Wat
hem door pech drie weken geleden ontnomen werd in de Omloop van
Vlaanderen, is Adrian Fernémont deze keer wel gelukt in de East Belgian Rally.
De Skoda-rijder uit Namen domineerde de wedstrijd in de Oostkantons van start
tot finish. Fernémont onderstreept daarmee zijn titelambities, want hij nadert
tot op 8 punten van Kris Princen, de titelverdediger.
Adrian Fernémont begon verschroeiend aan deze East Belgian Rally met een
kanontijd in de regen op de openingsproef in Bullingen. De kloof die hij daar sloeg,
7″ op Ghislain de Mevius en 12″ op Kris Princen en 19″ op
Sébastien Bedoret, kregen zijn rivalen niet meer dicht.
“Deze overwinning doet enorm veel deugd na de ontgoocheling van enkele
weken geleden in Roeselare,” vertelde Fernémont, die met 15″5 voorsprong
won op de Mevius. “Het was een perfecte wedstrijd. Ik weet nu wat me te
doen staat in de Condroz: winnen!”
Ghislain de Mevius was erg blij met zijn tweede plaats. “We hebben
bijna de ganse dag gelijke tred gehouden met Adrian, die momenteel erg sterk
is. Deze tweede plaats, op een erg mooi en snel, maar ook moeilijk parcours, is
een opsteker, want er is erg hard gereden.”
In de slotfase werd het nog erg spannend voor de derde plaats. Sébastien
Bedoret verloor die positie door een straftijd van 10″ wegens het
afsnijden van een chicane, zij het onvrijwillig. Ondanks die straftijd en een
schuiver in een veld op de laatste proef, eindigde de Skoda-rijder alsnog op de
derde plaats. Een mooi resultaat na een te voorzichtige start.
Kris Princen, de leider in het kampioenschap, ging op de laatste proef ook even
van de baan. Hij start met 8 punten voorsprong in de titelstrijd in de
slotmanche, de Condroz Rally.
“Weet je, ik zou liefst vol voor de overwinning gaan in de Condroz Rally
zonder aan de titel te denken. Daardoor heb ik hier niet alle risico’s genomen
en zijn we pas vierde geëindigd, omdat ik zeker moest finishen,” vertelde
Princen. “Ik heb wel het gevoel dat ik ondertussen de nieuwe Skoda Fabia
onder de knie heb. Vanochtend was ik nog aan het zoeken waar de limiet
lag.”
Cédric De Cecco bekroonde een mooie wedstrijd met een vijfde plaats. Sterk,
want de Skoda-rijder heeft dit seizoen weinig op nationaal niveau gereden met
de Fabia R5. Junior-kampioen Grégoire Munster brak op de laatste proef de stuurbekrachtiging
van zijn Skoda Fabia R5, wat hem 45″ en de vijfde plaats kostte.
“Jammer. We raakten een paaltje op de plaats waar de anderen gewoon
rechtdoor gingen. Ik denk wel dat ik me getoond heb. Dit was pas mijn eerste
wedstrijd in België met een R5 en ik kon al strijden voor de Top 5 op een heel
snel en moeilijk parcours.”
Hans Weijs, voormalig fabriekspiloot van VW, eindigde op een kleine minuut van
de Junior-kampioen met zijn VW Polo R5. Voor de Nederlander was het een
leerrijke wedstrijd om de Polo R5 beter af te stellen voor zijn klanten. Niels
Reynvoet eindigde op de 8ste plaats, voor Patrick Snijers, die de strijd bij de
Porsches won na een mooi duel met Romain Delhez, die op KP 8 even in de fout
ging. Omdat Pieter-Jan Michiel Cracco door technische problemen nog moest
opgeven, sloot Jean-Luc Berleur zijn debuut met een Citroën C3 R5 af op de 10de
plaats, voor de lokale broers Kevin en Marco Hommes in een VW Polo R5. Cédric
Cherain, die vooraf nog kans maakte op de titel, moest al vroeg de strijd
staken door elektronische problemen op de Ford Fiesta R5 MkII.
In R2 ging de Belgische titel naar de Nederlander Timo Van der Marel. Bij de
Juniors was Tobias Brüls voor het tweede jaar op rij de sterkste voor eigen
publiek. In de M-Cup mocht Gunther Monnens niet alleen de overwinning vieren,
maar ook de eindzege in de BMW-merkencup. En in het Historic BRC werd het
podium volledig ingenomen door de Ford Escorts van Arthur Kerkhove, die zijn
leidersplaats in het kampioenschap verstevigt, Patrick Deblauwe en Sascha
Oosterlinck.