GRÉGOIRE MUNSTER MET BMA-PIRELLI SKODA FABIA R5

Aanstaande zaterdag wordt in Sankt-Vith en omstreken de East Belgian Rally georganiseerd, de achtste van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. BMA zet in totaal vijf wagens voor vijf totaal verschillende rijders in. Kersvers Belgisch kampioen bij de Juniors Grégoire Munster ruilt zijn Opel Adam R2 in voor de Skoda Fabia R5 in Pirelli kleuren. Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) komt voor het eerst in zeven jaar aan de start van deze uitdagende rally. Patrick Snijers krijgt Davy Thierie opnieuw naast zich in de Porsche 997 GT3. Charles Munster (Opel Adam Cup maakt zijn debuut in de Oostkantons. Thuisrijder Kevin Hommes mikt op een plaats in de top 5 met de VW Polo R5.

Na zijn knappe prestatie in de Omloop van Vlaanderen die hij bekroond zag met een vierde plaats zet Pieter-Jan Michiel Cracco voor de EBR de tellers terug op nul. “Ik las op Facebook dat men mij dit weekend op het podium verwacht. Laat mij meteen zeggen dat dit niet de bedoeling is. Het moet zowat 7 jaar geleden zijn dat ik met een R2 deelnam aan deze rally. Uiteraard ben ik tevreden met wat ik in Roeselare getoond heb maar ik laat mij het hoofd niet gek maken. De East Belgian is een totaal andere wedstrijd. Het is een heel snel parcours met heel veel grip. Parcourskennis zal zeer belangrijk zijn en dat heb ik niet. Ik grijp terug naar de succesformule dewelke Bernard Munster mij in aanloop van elke wedstrijd telkens herhaalt: kilometers maken en finishen. Dat is de opdracht voor dit seizoen, dat is de opdracht voor aanstaande zaterdag. Doet er zich een opportuniteit voor om een goed resultaat te behalen dan zou het kunnen dat die strategie aangepast wordt.”

Een tweede Skoda Fabia R5 wordt klaargestoomd voor Grégoire Munster en Louis Louka. Voor de Belgisch kampioen bij de Juniors wordt het zijn eerste aantreden met een R5 in België. Eerder bestuurde hij deze wagen in de WK rally’s van Monte Carlo en Finland. “Nu de titel binnen is gaat het vizier richting toekomst. Als we volgend jaar mogelijk de stap naar de R5 zouden zetten is het goed om dat nu te doen. Het seizoen 2020 begint voor ons dit weekend. Mede dankzij de steun van Pirelli en enkele nieuwe partners, is het mogelijk om deze wedstrijd met de Skoda Fabia R5 af te werken. De East Belgian is voor mij een stap in het onbekende. Nooit eerder kwam ik er aan de start. Het wordt ook mijn eerste keer met de R5 op asfalt. De Monte Carlo wordt ook asfaltwegen gereden maar met de sneeuw en ijzel is dat toch een totaal ander type wedstrijd. In aanloop van de rally heb ik veel onboards bekeken. De proeven lijken mij heel mooi te zijn. Het niveau in België is zeer hoog en mijn collega’s hebben hier veel meer ervaring. Ik heb geen specifieke doelstelling, behalve dat ik een bepaalde evolutie in mijn tijden wil zien.”

Van de ene geel-zwarte wagen naar de andere. Van de Pirelli Skoda Fabia naar de MAES-Containers Porsche 997 GT3 van Patrick Snijers en Davy Thierie. “De Aarova rally was een test in het vooruitzicht van de East Belgian. Rijden met een R5 of een GT is een wereld van verschil. Ik wil me dit weekend samen met Davy amuseren. Maar dat wil niet zeggen wat we er met onze ‘klak’ naar gaan gooien. De GT klasse is een doel, net zoals de top 10 dat ook is. Ik heb veel vertrouwen in de Porsche en in Davy. Ik ben dan ook heel blij dat hij zaterdag opnieuw naast mij zit.”

Net als broer Grégoire debuteert ook Charles Munster in de EBR. Hij doet dat aan het stuur van de Opel Adam Cup. “Ik heb enkele video’s van de voorbije jaren bekeken. De EBR wordt gereden op een snel en uitdagend parcours. De opdracht is om zo proper mogelijk te rijden en punten voor het kampioenschap te scoren zodat we in de twee laatste wedstrijden nog wat kunnen opschuiven. Ik probeer mijn best te doen, mijn eigen koers te rijden en de finish te halen in wat toch een zeer moeilijke rally is.”

Het slotwoord is aan thuisrijder Kevin Hommes die samen met broer Marco team vormt. Naar jaarlijkse gewoonte start hij in zijn thuisrally met een R5. Dit jaar koos hij voor de VW Polo R5 van BMA. “De Polo is één van de beste wagens van het moment. BMA is een daarenboven een zeer professioneel team. Vandaar onze keuze om dit jaar aan de EBR deel te nemen met de combinatie VW Polo R5 en BMA. In het verleden kenden we hier veel pech. Nu is alles aanwezig om een goed resultaat te halen. Vorig jaar reden we vaak de 7e, 8e tijd. Dat moet nu ook mogelijk zijn al hoop ik stiekem op te schuiven naar de 5e plaats. De East Belgian is een snelle, technisch rally met heel veel grip en een heuvelachtig parcours. Het is echt een totaalpakket, een wedstrijd die met geen enkele andere te vergelijken is. Er zijn slechts vier KP’s maar die zijn allen totaal verschillend.”