Deutsche Autos 1920-1945.
Werner Oswald publiceerde reeds eerdere versies van Deutsche Autos 1920-1945 (twaalf drukken!) bij Motorbuch Verlag. Deze nieuwe uitgave komt nu in merkelijk groter formaat wat makkelijker leest en de tekst en de gegevens werden ook grondig herwerkt.
Naast de grote merken met duidelijke tabellen voor de technische kenmerken worden ook de onbekende, kleine fabrikanten meegenomen en achteraan vind je ook info over de productieaantallen in die periode, de kentekens per regio en uitleg over de indeling per fiscale vermogens.
In een woord: een droom van een boek!
Auteur: W. Oswald. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04142-4. 24 x 27 cm. 591 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag, Stuttgart. motorbuch.de
Auto-Union AG Spurensuche Ost.
Een uitgave van Delius-Klasing samen met Audi Tradition staat altijd garant voor buitengewone kwaliteit. In dit boek worden de historische wortels van Audi belicht, zo’n 70 jaar sinds de nieuwe start na de oorlog.
Wie zoals ik ooit in het oosten van Duitsland reisde zal weten dat her en der nog industriële gebouwen staan als stille getuigen van de verschillende merken die in 1932, ten gevolge van de financiële crash van 1929, samensmolten tot het dynamische Auto Union dat op zijn beurt de fundamenten legde voor het huidige Audi.
In het eerste deel van het boek behandelt de auteur het ontstaan van Auto-Union uit de diverse componenten, de activiteiten tijdens WOII en vervolgens de moeizame herstart na 1945.
Een tweede deel is gewijd aan de vele fabrieken verdeeld over allerlei steden in het oosten van Duitsland zoals Zwickau, Zschopau, Chemnitz, Berlin enz. Van deze panden zijn er enkele verdwenen, andere zijn mooi gerestaureerd maar verschillende mooie gebouwen staan helaas nog in verval. Al dat industrieel erfgoed wordt besproken en in beeld gebracht.
Een schat aan informatie, een prachtig boek!
Auteur: Dr. M. Kukowski. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-667-11710-6. 24 x 27 cm. 160 blz.
Uitgevers: Delius-Klasing, Bielefeld & Audi Tradition. delius-klasing.de
Auto Union GmbH Spurensuche Ingolstadt.
Als vervolg op Spurensuche Ost presenteren Delius-Klasing en Audi Tradition deze uitgave over de herstart in Ingolstadt na WOII.
Ondanks de felle vernielingen kwamen in 1945 verschillende voertuigen van het consortium Auto Union terug op de weg.
Daarvoor waren dringend onderdelen nodig en uiteindelijk werd ook de autoproductie hervat en volgden nieuwe modellen.
In dit boek worden de verschillende gebouwen in beeld gebracht en besproken waar Auto Union in het centrum van Ingostadt actief was.
Een zeer gedetailleerd werk, dat wat mij betreft minder boeiend overkomt dan zijn voorganger Spurensuche Ost maar dat voor historici en fans van het merk zeker een rijke bron van informatie is.
Auteur: R. Friese. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-667-11712-0. 24 x 27 cm. 143 blz.
Uitgevers: Delius-Klasing, Bielefeld & Audi Tradition. delius-klasing.de
The last Shelby Cobra. My times with Carroll Shelby.
Het iconisch personage Carroll Shelby (1923-2012) en de beroemde auto’s waarvan hij aan de wieg stond, zijn het onderwerp van dit boek geschreven door een echte insider.
Auteur Chris Teodore werkte immers samen met Shelby tijdens zijn carrière bij Ford en Chrysler, wat een ideaal uitgangspunt is om meer te kunnen weten over de persoon Shelby en de Ford GT, Shelby Cobra Concept, Shelby Mustang GT500 en zo veel meer. Een fantastisch boek!
Auteur: C. Teodore. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-787114-50-0. 22 x 26 cm. 160 blz.
Uitgever: Veloce Books UK. velocebooks.com
De daf van mijn vader.
Dit boek vertelt niet alleen het ontstaan, de carrière en de wederwaardigheden van de Daf maar vooral zijn impact op de Nederlandse naoorlogse samenleving en zijn betekenis in het leven van de modale Nederlander die in die tijd opklom op de ‘mobiliteitsladder’.
Een alternatieve maar toch wel boeiende benadering.
Auteur: T. Vaessens. Taal: Nederlands.
ISBN: 978-90-450-3598-7. 14 x 21 cm. 270 blz.
Uitgever: Atlas Contact. atlascontact.nl
Bugatti & Lotus thriller. La costruzione di un sogno.
Romano Artioli zou de autofan vooral bekend moeten zijn als initiator van de heropstanding van het exclusieve Bugatti in 1991. Dit kleurrijk figuur was ook dealer voor Ferrari in Noord-Italië en Zuid-Duitsland en importeerde Japanse auto’s in Italië via zijn firma Autoexpò. Vooral met de verkoop van Suzuki’s had Artioli veel succes.
In 1993 kocht hij ook het Engelse Lotus dat hij later weer verkocht om zijn financiële put bij Bugatti te dempen. In het boek kan je zijn levensverhaal lezen en vooral dan de intriges die het falen van het Bugatti-avontuur tot gevolg hadden, evenwel zonder dat we de naam te weten komen van het personage dat via allerlei dubieuze insinuaties -achter de schermen- tot de val van Artioli zou geleid hebben…
Auteur: R. Artioli. Taal: Italiaans.
ISBN: 978-88-309-0017-2. 15 x 22 cm. 222 blz.
Uitgever: Cairo.
Ludvigsens Rückspiegel.
Karl Ludvigsen (°1934) kan je rustig een duiveltje-doet-al in de autobranche noemen. De man heeft een carrière als journalist (ondermeer bij Automobile Quarterly, Car & Driver, Motor Trend enz.), als auteur van vele boeken (o.a. over Porsche, Opel, Chevrolet Corvair enz.), als uitgever (Ludvigsen Library) of als ontwerper en adviseur bij GM, Ford en Fiat. Zo leerde hij tijdens de gouden jaren van de auto natuurlijk heel wat VIP’s in die wereld kennen en heeft sinds zijn militaire dienst bij de US Army (1958-1959) een sterke affiniteit met Duitsland.
In dit boek schrijft hij over een twintigtal beroemde figuren die een grote rol speelden als designer, manager, ingenieur of piloot. Boeiende lectuur!
Auteur: K. Ludvigsen. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-667-11572-0. 16 x 23 cm. 223 blz.
Uitgever: Delius-Klasing, Bielefeld. delius-klasing.de
Le guide Citroën DS 19 1955-1966.
Citroën bestaat als merk 100 jaar en dan is het ook normaal dat heel wat boeken verschijnen over dit innovatieve merk.
De DS kan je rustig als het meest iconische Citroën-model beschouwen en dan zeker de eerste versie, die met de enkele koplichten.
In dit boek wordt alles uit de doeken gedaan wat je moet weten: de ontstaansgeschiedenis,het onderscheiden van de verschillende jaargangen, de accessoires, de productiecijfers, de technische gegevens en ga zomaar door. Auteur Fabien Sabatès is een kenner en schreef reeds veel Citroën literatuur dus… kwaliteit verzekerd! Fantastisch!
Auteur: F. Sabatès. Taal: Frans.
ISBN: 979-10-283-379-2. 20 x 26 cm. 168 blz.
Uitgever: E.T.A.I. France. editions-etai.fr
Bentley. Luxus, Leidenschaft und Tradition.
Bentley bestaat net zoals Citroën sinds 1919 en de geschiedenis van het merk verdient het dus zeker om uitgebreid besproken te worden.
Auteur Noakes schreef dit boek in samenwerking met de Bentley Drivers Club wat garant staat voor kwalitatief leesvoer.
Het hele verhaal van Bentley komt aan bod, startend bij Walter Owen Bentley zelf, zijn loopbaan als treiningenieur, de import van het Franse DFP, de race-successen van de beroemde Bentley Boys en sluit na verschillende andere hoofdstukken af met de Bentayga en een blik op de toekomst.
Auteur: A. Noakes. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04198-1. 25 x 31 cm. 240 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch.de
Citroën DS. L’avant-garde française.
Het lijkt alsof de auteurs nooit zullen uitgeschreven zijn over de Citroën DS. Het is dan ook een iconisch model en de duidelijke prijsstijging van de laatste jaren samen met de 100 jarenviering doen ook het een en ander.
In het eerste hoofdstuk worden de hoofdacteurs in het DS-verhaal belicht: Bertoni, Lefèbvre, Magès, Puiseux en Bercot. In het volgende hoofdstuk wordt de fameuze rel met l’Auto-Journal bekeken, een wegtest uit 1955 en de face-lift van 1967. Daarna komen de DS 21 en 23, de ID, de break en de Cabriolet aan bod. Hoofdstuk 7 heeft het over enkele speciale carrosserieën (Chapron, Currus ziekenwagen). Vervolgens wordt de DS in de rally-competitie onder de loep genomen. Kortom, een boek dat niet de pretentie heeft om volledig te zijn maar dat hier en daar wat nieuwe elementen aanbrengt.
Auteur: R. Rémond. Taal: Frans.
ISBN: 979-10-283-0382-2. 25 x 30 cm. 160 blz. Uitgever: E.T.A.I. France. infopro-digital.com