Afgelopen weekend nam Deijne Autosport deel aan de 55e editie van de Ypres Rally, een wedstrijd die net zo berucht is als dat hij beroemd is. Foutjes worden onmiddellijk afgestraft, het tempo en het niveau liggen namelijk erg hoog. Dit mede door het grote internationale startveld met zelfs (ex-)fabrieksrijders. Aan de start stonden ook Kevin van Deijne en zijn navigator Hein Verschuuren in de Skoda Fabia R5.
Met veel vertrouwen gingen Kevin en Hein over het startpodium in het centrum van Ieper. Van de organisatie had de equipe startnummer 16 toegewezen gekregen, maar na de Qualifying Stage bleken ze vanaf de 14e plaats te mochten gaan starten. Men ging niet voor de winst in deze wedstrijd, maar wilde punten scoren voor de FIA Benelux Rally Trophy, waar deze wedstrijd ook voor gold.
De eerste proeven werden op de vrijdagavond afgewerkt. Met de nodige voorzichtigheid begon Kevin aan de proeven. Dit om even weer te wennen aan de bijzondere karakteristieken van de Belgische proeven en om ‘even’ in het ritme te komen. Op de vijfde en laatste klassementsproef van de eerste boucle begonnen Kevin en Hein goed in het ritme te komen. Daarna volgde een servicemoment waar weinig aan de auto hoefde te gebeuren.
“Op de zesde klassementsproef kwamen we pas echt goed in ons ritme,” laat Kevin weten. “Daar hadden we het tempo echt goed te pakken en konden we ons meten met de mannen voor ons. Helaas haalden we de finish van die proef net niet. In een links-rechts combinatie ging het fout tijdens het aansnijden van de bocht naar rechts. We kwamen daardoor niet goed uit en belanden daardoor links in de berm. De auto begon te rollen om in een akker tot stilstand te komen.”
Zowel Kevin als Hein zijn na deze onvrijwillige koprol naar het ziekenhuis gebracht. Daar werd van beide mannen een scan gemaakt. Gelukkig werd erbij beiden niets bijzonders gevonden. “De klap was best wel heftig maar kwam voor ons precies op de goede kant van de auto. Daardoor is ons de nodige ellende bespaard gebleven. Hoe het met de auto is bekijken we maandagavond in onze werkplaats,” laat Kevin weten. “Ik heb na die klap de auto nog niet teruggezien.”
Of het team tijdens de GTC Rally aan de start staat zal nog moeten worden bekeken. “De auto zal tegen die tijd wel weer klaar zijn. We kunnen hem of repareren of we zetten alles over op een nieuwe carrosserie. Dat bekijken we komende maandag. Of Hein en ik dan voldoende hersteld zijn is eigenlijk onze grootste zorg. Zo’n klap doet toch best wel wat me je. Van binnen is alles natuurlijk flink door elkaar geschud en misschien wel gekneusd. Als wij beiden denken dat het fysiek verantwoord is zullen we aan de start staan en anders moeten we toch onze rust gaan nemen.”
“Niet alleen voor ons als team is dit resultaat een tegenvaller,” vertelt Kevin. “We hadden graag onze partner Kroon-Oil een mooi resultaat in deze internationaal belangrijke wedstrijd gegund. We hopen volgend jaar een mooi resultaat in de Ypres Rally te kunnen behalen om onze waardering voor onze trouwe partner te kunnen laten zien.