SUV-gamma uitgebreid met nieuwe koetswerkvariant
Donderdag 21 maart 2019 — Porsche breidt de Cayenne-familie uit. Aan de derde generatie van dit bijzonder succesvolle SUV-gamma werd een nog sportievere koetswerkvariant toegevoegd: de Cayenne Coupé. “De Coupé biedt alle technische highlights van de huidige Cayenne, maar met een nog dynamischer design en met nieuwe technische details die hem progressiever en atletischer maken en hem nog meer tot de verbeelding laten spreken”, zo zegt Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG. Tot de meest opvallende kenmerken van dit nieuwe Cayenne-model behoren de scherpere lijnen met een volledig unieke achterkant, een adaptieve achterspoiler, een achterbank met twee aparte zitplaatsen en twee verschillende dakconcepten: standaard een vast panoramisch glazen dak en als optie een dak van koolstofvezel.
Ongeëvenaarde elegantie dankzij een steil aflopende daklijn
Dynamischer proporties in combinatie met speciaal ontworpen designelementen verlenen de nieuwe Cayenne Coupé een ongeëvenaarde elegantie. “De opvallend steiler aflopende daklijn die achteraan wegduikt, maakt dat de Cayenne Coupé er nog dynamischer uitziet en positioneert hem als het meest sportief ogende model in zijn segment”, vertelt Michael Mauer, Vice President Style bij Porsche. Dat effect wordt bekrachtigd door de dakspoiler, die extra nadruk legt op het specifieke coupé-silhouet. De voorruit en A-stijl liggen schuiner dan op de Cayenne, doordat het dak ongeveer 20 mm verlaagd werd. Hertekende achterdeuren en wielkasten verbreden de schouders van het voertuig met 18 mm, wat bijdraagt tot zijn gespierde uitstraling. De nummerplaat achteraan is ingewerkt in de bumper, waardoor de auto dichter bij de grond lijkt te liggen.
Met zijn adaptieve dakspoiler was de huidige Cayenne Turbo de eerste SUV die uitpakte met dit soort actieve stroomlijn. De nieuwe Cayenne Coupé bouwt verder op hetzelfde thema. Elke Cayenne Coupé combineert een dakspoiler met een nieuwe adaptieve achterspoiler, als onderdeel van Porsche Active Aerodynamics (PAA). De spoiler – harmonisch geïntegreerd in het silhouet van dit model – klapt vanaf een snelheid van 90 km/u 135 mm uit, en vergroot zo de neerwaartse druk op de achteras, terwijl PAA tegelijk de efficiëntie vergroot.
Vast panoramisch glazen dak standaard, koolstofvezel als optie
De nieuwe Cayenne Coupé wordt standaard geleverd met een vast panoramisch glazen dak van 2,16 m2. Het glasoppervlak van 0,92 m2 geeft alle inzittenden een ongelooflijk ruimtegevoel, terwijl het geïntegreerde rolscherm het zonlicht en de koude buitenhoudt. Als optie is op aanvraag een gewelfd dak van koolstofvezel verkrijgbaar. De centrale welving geeft dit dak de kenmerkende look van een sportwagen, vergelijkbaar met de Porsche 911 GT3 RS. Het koolstofvezel dak is verkrijgbaar in het Lightweight Sport Package. Die pakketten omvatten verder ook de Sport Design-elementen en nieuwe, lichtere GT Design-velgen van 22 duim, evenals een stoelbekleding met in het midden een klassiek ruitpatroon en koolstofvezel en alcantara accenten in het interieur. Voor de Cayenne Turbo Coupé omvat dit pakket ook een sportuitlaatsysteem.
Comfort onderweg met vier sportstoelen
De nieuwe Cayenne Coupé biedt flink wat ruimte voor vier personen (in standaardconfiguratie). Voorin bieden de nieuwe, achtvoudig verstelbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun een uitzonderlijk comfort en een optimale zijdelingse steun. Achterin wordt de Coupé standaard geleverd met een achterbank die is opgebouwd uit twee aparte stoelen. Als alternatief kan zonder meerprijs ook gekozen worden voor de comfortachterbank die we kennen van de Cayenne. Achterin zitten de passagiers 30 mm lager dan in de Cayenne, waardoor ze ruim voldoende hoofdruimte hebben ondanks het sportieve verlaagde silhouet van de auto. De kofferinhoud bedraagt 625 liter – ideaal voor dagelijks gebruik – en groeit tot 1.540 liter wanneer de achterbank word neergeklapt (Cayenne Turbo Coupé: 600 tot 1.510 liter).
Marktintroductie met turbomotoren van 340 en 550 pk
Het hoogst dynamische lijnenspel en de specifiek ontworpen designelementen van de nieuwe Cayenne Coupé onderscheiden hem duidelijk van de Cayenne. Tegelijk maakt hij gebruik van alle technische highlights van de derde generatie van het model: krachtige aandrijflijnen, innovatieve onderstelsystemen, een digitaal display- en bedieningsconcept, en een uitgebreide connectiviteit.
Bij de marktintroductie zijn twee prestatiegerichte motoren verkrijgbaar. De Cayenne Coupé met drukgevoede zescilindermotor en een cilinderinhoud van 3 liter ontwikkelt 250 kW (340 pk) en een maximumkoppel van 450 Nm. Het Sport Chrono Package, dat standaard wordt gemonteerd, laat hem van 0 naar 100 km/u sprinten in 6,0 seconden: een cijfer dat zakt naar 5,9 seconden met de optionele Lightweight Sport Package. De topsnelheid van het voertuig bedraagt 243 km/u. De topversie van het model, de Cayenne Turbo Coupé, trekt naar de startblokken met een 4.0 V8-motor met twee turbo’s, 404 kW (550 pk) en een maximumkoppel van 770 Nm. De Cayenne Turbo Coupé sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,9 seconden en haalt een topsnelheid van 286 km/u.
Uitgebreid gamma van af fabriek gemonteerde uitrusting
De nieuwe Porsche Cayenne Coupé kan nu al worden besteld bij de Porsche Centres. In ons land begint de prijs bij 87.083,70 euro voor de Cayenne Coupé en 150.899,10 euro voor de Cayenne Turbo Coupé, inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De uitgebreide standaarduitrusting omvat de snelheidsgevoelige Power Steering Plus-stuurbekrachtiging, lichtmetalen 20-duimsvelgen voor Cayenne Coupé, Park Assist voor- en achteraan met achteruitrijcamera, Porsche Active Suspension Management (PASM) voor Cayenne Coupé, de vloertapijten voor Cayenne Coupé, het Sport Chrono Pack en Digitale radio.