Wereldpremière nieuwe ‘customer experience’
Sint-Agatha-Berchem, 8 mei 2019 – Ford start met ‘Smart Lab’ zijn nieuwe ‘customer experience’-concept in Docks Bruxsel, in Brussel. ‘Smart Lab’ speelt in op het veranderende koopgedrag van klanten door hen op een informele en laagdrempelige manier kennis te laten maken met producten en diensten, weg van de traditionele showroom, in een open ruimte, waar consumenten graag komen. Tegen eind 2019 worden wereldwijd 6 Smart Lab-piloot-locaties geopend.
Met zijn vernieuwde productgamma heeft Ford enkele onmiskenbare troeven in handen. Een publiek dat niet noodzakelijk het laatste autonieuws op de voet volgt laten kennis maken met die troeven en het unieke DNA van Ford overbrengen, dat is het doel van het Smart Lab-concept.
Informeren en enthousiasmeren
Anders dan een traditionele ‘verkoop op locatie’-insteek, draait het Smart Lab-concept om informeren en enthousiasmeren. Ford rekent hiervoor op een enthousiast team van informanten die op een interactieve en toegankelijke manier interesse wekken. Testritten in de omgeving van de locatie zijn mogelijk en klanten die overtuigd zijn, kunnen ook een offerte op maat krijgen, bijvoorbeeld in de vorm van een aantrekkelijke private lease aanbieding.
Het Ford Smart Lab in Docks Bruxsel wordt gerund door FordStore AB Automotive dat beschikt over showrooms in Vilvoorde en Brussel-Schaarbeek. “Het Ford Smart Lab-concept is een perfecte match voor ons”, zegt Ben Abeloos, eigenaar van AB Automotive. “Het biedt de ideale aanvulling op onze locatie in Brussel-Schaarbeek waar we bezig zijn met de bouw van een nieuwe FordStore die in 2021 de deuren opent. Dankzij Ford Smart Lab kunnen we nieuwe manieren testen om potentiële klanten te betrekken in ons verhaal.”
Nieuwe retail strategie
Het idee voor Ford Smart Lab werd eerst getest in Turijn. Ford-dealer Authos creëerde er een gelijkaardige ‘customer experience’ in het ‘Le Gru’ shoppingcenter. De vereisen voor de locaties van de Ford Smart Labs zijn een ‘urban’ combinatie van vrijetijdsactiviteiten met winkels en vooral een hoge trafiek van bezoekers. De keuze op Docks Bruxsel viel exact om die reden. Docks werd geopend in oktober 2016 en biedt naast shopping ook restaurants, cultuur en entertainment.
“Wij willen graag nieuwe en innovatieve oplossingen uitproberen als het gaat om de klantbeleving in automotive retail”, aldus Stefan Geels, Future Retail Strategy Manager van Ford. “Erg belangrijk bij de klantbeleving is het opbouwen van vertrouwen in het merk Ford. Wij willen daarom continu blijven innoveren om mensen op een eigentijdse wijze met ons merk en ons gamma te laten kennismaken”.
De Smart Labs zijn een onderdeel van de nieuwe retail strategie die Ford ontwikkelde samen met zijn verdelers. Naast indrukwekkende FordStores waar klanten het merk op een interactieve manier kunnen ontdekken in een Ford-verdeelpunt, gaat Ford de komende jaren meer inzetten op alternatieven om klanten op een laagdrempelige en interactieve manier bewust te maken van wat het merk te bieden heeft.