Deveux, Kenis en Büx
geven op
De Rally van Wallonië, de
enige driedaagse wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, bleek
een zware dobber voor de deelnemers aan het Histroric-kampioenschap. Zoals
aangekondigd werd het een afvallingsrace. De drie topfavorieten gaven
vroegtijdig op, waardoor Arthur Kerkhove zijn leidersplaats in het
kampioenschap kon verstevigen met een knappe algemene overwinning in zijn Ford
Escort Mk2.
Dirk Deveux ging vlot van start met de snelste tijd vrijdag op de Citadel, maar
vanaf de tweede passage nam Guino Kenis met zijn BMW M3 E30 de leiding.
Zaterdag, in de regen, hield Guino Kenis vooraan stand aan de leiding:
“Het gaat uitstekend. Mijn openingsproef op de Citadel was wat minder,
want ik had de verkeerde banden gemonteerd voor het onverhard. Zaterdag in de
regen bleken de intermediates van Hankook uitstekend te presteren. De zege leek
binnen, na de opgaves van Dirk Deveux en Gino Büx, maar toen begaf de
koppeling…”
Dirk Deveux moest s’ ochtends in de achtervolging op de
BMW-rijder. “Er zit zeker nog veel meer in de Sierra. Onze
progressiemarge zit nog vooral in de rijder,” lachte Dirk, die even later
zou opgeven met een defecte alternator.
Ook Guino Büx zette de achtervolging in. “Het zal moeilijk worden om Kenis
bij te benen, zeker omdat we al twee keer tijd verloren. Op de Citadel werden
we opgehouden en in Wartet verloor ik een vijftiental seconden door
motorstoringen…,” sakkerde Büx, die op zijn beurt zaterdagnamiddag moest
opgeven met een kapotte alternator. Zondag ging Gino opnieuw van start om het
spektakel te verzorgen: “En om de ontgoocheling van me af te rijden,”
lachte Gino. “Als de bocht scherp genoeg is, trek ik aan de handrem.
Vandaag rijden we enkel voor de fun en de supporters!”
Arthur Kerkhove liet de kans niet liggen om zijn eerste overwinning van het
seizoen veilig te stellen. De jonge piloot uit Ronse doet een gouden zaak in
het kampioenschap: “Tja, wij hebben een foutloze wedstrijd afgewerkt en
onze Escort bleek betrouwbaar. Deze zege is onverhoopt, maar ik wist dat er
mogelijkheden waren als onze Ford betrouwbaar zou zijn. In de slotfase moest ik
wel blijven aanvallen om Emile Tollet af te houden. Hij rijdt met een goede BDA
van 260 pk, terwijl ik 100 pk minder heb in onze Pinto.”
Emile Tollet strandde op de 2de plaats met zijn Escort BDA. De 63-jarige
Ford-rijder was in de jaren ’80 al van de partij in de Wallonie, maar tussen
1989 en 2014 nam hij een lange pauze als rallyrijder. “Ik ben 63 jaar,
maar mijn vorige deelname dateert van 2 jaar geleden. Ik heb dus niet zoveel
parcourskennis. Ik begrijp wel niet dat Kerkhove zo een tijden kan rijden met zijn
Pinto. Ik sta ook niet stil. Ik weet hoe hard ik moet trappen,” vertelde
Emile.
Benoit Gillot maakte het trio winnende Ford Escorts compleet, voor de Daf van
Pierre Jamin, de Mini van Kevin Haselden en de Skoda van Christophe Sanzot