BMA beleefde een weekend
met gemengde gevoelens. Kris Princen (VW Polo R5) moest op zaterdag, toen hij
volop in strijd was voor de leidersplaats, opgeven met een kapotte ophanging.
Patrick Snijers (VW Polo R5) reed een verstandige wedstrijd dewelke hij op de
vierde plaats beëindigde. Op de slotdag streed hij voor het podium en reed hij
zijn eerste scratch ooit aan het stuur van de VW Polo R5. Grégoire Munster
(Opel Adam R2) leverde gedurende twee dagen een heroïsche strijd met merkgenoot
Van Der Marel (Opel Adam R2). In de allerlaatste klassementsrit van de Spa
Herock 2019 haalde de jongeling alles uit de kast en wipte hij over Van Der
Marel naar een schitterende zevende plaats algemeen én zijn tweede
opeenvolgende zege in het Junioren kampioenschap.
De zware regenval van de voorbije dagen zorgde ervoor dat de deelnemers aan de
Spa Herock rally met de nodige omzichtigheid van start gingen. Kris Princen groeide
in de wedstrijd maar moest opgeven op het moment dat hij voor de leidersplaats
knokte. “De wagen deed het
prima en stapsgewijs ging het beter en beter. Op het moment dat we echt in de
wedstrijd zaten was die plotseling voorbij. Op de plaats waar het gebeurde was
de weg volledig overspoeld. We zijn vermoedelijk in een put gereden die onder
het water verborgen zat. We zijn nog naar de finish gereden om daar vast te
stellen dat de ophanging onherstelbaar beschadigd was. Dit is bijzonder jammer.
Voor het kampioenschap hoeft dit geen ramp te zijn. De beste zes resultaten van
het seizoen tellen mee. Dit is dus een schrapresultaat, alleen komt het wat
vroeg.”
Patrick Snijers
begon eerder voorzichtig aan de Spa Herock rally. Gaandeweg de zaterdag kreeg
Snijers zijn VW Polo R5 beter onder de knie wat zich uitte in enkele mooie
tijden in de slotronde. Snijers besloot de eerste wedstrijddag als vierde. Op
zondag ging de Limburger even de strijd voor de derde plaats aan, reed hij zijn
eerste snelste tijd achter het stuur van de VW Polo R5 om uiteindelijk als
vierde te eindigen. “Op
zaterdag moesten we ons aanpassen aan de VW Polo R5. Het werd een
ontdekkingsreis die niet slecht verliep maar eigenlijk toch beter kon. Vandaag
was een totaal andere dag. De wagen werd iets zachter gezet wat resulteerde in
betere tijden met als hoogtepunt een snelste tijd op een moment dat Cherain en
Fernémont aan het strijden waren voor de zege. Een derde plaats had mooi
geweest maar ik ben tevreden met onze prestatie en de daaraan verbonden vierde
plaats.”
Grégoire Munster was
in Spa voor de tweede wedstrijd op rij de beste Junior. Als kers op de taart
versloeg hij na een geweldig spannende strijd merkgenoot Van Der Marel. Hij
deed het met bravoure en lijkt klaar voor zijn allereerste opdracht als Opel
Motorsport rijder volgend weekend in de rally van de Azoren. “Het was een lang weekend met 24
klassementsritten waarin wij alles gegeven hebben. Op de eerste dag hield Van
Der Marel er een hoger tempo op na dan wij. Deze ochtend wisten we wat ons te
doen zou staan: de verloren tijd proberen in te halen. We hebben alles uit de
kast gehaald en ‘full attack’ gereden met als resultaat een geweldige zege. In
de laatste rit moesten we 3.8 sec goedmaken. Het was de derde passage en er lag
heel veel modder op de weg waardoor het soms leek alsof we deelnamen aan
Holiday on Ice. Zo glad was het. We hebben twee à drie zeer warme momenten
beleefd maar uiteindelijk hebben we gewonnen. Mijn papa had zelf de tijd
genomen. Vooraleer ik aan de tijdscontrole was zag ik hem al uitbundig springen
met de handen in de lucht. Een fantastisch moment.”
De vierde wagen van BMA haalde het einde van de wedstrijd niet. De Skoda Fabia
R5 van Pregardien werd tijdens de verbinding tussen twee KP’s betrapt op
overdreven snelheid. Pregardien moest zijn rijbewijs inleveren.
“Kris heeft het geluk dit
weekend niet aan zijn kant gehad” begint Bernard Munster zijn
analyse. “Het is vreemd dat
een stuk van de ophanging afbreekt als er niet écht een impact is. Bij VW
zullen ze dit goed analyseren. Je weet als je met een nieuwe wagen onderweg
bent dat er links of rechts eens een kinderziekte kan opduiken. Het is jammer
dat Kris heeft moeten opgeven maar voor het kampioenschap hoeft dit geen drama
te zijn. Patrick heeft dan weer een fantastische wedstrijd gereden. Gisteren
moest hij zich nog aanpassen aan de wagen. Vandaag voelde hij zich heel
comfortabel in de VW Polo R5. In vergelijking met gisteren hadden wij de wagen
iets zachter gezet waardoor hij minder nerveus en mogelijk minder efficiënt
werd maar eigenlijk bleek dat niet uit de tijden. In volle strijd voor de zege
mengde Patrick zich in de debatten en reed hij zijn eerste scratch. Chapeau!
Grégoire kan ook terugblikken op een geweldige wedstrijd. Het was niet altijd
makkelijk maar toch is hij erin geslaagd om helemaal op het einde van de
wedstrijd Van Der Marel te verslaan. Qua ritme lijkt hij klaar voor zijn eerste
opdracht als officiële rijder van Opel Motorsport maar we beseffen maar al te
goed dat hij voor een zeer moeilijke opdracht staat. De Azoren is een onverhard
rally en daar heeft hij weinig ervaring mee. Bovendien zijn er maar liefst 26
R2’s ingeschreven. Grégoire stapt vanavond nog het vliegtuig op om
morgenochtend meteen beginnen te testen.”