Maximale prestaties in exclusieve stijl: de BMW M5 ‘Edition 35 Jahre’.
35 jaar geleden legde BMW Motorsport GmbH met de BMW M5 het fundament voor een nieuw segment op de automarkt. De eerste high-performance sedan combineerde de rijdynamiek van een sportauto met het comfort en de functionaliteit van een premium sedan. Met de naam BMW M5 en aangedreven door de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor van de BMW M1 begon het nieuwe model aan een indrukwekkende carrière. En daarin is nu de BMW M5 Competition (verbruik: 10,5l/100 km en CO₂-emissie van 238 g/km) het hoogtepunt.
De BMW M5 is ‘s werelds succesvolste high-performance sportsedan, die zijn onweerstaanbare aantrekkingskracht ontleent aan de expertise van BMW M GmbH, vergaard in de racerij. Ter ere van het 35-jarige jubileum van de BMW M5 presenteert BMW M GmbH een speciale uitvoering: de BMW M5 ‘Edition 35 Jahre’. Die is voorzien van de krachtigste motor uit de historie van het model, met een vermogen van 460 kW (625 pk), en talloze opwindende design- en uitrustingsdetails. Deze speciale uitvoering wordt geproduceerd in een beperkte oplage van wereldwijd 350 stuks en is vanaf juli dit jaar leverbaar. Twee voertuigen zijn bestemd voor de Belgische en Luxemburgse markt.
In zes modelgeneraties heeft BMW M de rijdynamiek van de BMW M5 steeds verder verbeterd, zonder het karakter van de high-performance sedan aan te tasten. Als een onafhankelijk model op basis van de BMW 5 Serie biedt de BMW M5 dat cruciale extra prestatiepotentieel dat pure passie voor de autosport uitstraalt. Het hoogtoerige karakter van de motor, de speciale ondersteltechniek, die perfect past bij het indrukwekkende motorvermogen, en de M specifieke designdetails voor optimale koeling en aerodynamica zorgen voor een weggedrag dat uitblinkt met maximale dynamiek, wendbaarheid en precisie – van oudsher kenmerkende eigenschappen van de BMW M5.
Jubileumuitvoering met exclusieve BMW Individual onderdelen.
Het M gevoel en het exclusieve karakter van de high-performance sedan komt met extra intensiteit tot leven in de BMW M5 ‘Edition 35 Jahre’. Het uitgangspunt voor deze uitvoering is de BMW M5 Competition, waarvan de raceauto-achtige prestaties een nieuwe dimensie geven aan de sedan. Dat is te danken aan de V8-motor met M TwinPower Turbo techniek, het vermogen van 460 kW (625 pk) en het maximumkoppel van 750 Nm, gecombineerd met de bijzonder snelle reacties van de motor op het gaspedaal, het extra sportief afgestemde onderstel, de vierwielaandrijving M xDrive en het actieve M differentieel achter.
Het rijplezier dat de BMW M5 Competition biedt, kenmerkt zich door een krachtige acceleratie, optimale tractie, uitzonderlijke stabiliteit en wegligging. De controle over de auto is te allen tijde volledig. De BMW M5 Competition accelereert vanuit stilstand in 3,3 seconden naar 100 km/u en in 10,8 seconden naar 200 km/u.
Uiterlijk en interieur van de BMW M5 ‘Edition 35 Jahre’ zijn even indrukwekkend als de prestaties. Vooral de hoogwaardige M designelementen die speciaal voor het jubileummodel zijn ontwikkeld en de BMW Individual onderdelen verlenen de auto de status van een exclusief collectors item. Zijn opvallende uiterlijk komt optimaal tot zijn recht in de speciale BMW Individual carrosseriekleur Frozen Dark Grey II metallic. Die kleur is voorzien van een speciale pigmentatie die zorgt voor een zijdematte uitstraling. Nieuwe 20 inch lichtmetalen M wielen in Y-spaak styling, uitgevoerd in de kleur Graphite Grey, zijn exclusief voor het jubileummodel. Verder zijn de remklauwen van het standaard M compound remsysteem uitgevoerd in hoogglans zwart. Het M carbon-keramische remsysteem is optioneel ook leverbaar met goudkleurige remklauwen.
Als aanvulling op de multifunctionele M stoelen en de BMW Individual Merino vollederuitrusting in zwart met beige contraststiksel krijgt het interieur extra flair met interieurlijsten in goud geanodiseerd aluminium met carbonstructuur – een nouveauté. De oppervlakken met een fijne structuur schitteren exclusief subtiel. De lijsten zijn te zien rond het instrumentenpaneel, op de portierbekleding en op de middenconsole. De instaplijsten met de inscriptie M5 ‘Edition 35 Jahre’ en een gelaserde gravure met de tekst “M5 ‘Edition 35 Jahre’ 1/350” op de deksel van de bekerhouder in de middenconsole zijn twee bijzondere kenmerken van de jubileumuitvoering.
De BMW M5: al 35 jaar toonaangevend in zijn segment.
Met zijn technologie en design belichaamt de BMW M5 ‘Edition 35 Jahre’ de filosofie achter het concept van de high-performance sedan. De motor, de transmissie, de wielophanging en het design van de BMW M5 vormen al vanaf het begin een perfect pakket. Een lineaire vermogensafgifte over een breed toerenbereik is evengoed een kenmerk van de M5. Dat geldt ook voor zijn wendbare, maar veilige weggedrag, zijn circuitwaardige rijdynamiek en zijn stijlvolle, subtiele uiterlijk.
De eerste generatie van de BMW M5 zag er onopvallend uit, uiterlijk week deze ultieme sportsedan nauwelijks af van de basisversie. De 6-cilinder-in-lijn benzinemotor, afkomstig uit de BMW M1 maar licht gemodificeerd, had een vermogen van 210 kW (286 pk) – 7 kW (9 pk) meer dan het vermogen van de legendarische BMW M1 sportauto met middenmotor – dankzij de geoptimaliseerde digitale motorelektronica.
“Het onderstel moet altijd meer snelheid aankunnen dan de motor levert”, was destijds het uitgangspunt voor de auto’s van BMW M. Daarom was de BMW M5 voorzien van een straffer sportonderstel en een krachtiger remsysteem, in combinatie met een versterkte vijfversnellingsbak en een achterdifferentieel met 25 procent spereffect.
De tweede generatie van de BMW M5 oogde stijlvol en bood een vermogen van 232 kW (315 pk); vanaf 1992 was het vermogen 250 kW (340 pk). De auto was nu voorzien van bijvoorbeeld niveauregeling op de achterwielophanging, ter versterking van de kenmerkende balans tussen een fenomenale wegligging als die van een raceauto en subliem comfort voor alledaags gebruik.
De derde generatie van de BMW M5 verscheen in 1998 en die was voorzien van de nu typerende twee dubbele uitlaten – de eerste subtiele indicatie van het hoge prestatieniveau van de motor in dit model. De V8-motor in deze BMW M5 – met 294 kW (400 pk) had veel koeling nodig en daarom was de voorzijde van de auto voorzien van grote luchtinlaten.
De vierde generatie van de BMW M5 had een indrukwekkende V10-motor. Deze krachtbron was afgeleid van een Formule 1-motor en leverde een vermogen van 373 kW (507 pk). De V10 gaf het hoogtoerige concept van de M motoren een nieuwe dimensie dankzij een maximum toerental van meer dan 8000 toeren per minuut en een bijzonder indrukwekkend geluid.
Met de terugkeer van de V8-motor in de vijfde generatie van de BMW M5, in 2011, introduceerde BMW ook turbotechniek. Twee turbo’s tussen de cilinderbanken en een cross-bank uitlaatspruitstuk zijn de hoogtepunten van deze hoogtoerige krachtbron met een vermogen van 412 kW (560 pk). Andere kenmerken waren een 7-traps transmissie met dubbele koppeling en een Active Differential Lock in de achterwielaandrijving.
Het zesde en nieuwste hoofdstuk in het succesverhaal van de BMW M5 gaat opnieuw uit van een V8-motor. Deze nieuwe krachtbron heeft nog meer vermogen: 441 kW (600 pk) en in de BMW M5 Competition – de basis voor de ‘Edition 35 Jahre’ – zelfs 460 kW (625 pk). Voor het eerst zorgt het intelligente vierwielaandrijvingssysteem BMW M xDrive er in de BMW M5 voor dat het motorvermogen met maximale efficiëntie wordt overgebracht op het wegdek. Daarmee biedt de BMW M5 een geheel nieuw niveau van rijdynamiek en kan de bestuurder de nieuwste en krachtigste BMW M5 eenvoudig onder controle houden – zelfs bij een sportieve rijstijl en met groot vermogen.