De Breydelrit van de Brugse Oldtimers Vrienden
Na de verzengend hete dagen
was het weer op zondag 28 juli voor mens en oldtimer heel wat draaglijker en
dat kwam de deelnemers van de Breydelrit, georganiseerd door de Brugse
Oldtimers Vrienden, bijzonder goed uit.
Wij gingen even kijken tijdens de middagpauze terwijl de kranige veteranen
konden afkoelen en rijders en passagiers zich te goed deden aan een lekkere
maaltijd in het tuinpaviljoen van Lodewijk van Male te Sint-Kruis.
Zoals je op bijgaande foto’s kan zien waren onder de
deelnemerslijst diverse, interessante drie- of vierwielers.
In de eerste categorie troffen we een cyclecar Villard Type 29A uit 1929, iets wat je niet elke dag ziet!
De vierwielige oudjes waren uiteraard talrijker en een speciale vermelding verdient de 1935 Chenard & Walcker Super Aigle 4. Deze voorwielaangedreven berline zonder treeplanken werd ontwikkeld met de hulp van ingenieur Jean Albert Grégoire, bekend van de befaamde Tracta’s. Dit moedig ontwerp moest de firma uit Genneviliers redden maar de modernere Citroën Traction Avant stal op hetzelfde moment de show terwijl de Duitse concurrenten DKW en Adler al enige tijd het concept van de voorwielaandrijving propageerden. In 1936 belandde het uitgeputte merk dan ook in handen van koetswerkbedrijf Chausson om later door Peugeot te worden opgeslorpt. De knappe voorwielaangedreven bestelwagen van Chenard & Walcker, de 1500, zou uiteindelijk onder Peugeot’s vleugels als D3 en D4 door het leven gaan…
We gaan verder met andere juweeltjes op de parking: vier A Fords, een 1927 Chrysler, een fraaie Peugeot 301D Grand Luxe jaargang 1935, een aërodynamische 1937/1938 Peugeot 302, een statige Delage, twee MG TD’s, een Triumph 1800 Roadster met typische dickey seat (voor de lieve schoonmoeder), een Buick Super gebouwd in 1952, een edel trio Packards, een schitterende 1951 Hudson Commodore 8, een knappe 1957 Cadillac Coupe de Ville, een zes-cilinder Henry J genaamd naar Henry J. Kaiser, een sierlijke Rolls-Royce 20/25 met Hooper-body en nog andere verdienstelijke deelnemers die we niet allemaal kunnen vermelden. Ciao!
Teksten foto’s: Vincent Arpons.