30 “First Edition” op de website www.mazda.be:
Catalogusprijs is € 34.590 BTW inbegrepen.
Bovenop de standaarduitrusting is de “First Edition” voorzien van:
- Radar cruise control (MRCC) met intelligente remassistent (SBS)
- Head-up display in kleur met projectie op de voorruit
- Automatische airconditioning