De tweede wedstrijd van het
Historic Belgian Rally Championship, de Herock Spa Rally, was loodzwaar door
het aanhoudende regenweer, zeker voor de klassiekers in historic. Heel wat
tenoren moesten vroegtijdig afhaken. De afvallingswedstrijd kreeg uiteindelijk
toch de verwachte winnaar, Dirk Deveux met zijn pk-rijke Ford Sierra Cosworth.
Een debuut met champagne.
Enkele tenoren mochten al snel hun zegekansen opbergen. Stefaan Prinzie, die
nog eens aan de start stond met zijn Opel Ascona 400, moest in Theux, op de
tweede proef, opgeven. De Ascona-motor slikte twee keer water. Patrick Deblauwe
miste zelf een rempunt, waarbij hij de voortrein van zijn Escort beschadigde.
Guino Bux wachtte niet op zijn collega’s. De Escort-piloot ging erg snel van
start, met tijden in de buurt van de Top 10, maar een lekke band en een
geplooide voortrein zorgden voor het eerste tijdverlies. Guino Kenis nam het
commando over, terwijl Gino Bux even verder zijn Ford definitief aan de kant
moest zetten met ontstekingsproblemen.
Guino Kenis, die zijn medewerkers van G&A Motors op een teambuilding in de
regio uit had genodigd, kon evenmin lang genieten van zijn leidersplaats. De
BMW M3 E30 viel uit met een kapotte aandrijfas. Na een herstart op zondag,
moest de leider in het Historic BRC nog eens opgeven met een defecte bediening
van de versnellingsbak.
Johnny Delhez nam in eigen streek het commando over met zijn beproefde Ford
Escort. De spectaculaire piloot trachtte de leiding vast te houden, terwijl hij
ook het spektakel verzorgde, maar op zondag voelde hij de bui al hangen.
“Ik doe wat ik kan, maar met onze Escort zijn we machteloos tegen de Ford
Sierra Cosworth van Dirk Deveux, die sterk komt opzetten,” aldus Delhez
die wat tijd verloor door een lekke band in Francorchamps en problemen met de
uitlaat in Wanne.
Zondag moest Delhez inderdaad tevreden zijn met de tweede plaats, want Dirk
Deveux stuurde zijn Ford Sierra Cosworth naar de overwinning met 33″3
voorsprong. “Het is fantastisch dat we hier kunnen winnen, want ik had
amper 5 km met de Sierra gereden voor de start. Op zaterdag reden we de ganse
dag op regenbanden. Ik moest geen nieuwe kopen, want ik zat nog heel ver van de
limiet van de auto, omdat ik eerst het gedrag van de Sierra wilde leren kennen.
De auto, waar we anderhalf jaar aan gewerkt hebben, deed het uitstekend en
stelselmatig zijn we opgerukt. Ik ben heel blij met deze debuutzege,”
aldus de voormalige Historic-kampioen.
Jean-Michel Gérôme, speciaal overgekomen vanuit zijn woonplaats in de Verenigde
Arabische Emiraten, eindigde op een mooie derde plaats, voor Arthur Kerkhove,
tweede in PTN achter Delhez. Luc Pauwels werd vijfde met zijn Audi Quattro,
terwijl Luxemburger Jean-Luc Lequeux tevreden was met een zesde plaats in zijn
Porsche, als winnaar in HC1.