De
Maroc Historic Rally 2019 werd gewonnen door de Fransman Alain Oreille (Porsche
911 Carrera RS Proto). Oreille had bij aankomst 7:10.7 voorsprong op Bell Geoff
(Ford Escort RS 1800 MKII). Patrick Born (Mazda RX7) eindigde als derde. Alain
Deveza en Maxime Vilmot (Porsche 911 Carrera RS Proto) eindigden als 24e. Johan
Gitsels en Andrée Hansen (Porsche 911 Carrera RS Proto) tikten aan als de 31e.
Voor beide BMA teams liep de weg richting Marrakech niet over rozen.
BMA trok met hoge verwachtingen naar Marokko. Dat mocht ook wel want vorig jaar
won Alain Deveza deze wedstrijd. Op het moment dat Bernard Muster zich
zondagavond aanbood aan de gate om richting Marrakech te vliegen kreeg hij
slecht nieuws. “Tijdens de
laatste voorbereidende test dook er een motorprobleem op aan de wagen van Johan
Gitsels. De diagnose was duidelijk: onherstelbaar beschadigd” aldus
Bernard Munster. “Ik maakte rechtsomkeer, reed richting
werkplaats om daar de nodige onderdelen bij elkaar te halen die nodig waren om
de motor te herstellen. Daags nadien bood ik me om 05.00 u opnieuw aan met 70
kg bagage. Enkele uren later begon mijn team te sleutelen. Net voor de proloog
hebben wij de wagen zonder motor over het podium geduwd. Helaas moesten we voor
de eerste twee klassementsritten passen. Vanaf dag twee zette Johan zijn eerste
passen achter het stuur van de Porsche. Voor Johan, die veel ervaring heeft als
corijder, was dit zijn eerste rally als rijder. Mijn echtgenote Andrée Hansen
was toe aan haar zesde Maroc Historic Rally. Zij was de ideale gids voor
Johan.”
Met een zesde en een derde tijd begon Alain Deveza prima aan de rally. De
winnaar van vorig jaar besloot de eerste dag als vierde op 26.8 sec van de
leider. “Tijdens de tweede dag
zat Deveza goed in het ritme. Na vijf klassementsritten was hij opgeschoven
naar de derde plaats en mengde hij zich voluit in de debatten voor de leiding.
Alles leek onder controle tot Alain in de zesde rit van de baan ging. Meteen
mochten we onze zegeambities opbergen. ’s Avonds werd de wagen rijklaar gemaakt
voor de derde etappe. Een nieuwe start met de nodige straftijd. Behalve de
crash was er ook nog een mysterieus motorprobleem waardoor Alain nooit over het
volledig potentieel van de Porsche heeft kunnen beschikken. We hebben lang naar
de oorzaak gezocht maar staan tot op heden voor een raadsel. En toch slaagde
Alain er in om tijdens de vierde etappe een scratch en twee tweede tijden te
rijden waardoor hij het klassement van dag vier wist te winnen. Tijdens de
vijfde etappe won hij zelfs twee ritten van de vier gereden ritten en won hij
eveneens het klassement van die dag. Een sterke prestatie in moeilijke
omstandigheden. Ondanks het mysterieuze probleem bleef Alain altijd rustig,
hield hij de volle focus en haalde hij het beste uit zichzelf en de wagen. Met
de 24e plaats kreeg hij té weinig loon naar werken” aldus Bernard Munster.
Johan Gitsels besloot zijn eerste rally als rijder met de 31e plaats. “Met de hulp van Caruso, iemand van een
ander team die zijn eigen motoren bouwt, hebben wij de motor van Johans Porsche
kunnen herstellen. BMA heeft heel veel ervaring en kan een wagen rijklaar
maken. Maar we zijn geen motoristen. Ik ben Caruso zeer dankbaar voor zijn
hulp. Het was een groots en zeer collegiaal gebaar waardoor Johan en Andre hun
wedstrijd hebben kunnen verder zetten. Zo’n gebaar is typisch voor een
endurance rally als deze van Marakko. Je strijdt tegen elkaar maar wanneer er
iets gebeurt help je elkaar ook. Een voorbeeld dat competitie en kameraadschap
hand in hand kunnen gaan” besluit Bernard Munster.
Foto’s ©Appix Media & ©Maroc Historic Rally – Aurelien