Aanstaande
zaterdag wordt in Sankt-Vith en omstreken de East Belgian Rally georganiseerd,
de achtste van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers
Belgian Rally Championship. BMA zet in totaal vijf wagens voor vijf totaal
verschillende rijders in. Kersvers Belgisch kampioen bij de Juniors Grégoire
Munster ruilt zijn Opel Adam R2 in voor de Skoda Fabia R5 in Pirelli kleuren.
Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) komt voor het eerst in zeven jaar
aan de start van deze uitdagende rally. Patrick Snijers krijgt Davy Thierie
opnieuw naast zich in de Porsche 997 GT3. Charles Munster (Opel Adam Cup maakt
zijn debuut in de Oostkantons. Thuisrijder Kevin Hommes mikt op een plaats in
de top 5 met de VW Polo R5.
Na zijn knappe prestatie in de Omloop van Vlaanderen die hij bekroond zag met
een vierde plaats zet Pieter-Jan
Michiel Cracco voor de EBR de tellers terug op nul. “Ik las op Facebook dat men mij dit
weekend op het podium verwacht. Laat mij meteen zeggen dat dit niet de
bedoeling is. Het moet zowat 7 jaar geleden zijn dat ik met een R2 deelnam aan
deze rally. Uiteraard ben ik tevreden met wat ik in Roeselare getoond heb maar
ik laat mij het hoofd niet gek maken. De East Belgian is een totaal andere
wedstrijd. Het is een heel snel parcours met heel veel grip. Parcourskennis zal
zeer belangrijk zijn en dat heb ik niet. Ik grijp terug naar de succesformule
dewelke Bernard Munster mij in aanloop van elke wedstrijd telkens herhaalt:
kilometers maken en finishen. Dat is de opdracht voor dit seizoen, dat is de
opdracht voor aanstaande zaterdag. Doet er zich een opportuniteit voor om een
goed resultaat te behalen dan zou het kunnen dat die strategie aangepast
wordt.”
Een tweede Skoda Fabia R5 wordt klaargestoomd voor Grégoire Munster en Louis Louka. Voor de
Belgisch kampioen bij de Juniors wordt het zijn eerste aantreden met een R5 in
België. Eerder bestuurde hij deze wagen in de WK rally’s van Monte Carlo en
Finland. “Nu de titel binnen
is gaat het vizier richting toekomst. Als we volgend jaar mogelijk de stap naar
de R5 zouden zetten is het goed om dat nu te doen. Het seizoen 2020 begint voor
ons dit weekend. Mede dankzij de steun van Pirelli en enkele nieuwe partners,
is het mogelijk om deze wedstrijd met de Skoda Fabia R5 af te werken. De East
Belgian is voor mij een stap in het onbekende. Nooit eerder kwam ik er aan de
start. Het wordt ook mijn eerste keer met de R5 op asfalt. De Monte Carlo wordt
ook asfaltwegen gereden maar met de sneeuw en ijzel is dat toch een totaal
ander type wedstrijd. In aanloop van de rally heb ik veel onboards bekeken. De
proeven lijken mij heel mooi te zijn. Het niveau in België is zeer hoog en mijn
collega’s hebben hier veel meer ervaring. Ik heb geen specifieke doelstelling,
behalve dat ik een bepaalde evolutie in mijn tijden wil zien.”
Van de ene geel-zwarte wagen naar de andere. Van de Pirelli Skoda Fabia naar de
MAES-Containers Porsche 997 GT3 van Patrick
Snijers en Davy
Thierie. “De
Aarova rally was een test in het vooruitzicht van de East Belgian. Rijden met
een R5 of een GT is een wereld van verschil. Ik wil me dit weekend samen met
Davy amuseren. Maar dat wil niet zeggen wat we er met onze ‘klak’ naar gaan
gooien. De GT klasse is een doel, net zoals de top 10 dat ook is. Ik heb veel
vertrouwen in de Porsche en in Davy. Ik ben dan ook heel blij dat hij zaterdag
opnieuw naast mij zit.”
Net als broer Grégoire debuteert ook Charles
Munster in de EBR. Hij doet dat aan het stuur van de Opel Adam
Cup. “Ik heb enkele video’s
van de voorbije jaren bekeken. De EBR wordt gereden op een snel en uitdagend
parcours. De opdracht is om zo proper mogelijk te rijden en punten voor het
kampioenschap te scoren zodat we in de twee laatste wedstrijden nog wat kunnen
opschuiven. Ik probeer mijn best te doen, mijn eigen koers te rijden en de
finish te halen in wat toch een zeer moeilijke rally is.”
Het slotwoord is aan thuisrijder Kevin
Hommes die samen met broer Marco team vormt. Naar jaarlijkse gewoonte
start hij in zijn thuisrally met een R5. Dit jaar koos hij voor de VW Polo R5
van BMA. “De Polo is één van
de beste wagens van het moment. BMA is een daarenboven een zeer professioneel
team. Vandaar onze keuze om dit jaar aan de EBR deel te nemen met de combinatie
VW Polo R5 en BMA. In het verleden kenden we hier veel pech. Nu is alles
aanwezig om een goed resultaat te halen. Vorig jaar reden we vaak de 7e, 8e
tijd. Dat moet nu ook mogelijk zijn al hoop ik stiekem op te schuiven naar de
5e plaats. De East Belgian is een snelle, technisch rally met heel veel grip en
een heuvelachtig parcours. Het is echt een totaalpakket, een wedstrijd die met
geen enkele andere te vergelijken is. Er zijn slechts vier KP’s maar die zijn
allen totaal verschillend.”