Craig
Breen (VW Polo R5) heeft de rally van Ieper gewonnen. De Ier kwam vrijdag in de
vooravond aan de leiding, bouwde stapsgewijs een voorsprong uit en kon vanaf
zaterdagnamiddag de wedstrijd beginnen controleren. Kris Princen (VW Polo R5)
eindigde als derde en zorgde zo voor een dubbel BMA podium. De Limburger komt
na zes wedstrijden “alleen aan de leiding van het Jobfixers BRC. Pieter-Jan
Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) leek goed op weg om zijn ambitie om in de top
10 te eindigen waar te maken tot hij in de 13e klassementsrit lek reed en
vervolgens van de baan ging. Ieper is en blijft onverbiddelijk. Kurt Dujardyn
parkeerde zijn BMA Skoda Fabia R5 als 34e in het gesloten wagenpark. Vincent
Prégardien eindigde als 55e.
Veel ogen waren voor de wedstrijd gericht op Craig Breen. Hij was één van de favorieten
op eindwinst en heeft die favorietenrol volledig waargemaakt. “Ik ben heel tevreden dat ik een
wedstrijd met zo’n rijke geschiedenis heb kunnen winnen. Voor mij persoonlijk
is dit een heel belangrijke zege. De VW Polo is een heel sterke wagen. Wanneer
ik wou aanvallen kon ik dat ook. Ik kan terugblikken op een perfect weekend.
Zowel met de wagen, met BMA als met Paul mijn corijder. Ik had het mij niet
beter kunnen voorstellen.”
Dankzij de steun van de Belgian VW Club kon Kris Princen de rally van Ieper
rijden. “Ik ben hen daar zeer
dankbaar voor” zegt Kris
Princen. “Craig
Breen was het ganse weekend outstanding. Kevin Abbring konden we mogelijk wel
aan. Ik heb hem vandaag lang onder druk proberen te zetten maar ik kon hem niet
in de fout dwingen en dus verdient hij die tweede plaats. Ik ben zeer tevreden
met onze derde plaats. Met het oog op het kampioenschap hebben we hier een uitstekende
zaak gedaan want geen enkele van onze rechtstreekse tegenstrevers heeft hier
punten gescoord. Daarom ook dat ik niet echt wou aandringen en risico’s wou
nemen om Kevin te gaan halen. In de optiek van het kampioenschap zou dat niet
slim geweest zijn.”
Pieter-Jan Michiel
Cracco sloot de eerste wedstrijddag af als tiende. In de
loop van de tweede wedstrijddag schoof hij één plaatsje op tot hij in de 13e
klassementsrit lek reed en in de fout ging. “Tot
die bewuste rit was ik heel tevreden en verliep alles volgens plan. De wagen
was goed, we zaten in een goed ritme en met een voorlopig negende plaats hadden
we onze ambitie om in de top 10 te eindigen ingelost. We moesten gewoon
finishen en hebben dat niet gedaan. Een lekke band heeft me uit mijn concentratie
gehaald waarna ik in de fout ben gegaan. Ik stuurde verkeerd tegen, belandde in
de gracht waarna de snelheid in één klap van 80 naar 0 ging. Ik heb een klap in
mijn rug gekregen en heb pijn in de liesstreek. Dank aan het team. Zij hebben
mij een perfecte wagen geleverd. Ik ben dan ook ontgoocheld omdat ik de wagen
niet heb kunnen thuisbrengen.”
BMA teammanager Bernard
Munster blikt bijzonder tevreden terug op de Ypres rally, in
het bijzonder met de zege van Craig Breen en de derde plaats van Kris Princen. “Dit is een fantastisch resultaat.
Breen is een droom om mee te werken. Hij is op en top prof, weet waarmee hij
bezig is en geeft uitstekende feedback. Hij was ook heel tevreden over de wagen
en het werk van BMA. Craig heeft een heel verstandige wedstrijd gereden. Op
vrijdag heeft hij in de eerste drie klassementsritten een klein beetje de kat
uit de boom gekeken. Hij wou eerst de wagen nog wat leren kennen omdat hij met
de Polo hoofdzakelijk op gravel had gereden. Toen hij vond dat het goed zat heeft
hij het tempo stapsgewijs opgedreven, de leiding overgenomen en beginnen
controleren. Iedere keer dat ik hem sprak stelde hij me gerust en vertelde hij
me dat hij alles onder controle had. Kris heeft, met het oog op het
kampioenschap, een zeer intelligente en verstandige wedstrijd gereden. De kloof
met Breen en Abbring was niet al te groot. Dat is wel het geval met de andere
kampioenschapsrijders wat bewijst dat Kris toch bijzonder sterk bezig is.
Pieter-Jan Michiel Cracco was dat ook tot hij lek reed en een foutje maken.
Door die lekke band verloor hij de focus. Op zo’n moment moet je net meer
gefocust zijn. Maar ik blijf het herhalen: hij moet kilometers maken en
ervaring opdoen. Hij heeft nu zo’n 30 rally’s gereden maar dat is nog niet
genoeg. Het moeten er meer worden waardoor hij ook constanter zal kunnen
presteren. Vincent Prégardien had vrijdag een probleem toen er overdruk in de
benzinetank ontstond. Het risico dat de wagen vuur zou vatten was te groot
waardoor we beslist hebben om te stoppen zodat we het probleem konden oplossen.
Op zaterdag is hij opnieuw van start kunnen gaan. Dujardyn heeft een mooie en
foutloze wedstrijd gereden. Het ging hoe langer hoe beter. Zijn doel was om de
finish te halen en daarin is hij geslaagd