GIRO LAURA – Cava di pietra. Tekst en foto’s door De Paü Patrick

Naar jaarlijkse gewoonte gingen we in het najaar met een aantal Lancia’s Beta MonteCarlo de baan op voor een gezellige rit en samenzijn. Meer bepaald met een Lancia Beta Montecarlo serie 1, een Lancia Beta Scorpion en twee Lancia Montecarlo of serie 2. Ook een prachtige Lancia Delta Integrale is van de partij. Het belooft een toch iets andere editie te worden gezien de toch ongewone bestemming of locatie die we als doel hebben.

We verzamelen bij het station te Melle, iedereen klaar en wagens gecheckt. De volledige route is uitgestippeld met roadbook per kaart ingetekende lijn met verduidelijkingen, dus elkander volgen hoeft niet.

We nemen de N465 tot Oosterzele en verder binnendoor passeren we dorpen met klinkende namen zoals Hillegem en Steenhuize – Wijnhuize. Het centrum van Geraardsbergen is natuurlijk graag meegenomen waar we op de N496 de beklimming inzetten en eraf gaan via de Hoge Buizemont. Een klein stuk verder passeren we de taalgrens. Volledig langs smalle wegen via Deux-Acren komen we op onze bestemming Lessines.

Daar hebben we afspraak en toelating om met onze Lancia’s af te dalen in een steengroeve voor een fotoshoot. Het heeft de nacht voordien flink geregend dus hebben we geen last van stof op onze blinkende wagens. Bovendien hangt er een heel lichte mist beneden in de groeve die in combinatie met de opkomende zon voor een extra dimensie zorgde. Ideaal dus voor unieke beelden. Hiervoor hebben we 1,5 uur de tijd, genoeg om een mooie collectie bijeen te schieten. 

Ter info: de foto’s in een steengroeve is een stille wenk naar de eerste originele folder van 1975 waarop de Lancia Beta Montecarlo werd voorgesteld door Sandro Munari..ook in een steengroeve..

Sandro Munari hielp Lancia met de Lancia Stratos aan de titel voor constructeurs in ’74, ’75 en ’76. En hij was bovendien winnaar van de Rally MonteCarlo in ’72, ’75, ’76 én ’77. Deze successen bepaalden de naamkeuze voor de X1/20, namelijk Montecarlo.

Na het zware werk in de steengroeve rijden we een stukje terug tot Deux–Acren voor een voortreffelijke lunch bij ‘Les Jardins du Couvent’.

De wagens terug gestart gaan we de N529 op en passeren Lahamaide en Pironche. Hier vond op dit stuk weg, op 19 mei 1977, een heuvelklim plaats onder de organisatie van Motor Union 2000.

Deze wedstrijd telde mee voor Provinciaal kampioenschap Oost-Vlaanderen en Henegouwen, wat een tijd.

We kruisen Bois ‘dAntoing en gaan in Beaufaux terug de taalgrens over. Een korte stop in Bistro Boekzitting en dan het laatste traject via Louise Marie, Maarkedal, Volkegem, N60, Nazareth, Astene, Deurle tot ‘De Valk’ in Baarle Drongen. Terug samen rond tafel napraten en vooral de blije gezichten kunnen aflezen.

Als het aan ons lag , zouden er meer Lancia’s op de weg mogen te zien zijn en Lancia als merk blijven verder bestaan, maar het is spijtig genoeg anders verlopen.

Wel is en blijft Lancia in de wereld van classic en historic autosport een graag geziene gast. Lancia behaalde overwinningen en wereldtitels met concepten waar andere en veelal grotere constructeurs zich niet aan waagden. Denk aan de Fulvia V4 motor, de Stratos en de Lancia Rally 037 met compressor, de Delta S4 met turbo én compressor en natuurlijk de Delta Integrale die 6 maal op rij de constructeurstitel voor Lancia binnenhaalde. Ook niet te vergeten de Lancia ECV, die de Delta S4 zou opvolgen… Wat niet doorging bij afschaffing van group B in 1986. De Lancia Beta Montecarlo Turbo mag in dit lijstje zeker niet ontbreken.

Al deze winnaars hebben één ding gemeen, namelijk een gedurfd plan, veelal op korte termijn ontwikkeld. Dit kan enkel met kennis en samenwerking en bovenal volharding. Spijtig genoeg heeft die volharding niet volstaan om het merk Lancia in stand te houden, doch de roem, die blijft voor altijd.

Nu even terug naar de X1/20.

Rijden met de Lancia Beta Montecarlo geeft steeds voldoening, ondanks een ontwerp van toch meer dan 45 jaar oud . Hij laat zich vlot de bocht insturen en blijft stabiel op de weg. Motorisch is de Lampredi een perfecte match met de rest en met zijn 120 pk voldoende om goed vooruit te komen, vooral dan op kronkelende wegen is de X1/20 in zijn sas. De krachtbron op temperatuur laten komen vooraleer ‘los’ te gaan, is zeker een must. Neem de tijd om 14 liter koelvloeistof, 6 liter motorolie en bijna 2,5 liter versnellingsbakolie op bedrijfstemperatuur te brengen. Met een correct afgestelde carburator en ontsteking is de Lampredi – motor een ‘bijou’ en kan hij best wat aan.

Respecteer de voorgeschreven klepspeling en geef aandacht aan de distributieriem betreffende juiste spanning en levensduur.

Het onderstel heeft rondom onafhankelijke ophanging, plus torsiestang voor en achter ( bij serie 2 was de torsiestang achteraan weggelaten…). Vroege serie 1 hadden de magnesium 13” Cromodora CD85 velgen die maar half zoveel wegen wat idem velgen van de latere serie 1 hadden. Dit is bij sportief rijden goed voelbaar in de positieve zin.

Volgens mijn ervaring is het niet nodig (buiten de Scorpion met de te lichte motor) om op de X1/20 uitgesproken technische aanpassingen te doen. Als alles in perfecte staat van onderhoud verkeert, zit je zeker goed.

Daarentegen geven minieme, niet zichtbare verbeteringen al heel wat terug en blijft het originele concept behouden.

Zoals betere remblokken, denk aan Tarox… Een goed merk banden …die niet over datum zijn… recent rubber kan blikschade of erger voorkomen… Respecteer natuurlijk hierbij ook de juiste bandenspanning.

Een radiator laten uitrusten met een ‘moderne core’ (koper met alu vinnen) komt de koeling enorm ten goede. Zorg voor de elektrische uitrusting op vlak van verbindingen en connecties, dit verhoogt de betrouwbaarheid.

De rubber bussen van de ophanging vervangen door polyurethane bussen is een pluspunt. Doe je dit over gans de wagen, dan zullen het bochtgedrag en de stabiliteit verbeteren. Opgelet, ga niet voor de ‘harde’ versie want dan zal je teveel inboeten op comfort.

En door het reservewiel vooraan in de koffer onder te brengen bevoordeel je de gewichtsverdeling.

Voor onderdelen is het zeker geen drama en zijn er ondertussen verschillende adressen.

Monte Hospital en Montezone in Engeland. Martin Willems in Nederland, Bielstein in Duitsland. Een prima website met details betreffende productie en een uitgebreid register is http://www.lanciabetamontecarlo.nl/

zie ook: http://www.autoliefhebbers.be/2015/09/11/lancia-beta-montecarlo-of-x120/