Wereldpremière van de Porsche Taycan: de sportwagen duurzaam herontworpen
Woensdag 4 september 2019 —
Porsche heeft vandaag zijn eerste zuiver elektrische sportwagen aan het publiek voorgesteld met een spectaculaire wereldpremière op drie continenten tegelijk. “De Taycan verbindt ons erfgoed met de toekomst. Hij zet het succesverhaal van ons merk voort, een merk dat al meer dan zeventig jaar fascineert en mensen over de hele wereld begeestert”, zei Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG, die de wereldpremière in Berlijn opende. “Deze dag markeert het begin van een nieuw tijdperk.”
De vierdeurs sportsedan biedt een uniek pakket dat de typische prestaties en connectiviteit van Porsche combineert met dagelijkse bruikbaarheid. Tegelijk zetten de zeer geavanceerde productiemethodes en de features van de Taycan nieuwe standaarden op het vlak van duurzaamheid en digitalisatie. “We beloofden een echte Porsche voor het tijdperk van de elektromobiliteit – een fascinerende sportwagen die niet alleen opwindend is qua technologie en rijdynamiek, maar ook de passie aanwakkert bij mensen overal ter wereld, net zoals zijn legendarische voorgangers gedaan hebben. Nu maken we deze belofte waar”, benadrukt Michael Steiner, binnen de raad van bestuur van Porsche AG verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling.
De eerste versies in de nieuwe modelreeks zijn de Taycan Turbo S en de Taycan Turbo. Zij vormen het speerpunt van Porsche E-Performance en behoren tot de krachtigste productiemodellen die de sportwagenfabrikant momenteel in zijn productportfolio heeft. Minder krachtige varianten van deze vierwielaangedreven wagens volgen dit jaar nog. De eerste afgeleide die wordt toegevoegd, is de Taycan Cross Turismo aan het einde van volgend jaar. Tegen 2022 zal Porsche meer dan zes miljard euro geïnvesteerd hebben in elektromobiliteit.
Prestaties gekoppeld aan efficiëntie
De Turbo S, het vlaggenschip van de Taycan, genereert een overboostkracht tot 560 kW (761 pk) in combinatie met de Launch Control en de Taycan Turbo gaat tot 500 kW (680 pk). De Taycan Turbo S accelereert van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden, terwijl de Taycan Turbo deze sprint afwerkt in 3,2 seconden. De Turbo S heeft een actieradius tot 412 kilometer en de Turbo haalt een rijbereik van 450 kilometer (telkens volgens WLTP). De topsnelheid van beide vierwielaangedreven modellen bedraagt 260 km/u.
De Taycan is de eerste productiewagen met een boordspanning van 800 volt in plaats van de gebruikelijke 400 volt voor elektrische wagens. Onderweg is dit een bijzonder voordeel voor de Taycan-bestuurders: in iets meer dan vijf minuten kan de batterij met gelijkstroom (DC) via het snellaadnetwerk genoeg stroom laden voor een rijbereik tot 100 kilometer (volgens WLTP). De laadtijd van 5 naar 80 procent batterijlading bedraagt 22,5 minuten wanneer je kunt laden onder ideale omstandigheden en het piekvermogen oploopt tot 270 kW. De totale capaciteit van de Performance Plus-batterij bedraagt 93,4 kWh. Taycan-bestuurders kunnen hun auto thuis comfortabel opladen met maximaal 11 kW wisselstroom (AC).
De Porsche Taycan Turbo S en Porsche Taycan Turbo zijn vanaf nu te bestellen en kosten respectievelijk 191.724,50 euro en 157.844,50 euro in België, inclusief landspecifieke uitrusting en btw.
Puristisch exterieurdesign met Porsche-DNA
Met zijn strakke, puristische design markeert de Taycan het begin van een nieuw tijdperk. Tegelijk behoudt hij het onmiskenbare DNA van Porsche. Vooraan oogt hij opmerkelijk breed en vlak, met sterk gewelfde spatborden. Het profiel wordt gevormd door de sportieve, naar achteren aflopende daklijn. Kenmerkend is ook de zijkant met sterke welvingen. De slanke cabine, de ingetrokken C-stijl en de uitgesproken schouders van de spatborden leiden tot een scherp benadrukte achterkant, typisch voor het merk. Er zitten ook innovatieve elementen in het design, zoals de Porsche-belettering met glaseffect die geïntegreerd werd in de lichtstrip aan de achterkant. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,22 draagt de aerodynamisch vormgegeven basisvorm sterk bij tot een lager energieverbruik en dus een grotere actieradius.
Uniek interieurdesign met brede schermstrook
Het interieur betekent de start van een nieuw tijdperk met zijn heldere structuur en volledig nieuwe architectuur. De vrijstaande, gebogen instrumentencluster vormt het hoogste punt van het dashboard. Zo ligt de focus duidelijk op de bestuurder. Een centraal infotainmentscherm van 10,9 duim en een optioneel scherm voor de passagier vormen samen een geïntegreerde glazen strook met black-panellook. Alle gebruiksinterfaces werden volledig hertekend voor de Taycan. Het aantal klassieke bedieningen zoals schakelaars en knoppen werd sterk verminderd. In de plaats daarvan gebeurt de bediening nu intelligent en intuïtief via aanraakvlakken of met de spraakbediening die reageert op het commando “Hey Porsche”.
In de Taycan biedt Porsche voor de eerste keer een versie met volledig leervrij interieur aan. Interieurbekledingen gemaakt van innovatieve, gerecycleerde materialen benadrukken het duurzame concept van de elektrische sportwagen. ‘Voetruimtes’ – uitsparingen voor de voeten in de batterij – verzekeren het zitcomfort achterin en maken een lage zitpositie mogelijk die typisch is voor sportwagens. Er zijn twee kofferruimtes beschikbaar: het voorste compartiment heeft een capaciteit van 81 liter, het achterste van 366 liter.
Innovatieve aandrijfmotoren en transmissie met twee versnellingen
De Taycan Turbo S en Taycan Turbo hebben twee uitzonderlijk efficiënte elektromotoren, één aan de vooras en één aan de achteras, waardoor de auto’s de vier wielen aandrijven. Zowel de actieradius als de continue aandrijfkracht profiteren van de hoge efficiëntie van de permanente magneetsynchroonmotoren. De elektromotor, transmissie en pulsgestuurde omvormer worden gegroepeerd in een compacte aandrijfmodule. De modules hebben de hoogste energiedichtheid (aantal kW per liter pakketruimte) van alle elektrische aandrijflijnen die vandaag op de markt zijn. Een bijzondere eigenschap van de elektromotoren is de haarspeldvorm van de statorspoelen. Deze technologie maakt het mogelijk om meer koper in de stator te integreren. Dit verhoogt het vermogen en het koppel bij hetzelfde volume. De aan de achteras ingebouwde transmissie met twee versnellingen is een innovatie ontwikkeld door Porsche. De eerste versnelling geeft de Taycan meer acceleratievermogen bij een start vanuit stilstand, terwijl de tweede versnelling met een lange overbrengingsverhouding zorgt voor een hoge efficiëntie en grote vermogensreserves. Dit geldt ook bij zeer hoge snelheden.
Centraal verbonden onderstelsystemen
Porsche gebruikt een centraal verbonden controlesysteem voor het onderstel van de Taycan. De geïntegreerde Porsche 4D Chassis Control analyseert en synchroniseert alle onderstelsystemen in real time. Tot de innovatieve onderstelsystemen behoren de adaptieve luchtvering met driekamertechnologie inclusief elektronische PASM-demperregeling (Porsche Active Suspension Management) en de elektromechanische rolstabilisatie Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Uniek zijn de vierwielaandrijving met twee elektromotoren en het energierecuperatiesysteem. Er kan tot 265 kW gerecupereerd worden en dat is aanzienlijk meer dan bij de concurrentie. Uit rijtesten blijkt dat ongeveer 90 procent van de dagelijkse remingrepen uitsluitend door de elektromotoren gebeurt, dus zonder dat de hydraulische remmen aan de wielen geactiveerd moeten worden.
Het profiel van de verschillende rijmodi volgt dezelfde basisfilosofie als in de andere modelreeksen van Porsche. Bovendien zijn er speciale instellingen die het mogelijk maken om de zuiver elektrische aandrijving optimaal te gebruiken. Er is keuze uit vier rijmodi: Range, Normal, Sport en Sport Plus. Daarnaast is er nog de Individual-modus om afzonderlijke systemen volledig naar wens te configureren.
Wereldpremière op drie continenten tegelijk
De wereldpremière van de Porsche Taycan vond tegelijk plaats in Noord-Amerika, China en Europa. De belangrijkste afzetmarkten voor de nieuwe elektrische sportwagen bevinden zich op deze drie continenten. De locaties van het evenement zijn synoniem voor drie manieren van duurzaam energiebeheer: de Niagara Falls aan de grens tussen de Amerikaanse staat New York en de Canadese provincie Ontario vertegenwoordigen waterkracht, het zonne-energiepark in Neuhardenberg bij Berlijn staat voor zonne-energie en het windmolenpark op het eiland Pingtan (ongeveer 150 kilometer van de Chinese stad Fuzhou in de provincie Fujian) vertegenwoordigt windenergie. Deze drie natuurkrachten ervaren we met al onze zintuigen op precies dezelfde manier als de indrukwekkende krachtontplooiing van de eerste zuiver elektrische sportwagen van Porsche. Dit unieke drievoudige evenement werd wereldwijd uitgezonden via livestream op NewsTV.porsche.com.