Vierde zege in
Tielt
De 46ste editie van de TAC
Rally, de derde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, loste de
verwachtingen helemaal in. Alle Belgische tenoren stonden aan de start en de
ganse dag werd voor elke seconde op de limiet gestreden. Toch stak één man er
nipt bovenuit: regerend Belgisch kampioen Kris Princen, die vanaf de 2de proef
de leiding nam en met 18″5 voorsprong won.
Zijn 4de overwinning in Tielt was voor Kris Princen zeker niet gemakkelijk.
“Nee, we hebben vandaag echt van start tot finish hard moeten aanvallen.
Met een 15-tal seconden kan je niet controleren, want achter mij waren ze hard
aan het strijden. Het parcours in Tielt was dit jaar uitermate glad, dus het
bleef uitkijken tot de finish,” aldus Kris Princen, die de leiding neemt
in de tussenstand van het kampioenschap. Maar, hij zal de volgende manche, de
Rally van Wallonië eind april, aan zich voorbij laten gaan.
De tweede plaats ging naar Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda
België, die op 18″5 strandde op het parcours waarop hij zijn eerste
Junior-zege veroverde. “Ik hou wel van deze proeven, ook al heb je hier
geen foutmarge. We zijn foutloos gebleven en in de namiddag kon ik afstand
nemen van Adrian Fernémont en Vincent Verschueren. Ik ben heel blij met dit
resultaat, zeker omdat ik twee snelste tijden kon rijden.”
Cédric Cherain, die als leider in het kampioenschap aan de wedstrijd begon,
ging op de derde proef definitief van de baan. Adrian Fernémont, die voor de
eerste keer aan de start stond in Tielt, ging in de slotfase nog voluit om de
derde podiumplaats te veroveren. “Het was een schitterend duel met Vincent
Verschueren, maar deze keer wilde ik absoluut op het podium staan bij mijn
debuut in Tielt. Na de tweede plaats in Spa, ben ik heel blij dat ik hier in
Tielt voor Vincent Verschueren kon eindigen. Mooi. Dit geeft vertrouwen voor de
Rally van Wallonië, waar ik Sébastien Bedoret wil verslaan,” lachte Adrian
Fernémont.
Vincent Verschueren kwam om te winnen, maar het werd een vierde plaats.
“Meer zat er vandaag echt niet in. Ik heb maximaal aangevallen, maar in de
openingsronde vond ik geen grip op het gladde asfalt en de wagen voelde te
soepel aan. Daardoor was ik de weg een beetje kwijt in de afstellingen. Het was
niet mijn wedstrijd,” aldus de streekrijder uit Zingem.
Ghislain de Mevius eindigde op de vijfde plaats. Weer een mooie score in het
kampioenschap, want voor de rijder uit Namen was het van 2013 geleden dat hij
gereden had in Tielt: “Door de pop-off valve en problemen met de
versnellingsbak verloren we in het begin van de rally de voeling met de
koplopers. Daardoor eindig ik achter de kopgroep en voor het tweede peloton.
Jammer, want zo had ik niet meteen een rechtstreekse concurrent. In de Rally
van Wallonië wil ik met die kopgroep meestrijden,” aldus de Mevius, die
zich amuseerde in Tielt.
Na de opgave van Pieter-Jan Michiel Cracco en een tijdstraf van 2 minuten voor
Niels Reynvoet, pakte Patrick Snijers de 6de plaats, maar daar was de VW-rijder
niet tevreden mee: “Ik besefte wel dat ik nog meer kilometers moest maken
met de VW Polo, maar ik wilde toch dichter zitten. 1’50 verliezen, dat is niet
goed. Ik ben te voorzichtig gestart om zeker mijn kilometers te kunnen maken,
maar het moet sneller kunnen.”
Achter Snijers werd Bert Cornelis 7de, gevolgd door Niels Reynvoet, die voor
eigen publiek een mooie 8ste plaats scoorde na een foutloze wedstrijd. Tim Van
Parijs stuurde zijn Porsche naar de 9de plaats, als winnaar in R-GT. Kevin
Demaerschalk opende zijn seizoen met een 10de plaats met de Citroën C3 R5 van
J-Motorsport, nadat hij driekwart van de wedstrijd kampte met
remproblemen.
Na de zware sortie van Grégoire Munster, leek Gilles Pyck op weg naar winst in
het Pirelli Junior BRC, maar de Peugeot-rijder liet zich verrassen in de
slotfase. Zo ging de overwinning naar Joachim Wagemans, die de ex-Vermeire
Peugeot 208 R2 naar een onverwachte zege stuurde. “De auto was zeker niet
zo scherp afgesteld als mijn vaste 208 R2. Gilles Pyck was de snelste vandaag,
maar ik heb me niet laten verrassen,” aldus de rijder uit Kapellen.
In de M-Cup ging Van den Brand van de baan, gaf Boulat op met technische
problemen en ging de overwinning eindelijk nog eens naar Kurt Braeckevelt, die
vorig jaar bijzonder veel pech kende. In Historic was Glenn Janssens de
snelste, zeker omdat Dirk Deveux de ganse wedstrijd af moest werken met een
beschadigde versnellingsbak. Zo ging de zege naar Nick Toorré met de Ford
Sierra Cosworth die hij zelf prepareert.
T