– Het circuit van Spa-Francorchamps was afgelopen weekend het decor voor een onvergetelijke hommage aan de 4de opeenvolgende overwinning van de Ford GT40 in de 24 uur van Le Mans van 1969. Niemand minder dan Jacky Ickx, in 1969 samen met Jackie Oliver piloot in de zegevierende Ford, vlagde aan de finish de drie generaties Ford GT40 en GT in kenmerkende ‘Nummer 6’ Gulf-livrei af. Net als bij de legendarische Le Mans-start in 1969 vertrokken de drie ‘winnende’ wagens laatst – in dit geval achter niet minder dan 69 andere Ford GT40/GT – om als eerste te eindigen. De Ford GT40 die als eerste over de streep kwam, werd bovendien bestuurd door dochter Vanina Ickx. Jacky Ickx bedankte de aanwezigen uitvoerig voor het mooie eerbetoon dat ze brachten: “De aanwezigheid en motivatie van al deze mensen is buitengewoon! Ik denk meer en meer dat we een familie zijn, de familie van autoliefhebbers en van de autosport. Vaak beseffen we pas veel later welke uitzonderlijke feiten zich hebben voorgedaan. Maar vooral: een groot piloot of een groot sportman is een combinatie van zijn eigen talent, de opportuniteiten en de passie van zijn entourage, onze passie!” De drie generaties van de Ford GT40/GT -1964, 2005 en 2018 – waren met 69 exemplaren bovenop de drie winnende ‘Nummer 6’ wagens, bijzonder goed vertegenwoordigd. Naast Belgische, Luxemburgse, Duitse en Franse deelnemende wagens, was er ook een grote delegatie uit het Verenigd Koninkrijk. Zelfs een deelnemer uit Finland en een Canadees wilden het evenement niet missen. De “Ford GT40 Le Mans ’69 Revival ” vond plaats in het prachtige kader van de Spa Six Hours. Tijdens dit ongelooflijk evenement nemen de racelegendes van weleer het tegen elkaar in races op het scherp van de snee. In de Ford GT40-hommage ging het er minder hard aan toe. Ondanks de eerder natte weersomstandigheden gaf deze Revival zowel de eigenaars van de Fords GT40/GT als het publiek de kans om met volle teugen te genieten van het unieke schouwspel. Herbeleving Le Mans 1969 De legendarische overwinning van de Ford GT40 in de 24 uren van Le Mans in 1969 staat velen in het geheugen gegrift. Niet enkel de overwinning zelf, ook de manier waarop ze behaald werd, spreekt tot de verbeelding. Uit onvrede met de gevaarlijke startprocedure van de etmaalrace, weigerde Jacky Ickx deel te nemen aan de kenmerkende ‘Le Mans start’. Als enige in het startveld wandelde hij rustig naar zijn Ford GT40, terwijl de andere piloten over de startgrid naar hun auto spurtten alvorens te kunnen vertrekken, zonder hun veiligheids-harnas aan te doen. Door de protestactie van Jacky Ickx tegen de startprocedure, die de veiligheid van de deelnemende piloten in gevaar bracht, leek de race voor Ford van bij de start verloren. Toch wist de sterke Ford GT40, mede dankzij het talent van Ickx en Oliver, na 24 uur als eerste over de streep te komen. Ford boekte daarmee zijn vierde overwinning op rij, nadat de GT40 ook al won in 1966, 1967 en 1968. Dankzij de protestactie van Jacky Ickx werd de ‘Le Mans Start’ het daaropvolgende jaar niet meer toegepast. Dit betekende een grote stap vooruit voor de veiligheid van de piloten.