Dadelijk beschikbaar: nieuwe Cayenne S Coupé met 440 pk
Woensdag 15 mei 2019 — Porsche stelt nog een performante versie van de Cayenne Coupé voor. Die kan vanaf vandaag besteld worden en wordt in augustus bij de Belgische Porsche Centres geleverd. Het hart van de nieuwe Cayenne S Coupé is de V6-motor van 2,9 liter met biturbo-drukvoeding en 324 kW (440 pk). Zijn maximumkoppel van 550 Nm maakt dat hij gezwind uit de startblokken schiet. De SUV-Coupé trekt in combinatie met het standaard Sport Chrono-pack in 5,0 seconden op van 0 naar 100 km/u. Met het optioneel verkrijgbare Lichtweight Sport-pack wordt die referentietijd herleid naar 4,9 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt 263 km/u.
De prijzen voor de Cayenne S Coupé beginnen vanaf 103.297,70 euro inclusief btw en landspecifieke uitrusting. Standaard aan boord zijn naast het Sport Chrono-pack onder andere de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging Plus, lichtmetalen 20-duimsvelgen, de Park Assist voor- en achteraan inclusief achteruitrijcamera, het Porsche Active Suspension Management (PASM), vloermatten en de digitale radio.
Met de nieuwe Cayenne S Coupé breidt Porsche zijn modellenportfolio verder uit. Vanaf eind mei worden de Cayenne Coupé met 250 kW (340 pk) en de Cayenne Turbo Coupé met 404 kW (550 pk) bij de Porsche Centres geleverd. Beide Coupés pakken nadrukkelijk uit met een scherper getekende lijn die een unieke achterzijde omvat, een adaptieve achterspoiler, twee verschillende dakconcepten en de kenmerkende individuele stoelen achterin alsook de 30 millimeter lagere zitpositie in vergelijking met de Cayenne. Ook het 2,16 m2 grote vaste panoramadak is standaard. Optioneel kan worden gekozen voor een afgezoomd carbon dak met een typische sportwagenlook.
Innovatieve zescilinder met centraal gemonteerde turbo’s
De 2,9 liter grote biturbo-aandrijving van de Cayenne S Coupé haalt een maximumkoppel van 550 Nm over een ruim toerentalbereik tussen de 1.800 en 5.500 t/min. Beide uitlaatgasturbo’s zijn in de zogenaamde Central-Turbo-Layout tussen de twee cilinderrijen ingebouwd. Dit maakt compacte afmetingen mogelijk en een lagere montage waardoor het zwaartepunt van het voertuig lager ligt en bijgevolg de rijdynamiek verbetert. Door de korte uit-laatwegen tussen de verbrandingsruimtes en de turboladers is de reactietijd bijzonder kort en bouwt de krachtbron snel vermogen op. Het uitlaatspruitstuk is geïntegreerd in de cilinderkop waardoor het gewicht beperkt blijft en het spruitstuk door koelwater wordt omgeven. Daardoor is specifiek bij een volledige belasting een zeer efficiënte verbranding mogelijk.
Dynamische look en specifieke designkenmerken
Door zijn duidelijk steiler naar achter aflopende daklijn komt ook de Cayenne S Coupé bijzonder dynamisch voor de dag. Dit effect wordt nog benadrukt door een vaste dakspoiler die het coupésilhouet in de verf zet. Voorruit en A-zuilen hellen door de ongeveer 20 mm lagere dakrand meer dan bij de Cayenne. De hertekende achterdeuren en spatborden verbreden de schouders van het voertuig met 18 mm waardoor hij een gespierd geheel vormt. De vaste dakspoiler wordt bij elk Cayenne Coupé-model gecombineerd met de nieuwe adaptieve achterspoiler als onderdeel van PAA (Porsche Active Aerodynamics). De harmonieus in het silhouet geïntegreerde spoiler schuift vanaf de snelheid van 90 km/u 135 mm uit en verhoogt zo de neerwaartse druk op de achteras. Wat de rijstabiliteit nadrukkelijk ten goede komt.
Cayenne Coupé:
Gecombineerd brandstofverbruik: 9,4 – 9,3 l/100 km. Gemiddelde CO2-uitstoot: 215 – 212 g/km (WLTP).
Cayenne S Coupé:
Gecombineerd verbruik: 9,4 – 9,2 l/100 km. Gemiddelde CO2-uitstoot: 216 – 212 g/km (WLTP).
Cayenne Turbo Coupé:
Gecombineerd brandstofverbruik: 11,4 – 11,3 l/100 km. Gemiddelde CO2-uitstoot: 261 – 258 g/km (WLTP).