- Twee races beslist in de sprint
- Een zege elk voor De Wilde en Bouvy/Coens in de 911 Klasse
- Doornbos/van Splunteren en vader en zoon Redant winnen in Cayman Clubsport Klasse
De Porsche Endurance Trophy werd dit weekend op Circuit Zolder op gang getrokken, in het prestigieuze kader van het DTM-weekend. Niet minder dan 13 Porsches waren ingeschreven om binnen het Belcar Endurance Championship de twee races van een uur en een ronde af te werken. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat het er spannend aan toeging!
Race 1: John De Wilde en Van Splunteren/Doornbos eerste winnaars
De eerste wedstrijd van het Belcar Endurance Championship was meteen ook de seizoensopener voor de Porsche Endurance Trophy. Tijdens deze eerste meeting werden twee races van een uur + een ronde afgewerkt. Dat leverde meteen al enkele mooie sprintduels op.
In de Klasse 911 naam John De Wilde de beste start, maar iets voor een derde van de wedstrijd ging de #37 Porsche 991 bij het nemen van de Bianchi-bocht iets te wijd. De Wilde hield het gas er op, stoof door de grindbak, maar moest de leiding wel uit handen geven. De #03 Porsche van THEMS Racing by EMG Motorsport, gedeeld door Nicolas Vandierendonck en Filip Teunkens, nam de eerste plaats over. De Wilde bleef echter de druk hoog houden, en werd wat geholpen toen de wedstrijd werd geneutraliseerd ten gevolge van een schuiver voor de #992 PG Motorsport bolide. Gelukkig zonder lichamelijk erg, maar het vergde enige tijd vooraleer het circuit opnieuw kon worden vrijgegeven. Toen met nog acht minuten te gaan de groene vlag werd gezwaaid lag De Wilde opnieuw aan de leiding, voor de #991 Porsche van No Speed Limit, gedeeld door Fred Bouvy en Damien Coens. Die posities bleven tot het eind ongewijzigd, beide Porsches kwamen ook als achtste en negende algemeen over de streep. De #03 van Vandierendonck & Teunkens maakten het podium vol, terwijl Frank Beliën als vierde aantikte. Meulders en Renmans, samen in de Speedlover Porsche 991, werden vijfde.
In de nieuwe Cayman Clubsport Klasse, voorbehouden voor Porsche Cayman GT4 Clubsport – zowel de oude als de nieuwe generatie – nam de #711 van DVB Racing de beste start, gevolgd door de #724 van Team GP Elite, bestuurd door Robert Doornbos. Toen de DVB Racing-bolide een vroege pitstop maakte, nam de Nederlandse ex-F1-rijder (die niet in aanmerking komt voor punten) de leiding over. Teammaat Paul Van Splunteren behield die plaats tot het eind, en het Nederlandse duo kon zo het palmares van de Cayman Clubsport Klasse openen. De tweede plaats kwam op naam van de #777 Cayman van PG Motorsport, gedeeld door Niels Nipperus – een van de rijders uit het Porsche Recruitment Program – en Lars Poell, terwijl de familie Redant met hun #700 RED ANT Racing het podium vervolledigde.
“Wat een strijd! Ik heb echt tot de laatste ronden voor deze zege moeten vechten. Robert had aan het begin een mooie kloof geslagen, maar de safety car deed die helemaal teniet”, stelde Paul van Splunteren. Waarna Robert Doornbos aanvulde: “Ik heb heel veel plezier beleefd aan deze Porsche Cayman. De rijsensaties zijn helemaal anders dan die in de eenzitterij, maar ik was aangenaam verrast door de evenwichtige balans van deze auto. Bovendien is dit een categorie waar enkel de rijder het verschil kan maken!”
Race 2: Bouvy/Coens en vader en zoon Redant in de regen
Door zware regenval voor de start werd de tweede race van het weekend achter safety car op gang getrokken. Heel wat van de deelnemers maakten van de gelegenheid gebruik om nog voor de échte start hun pitstop af te werken.
In de 911 Klasse was het Fred Bouvy die het meest uit deze strategie haalde. De rijder van de #911 nam snel de teugels van de race in handen en wist dan een aanzienlijke kloof uit te bouwen. Een nieuwe tussenkomst van de safety car op 16 minuten van het eind veranderde niets aan de leidersposities, want de Porsche #991 van Fred Bouvy en Damien Coens (No Speed Limit) haalde het voor de #37 van John De Wilde, auteur van een mooie inhaalrace, en de #03 van Teunkens-van Dierendonck (THEMS Racing by EMG Motorsport). In de tweede race legde Frank Beliën beslag op de vierde plaats, voor de #96 van Luc Moortgat en Dieter en Wim Kuijl (LM Racing). Rik Renmans en Wim Meulders waren de laatsten om van rijder te wisselen en schoten daar op de #150 Speedlover het meest bij in.
De laatste safety car-tussenkomst had dan wel geen invloed op de 911 Klasse, maar bij de Cayman Clubsport Klasse werden de verschillen wel danig herleid. Dat leverde een adembenemende eindsprint tussen de drie eerste bolides op! Die draaide uiteindelijk uit in het voordeel van vader en zoon Redant, op de #700 (RED ANT Racing). Ze haalden voor de #777 van Niels Nipperus en Lars Poell (Cayman by PG Motorsport) en de #724 van Paul van Splunteren en Robert Doornbos (Team GP Elite).
“De vroege pitstop heeft de doorslag gegeven”, aldus een heel blije Bert Redant. “Yannick heeft zo goed als de volledige wedstrijd gereden en aan het eind zijn we eerste Cayman en vijfde Porsche, voor een heel pak 991’s. Fantastisch toch!”
Noteren we nog dat de #701 GP van Harald en Alexander Goddijn en de #711 DVB Racing van Ad Geerts, Luc van der Feesten en Sven van Laere de Top-5 van de klasse vervolledigde.
“Het waren moeilijke omstandigheden, maar de combinatie van Porsche en Michelin heeft, zeker in de regen, hun kwaliteiten zeker bewezen”, aldus Series Manager Steven Stichelbout. “De wagens van Bouvy, De Wilde en Teunkens/Van Dierendonck reden ook algemeen vooraan mee. De beginners in de Cayman Trophy hebben in dit veld en in deze omstandigheden zeker hun mannetje gestaan, ook in het algemene Belcar-uitslag. Dit was een veelbelovende start voor Porsche in het Belcar-kampioenschap!”
Na dit eerste geslaagde weekend krijgen de rijders van de Porsche Endurance Trophy maar een beetje tijd om hun volgende race voor te bereiden. Over twee weken komen ze opnieuw in Zolder in actie, in het kader van de Superprix. Een mooie gelegenheid voor de geklopten van de eerste meeting om revanche te halen!