Nieuwe ‘bad-ass’ Ford Ranger Raptor, de ultieme offroadpick-up, nu ook in Europa
De nieuwe Ranger Raptor, de taaiste en sterkst presterende versie van de best verkochte pick-up in Europa, zal vanaf midden 2019 aan klanten geleverd worden.
De ontzagwekkende Ranger Raptor werd ontwikkeld door Ford Performance, richt zich op de liefhebber van opwindende buitenervaringen, en kan tegen hoge snelheid het lastigste terrein aan.
Onstuitbaar in alle omstandigheden dankzij ultrasterk chassis; ophanging en banden op maat ontwikkeld; 213 pk en 500 Nm sterke EcoBlue-motor; tientrapsautomaat; Terrain Management System.
Sint-Agatha-Berchem, 21 mei 2019 – De nieuwe Ford Ranger Raptor, de taaiste en sterkst presterende versie ooit van de bestverkochte pick-up in Europa, is klaar om de Europese wegen te veroveren. De eerste leveringen worden halverwege het jaar verwacht. De allereerste Ranger Raptor ooit, die ontwikkeld werd door Ford Performance voor de enthousiaste offroader in hart en nieren, pakt uit met een biturboversie van de 2.0 EcoBluedieselmotor van Ford, die goed is voor 213 pk en een koppel van 500 Nm, en de nieuwe tientrapsautomaat van Ford. De respect afdwingende présence van de ultieme Ranger met zijn imposante afmetingen en extreme styling wordt onderbouwd met een uniek Ford Performance-chassis dat geoptimaliseerd werd voor offroaden tegen hoge snelheid en fantastische terreincapaciteiten. “Vergeet alles wat je denkt te weten over pick-ups,” aldus Leo Roeks, Ford Performance Director, Europe. “Onze nieuwe Ranger Raptor is een ras apart: een volbloed woestijnracer en extreme lifestyle-offroader die zelfs in de lastigste werkomstandigheden niet hoeft onder te doen voor de toppers.” De Ford Ranger is de best verkochte pick-up in Europa. Ford verkocht in het eerste kwartaal van 2019 13.600 stuks, een stijging met 15 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook in de Belux markt heeft de Ford Ranger een marktaandeel van méér dan 30%. Robuust maar verfijnd Het unieke superstevige, versterkte chassis van de Ranger Raptor werd gebouwd voor het zware terreinwerk en doet een beroep op sterk, laaggelegeerd staal dat bestand is tegen de belastingen van offroadracen. De uit de racerij afgeleide ophanging van de Raptor werd specifiek ontwikkeld om met de volledige controle en in alle comfort tegen hoge snelheid afschrikwekkend terrein aan te kunnen en heeft een 150 mm grotere spoorbreedte en een 51 mm grotere rijhoogte dan de Ranger XLT.
FOX-schokdempers met Position Sensitive Damping combineren een hogere dempkracht op het einde van de veerweg voor ongeëvenaarde terreincapaciteiten met een lagere dempkracht in meer gematigde omstandigheden voor extra rijcomfort op de verharde weg. Vooraan werd de veerweg 32 procent groter, achteraan 18 procent. De uiterst performante schokdempers met zuigers van 63,5 mm worden gedragen door aluminium draagarmen, met uitstekende schokdempertorens vooraan. De op maat ontwikkelde nieuwe coil-over-achterwielophanging is voorzien van een geïntegreerd Watt-stangenstelsel dat de as op en neer laat bewegen met zeer weinig zijdelingse bewegingen. Vooraan zorgen remklauwen met twee zuigers (met een zuigerdiameter van 51 mm of meer dan 20 procent groter dan bij de standaard Ranger pick-up) en geventileerde schijven van 332 mm bij 32 mm voor de nodige remkracht. Ook de remmen achteraan krijgen nog meer bijtkracht, dankzij een remklauw met zuiger van 54 mm, en geventileerde schijven van 332 mm bij 24 mm. De BF Goodrich-terreinbanden in de maat 285/70 R17 werden specifiek ontwikkeld voor de Ranger Raptor. Ze hebben een diameter van 838 mm, zijn 285 mm breed en hebben een robuuste flank om met vertrouwen de meest ontzagwekkende omgevingen aan te kunnen. Verder zijn ze voorzien van een voor het stevige terreinwerk bedoeld loopvlak dat een ijzeren grip biedt in natte omstandigheden en in modder, zand en sneeuw. “Het meest opvallende aan de Ranger Raptor is zonder enige twijfel dat je ongelofelijk ver kunt gaan op het terrein, maar toch als een miljonair kunt rijden op de verharde weg,” aldus Damien Ross, chief program engineer, Ranger Raptor, Ford Motor Company. “Alles aan de Ranger Raptor bouwt voort op het al uitstekende niveau van verfijning en functionele capaciteiten van de Ranger, en tilt alles naar een nog hoger niveau. Met de rijdynamiek en het rijplezier die hij biedt, is hij een echt uitzonderlijke en bijzondere wagen.” Het unieke chassis wordt gekoppeld aan een geoptimaliseerde offroadgeometrie met een bodemvrijheid van 283 mm en een doorwaaddiepte van 850 mm. Een oprijhoek van 32,5 graden en een overschrijdingshoek en afrijhoek van 24 graden zorgen voor indrukwekkende terreincapaciteiten. De Ranger Raptor heeft ook een unieke bodembescherming voor obstakels op het terrein. De standaard beschermplaten van de Ranger onder motor en tussenbak worden aangevuld met een nieuwe bodembeschermplaat van 2,3 mm dik hogesterktestaal (meer dan 60 procent dikker dan de standaard bodembeschermplaat). Specifieke afstellingen voor alle ondergronden Het Terrain Management System van de Ranger Raptor biedt bestuurders de keuze uit zes programma’s met specifieke afstellingen voor uiteenlopende omstandigheden op het terrein en de verharde weg: Normal: legt de nadruk op comfort, een laag brandstofverbruik en souplesse Sport: maakt de wagen alerter, voor een enthousiaste rijstijl op de verharde weg Grass/Gravel/Snow: voor een veilig en zelfverzekerd offroad rijgedrag op gladde en slechte ondergrond
Mud/Sand: voor een optimale tractie en voorwaartse beweging op diepe vervormbare ondergronden zoals los zand en modder Rock: specifiek voor rotsachtig terrein tegen lage snelheid waar een vlotte handelbaarheid zeer belangrijk is Baja: voor sterke offroadprestaties tegen hoge snelheid, zoals in de beroemde Bajawoestijnrally De ingenieurs van Ford onderwierpen de aandrijflijn van de nieuwe Ranger Raptor met krachtige Bi-turbo 2.0 EcoBlue-motor en tientrapsautomaat aan uitgebreide tests in de meest slopende omstandigheden. Zo lieten ze de hoge- en lagedrukturbo 200 uur non-stop draaien tot ze roodgloeiend stonden. De twee turbo’s werken bij lagere motortoerentallen in serie om het koppel en de alertheid van de motor verder te verbeteren. Bij hoger toerental levert de grotere lagedrukturbo zijn piekvermogen. De Ford-tientrapsautomaat is dezelfde als in de F-150 Raptor en werd ontwikkeld met hogesterktestaal, aluminiumlegeringen en composietmaterialen om levensduur en gewicht te optimaliseren. De ruimere spreiding verbetert de acceleraties en de alertheid, en draagt bij tot een brandstofverbruik van 8,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 233 g/km.* In real time adaptieve schakelalgoritmes helpen er mee voor zorgen dat op het juiste ogenblik de juiste versnelling ingeschakeld wordt. De versnellingsbak met unieke afstelling heeft ook een “Live in Drive”-functie, die het altijd mogelijk maakt manueel te schakelen met de schakelpeddels. Onder de rijhulp- en veiligheidstechnologieën die bestuurders extra zelfvertrouwen geven op onbekend terrein of in veeleisende werkomgevingen vindt men onder meer een verder verbeterde versie van Ford Stability Control met Roll Mitigation Function, en Electronic Stability Control, Trailer Sway Control, Hill Start Assist, Hill Descent Control, en Load Adaptive Control. Praktische technologie bij de hand Geavanceerde technologie die de nieuwe Ranger Raptor zowel op de verharde weg als op het terrein comfortabel en handig maakt, is onder meer het SYNC 3-communicatie- en entertainmentsysteem van Ford. Daarmee kunnen bestuurders het audiosysteem, het navigatiesysteem en gekoppelde smartphones bedienen met eenvoudige gesproken commando’s in normale taal. Het systeem biedt zonder meerkost Apple CarPlay en Android Auto™, en omvat SYNC AppLink om een waaier aan smartphoneapps met gesproken commando’s te bedienen. Het centrale 8″ kleurenaanraakscherm van het systeem kan bediend worden met knijp- en veegbewegingen, en beschikt over navigatietechnologie die volledig tot haar recht komt op het terrein op afgelegen locaties. Ze heeft zelfs een “broodkruimelfunctie”, die een spoor achterlaat wanneer men op verkenning gaat in onbekend gebied. De geëmbedde FordPass Connectmodemtechnologie zorgt voor connectiviteit onderweg. Indrukwekkende styling en functionaliteit Het krachtige design van de nieuwe Ranger Raptor, die verkrijgbaar is in de kleuren Ford Performance Blue, Colorado Red, Shadow Black, Frozen White en Conquer Grey met contrasterende accenten in Dyno Grey, staat in het teken van sterke prestaties en functionaliteit.
Een spectaculair nieuw radiatorrooster geïnspireerd door de Ford F-150 Raptor, de eerste in serie geproduceerde, ultraperformante offroadtruck ter wereld, overheerst de ruimte tussen de xenonkoplampen en boven de op een frame gemonteerde voorbumper. De voor het betere woestijnwerk geschikte voorbumper is voorzien van nieuwe led-mistlampen met functionele luchtgordijnkanalen, die de luchtstroom rond het koetswerk verbeteren. Opvallende, brede spatborden van composietmateriaal vooraan beschermen tegen beschadigingen tijdens het offroaden en maken een langere veerweg en grote banden mogelijk. De zijtreden werden specifiek ontwikkeld om te verhinderen dat opspringende steentjes de achterkant van de wagen raken, en zijn voorzien van afvoerpunten voor zand, modder en sneeuw. De Ranger Raptor blijft een echt werkpaard. De gewijzigde achterbumper is voorzien van een geïntegreerde trekhaak met een sleepvermogen van 2.500 kg. De twee sleephaken vooraan kunnen tot 4.635 kg trekken, de twee achteraan zijn geschikt voor 3.863 kg. Voor de avontuurlijke weekenduitstappen werd een 1.560 mm bij 1.743 mm groot laadbaktransportsysteem ontwikkeld voor crossmotoren of jetski’s, naast gereedschap en werkmateriaal. Voor een makkelijke toegang vermindert een Lift Assist Tailgate met nieuwe torsiestang de kracht die nodig is om de laadbakklep te sluiten, met 66 procent. Het DNA van Ford Performance is overal in het interieur aanwezig, in de vorm van hoogstaand vakmanschap, harmoniërende kleuren en slijtvaste materialen geschikt voor zowel de stad als tochten in het hooggebergte. De met hoogwaardig leder en suède beklede zetels werden specifiek ontwikkeld voor een nog betere grip en een goede ondersteuning tegen hoge snelheid op het terrein, met een kussen met dubbele hardheid voor een ultiem comfort. Blauwe stiksels en lederen accenten komen overal in het interieur terug. De lichtgewicht schakelpeddels van magnesium halen hun inspiratie in de racerij. Men kan er haarscherp mee schakelen en zitten vlot bereikbaar in de buurt van de met geperforeerd leder beklede handgrepen van het op maat gemaakte stuurwiel. Dat is getooid met een Raptor-logo in reliëf. Het stuur is bovendien voorzien van een rechtuitstandmarkering zodat bestuurders op het terrein altijd kunnen zien hoe de wielen staan. “De nieuwe Ranger Raptor biedt alle tools die een adrenalinejunkie zich maar kan wensen,” aldus Roeks. “Hij is eigenlijk een crossmotor, sneeuwkat en terreinwagen in één: de ultieme avontuurlijke pick-up.” Woestijnracerij als erfgoed Het terreinprogramma Baja van de Ford Ranger Raptor is een verwijzing naar de Baja 1000, een slopende uithoudingsrally in het Mexicaanse Baja California en een van de meest prestigieuze offroadwedstrijden ter wereld. De nieuwe Ranger Raptor blijft trouw aan het DNA van zijn voorganger, de oorspronkelijke Ford F-150 SVT Raptor, die derde werd in de Baja 1000 van 2008, en daarna in 2010 op de markt kwam in de Verenigde Staten. Net als zijn voorganger, en de nieuwste generatie van de Ford F-150 Raptor, werd de Ranger Raptor tot op het bot getest in de onverbiddelijke woestijngebieden rond Borrego Springs in de VS.