- Na de Cup- en GT4-versies voegt Alpine de A110 Rally toe aan zijn gamma voor competitieklanten.
- De Alpine A110 Rally wordt officieel voorgesteld in het kader van de Rally Mont-Blanc Morzine (5-7 september 2019).
- Deze tweewielaangedreven versie voor teams en privépiloten zal vanaf het einde van het jaar worden verkocht.
Sinds de Alpine A110 Rally in mei van dit jaar werd aangekondigd, kan hij op heel wat belangstelling en enthousiasme rekenen bij piloten, liefhebbers en waarnemers uit de wereld van de autosport.
De rallyversie van de Alpine A110, die door Signatech werd afgesteld volgens een algemeen kader bepaald door Alpine, gebruikt het lichte en wendbare aluminium onderstel van de Alpine A110 GT4 en Cup, dat is afgeleid van het standaardonderstel.
Wel onderging het bijkomende aanpassingen om te beantwoorden aan alle specifieke kenmerken van zijn toekomstige speelterrein. Voorbeelden daarvan zijn de driewegophanging met hydraulische aanslagpunten, de nieuwe Brembo-remmen en de specifieke veiligheidsonderdelen van deze discipline, zoals een integrale veiligheidsbeugel, gehomologeerd volgens de FIA-voorschriften, en Sabelt-kuipstoelen met zespuntsharnas.
De 1.8-viercilinder-turbomotor, die samenwerkt met een sequentiële zesversnellingsbak (plus achteruit) en een sperdifferentieel, is afgeleid van de standaardmotor maar werd tot in de puntjes aangepast aan de rallysector. Zo werd zijn koppelkromme herzien en steeg zijn vermogen tot meer dan 300 pk.
Na een productieve debugging op het circuit van Lurcy-Lévis startte de Alpine A110 Rally zijn intensieve ontwikkelingsprogramma met niemand minder dan Emmanuel Guigou, meervoudig Frans kampioen bij de tweewielaandrijvers, en Laurent Pellier, Frans Juniorkampioen 2015.
Beide mannen nemen het grootste deel van de afstellingstests voor hun rekening om de betrouwbaarheid van het model te bewijzen en de basisafstelling te bepalen. Er werken ook andere piloten mee aan het project om de Alpine 110 Rally tot de meest veelzijdige, gebruiksvriendelijke en toegankelijke bolide te maken, zodat professionals, gentlemen drivers en jonge wolven zijn potentieel op efficiënte en leuke wijze kunnen benutten.
Parallel daarmee werken Signatech en Alpine samen om een FIA R-GT-homologatie te verkrijgen. Die procedure loopt nog steeds in samenwerking met de Franse Autosportfederatie. Ze zal in de komende weken worden afgerond en maakt de weg vrij om de Alpine A110 Rally te commercialiseren en de eerste exemplaren begin 2020 te leveren, op tijd voor zijn competitiedebuut.
Vanaf vandaag wordt de Alpine A110 Rally het hele weekend lang tentoongesteld aan het publiek te Morzine, in het hart van het assistentiepark van de Rally Mont-Blanc Morzine, het decor voor de zesde etappe van het Franse Rallykampioenschap FFSA.
Régis Fricotté, Commercieel en Competitiedirecteur van Alpine
“We hebben lang uitgekeken naar die terugkeer naar de sport, want Alpine heeft zijn stempel gedrukt op de rallygeschiedenis door in 1973 de eerste Wereldtitel op zijn naam te schrijven. Om het succes van dit nieuwe avontuur te verzekeren, hebben we de studie, ontwikkeling, productie en commercialisering van de Alpine A110 Rally toevertrouwd aan Signatech, onze partner voor ons engagement in het Wereldkampioenschap FIA WEC en voor de Cup- en GT4-activiteiten. De Alpine A110 Rally zal dan ook een bijzonder aangename en efficiënte wagen zijn.”
Philippe Sinault, Directeur van Signatech
“Signatech is erg trots te kunnen meewerken aan dit project, dat al even opwindend is als de terugkeer van Alpine in de rallyspecials. We hebben al onze knowhow verenigd en aangewend om aan het lastenboek van het merk te voldoen. De eerste tests waren bijzonder positief. De Alpine A110 Rally laat geen twijfel bestaan over zijn rallykwaliteiten en werpt zich met zijn compromisloze prestaties tegelijk op als een bron van rijplezier. De ervaring van Manu Guigou en Laurent Pellier heeft ons heel wat bijgebracht in deze fase van de ontwikkeling. We willen dan ook onze dank betuigen aan Renault Sport Racing voor zijn expertise en aan Team FJ voor zijn logistieke ondersteuning tijdens de tests. Er rest ons nog heel wat werk voor we de eerste auto’s kunnen bouwen, maar deze eerste openbare voorstelling is een belangrijke stap in een uiterst boeiende uitdaging.”
Alpine A110 Rally
Prijs excl. btw van het tentoongestelde model zonder opties
Vanaf 150.000 euro, onder voorbehoud van homologatie.
Technische kenmerken
– 1.8-turbomotor, meer dan 300 pk
– Sequentiële zesversnellingsbak / sperdifferentieel
– Integrale veiligheidsbeugel, gehomologeerd volgens de FIA-regels
– Sabelt-kuipstoelen + zespuntsharnas
– Brembo-remmen
– ABS Bosch Motorsports
– Stuurwiel met bedieningstoetsen + geïntegreerde weergave
– Configureerbaar antislipsysteem
– Brandstoftank 65 liter, gehomologeerd volgens FIA FT3-voorschriften
Opties en accessoires
– Datalogging
– Alpine-blauwe lak
2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY 2019 – ALPINE A110 RALLY