Van start tot finish aan
de leiding
De
Herock Spa Rally 2019, de tweede wedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally
Championship, werd overtuigend gewonnen door Cédric Cherain, die daarmee zijn
titelambities benadrukte. Met een Skoda Fabia R5 reed Cherain van start tot
finish aan de leiding, hoewel hij uiteindelijk, na 2 dagen en 24
klassementsproeven tegen de klok, amper 13″ voorsprong had op Adrian
Fernémont met een identieke Skoda. Ondanks de erg natte weersomstandigheden
bleef de wedstrijd erg boeiend tot de laatste meters.
De 5de editie van de Herock Spa Rally werd door regenweer geteisterd. Vrijdag,
tijdens de laatste officiële testsessie, viel al één slachtoffer te noteren.
Guillaume de Mevius liet zich verrassen door watergladheid en ging van de baan
met zijn Citroën C3 R5. De wagen was te zwaar toegetakeld om te kunnen
starten.
Cédric Cherain, tweede in Haspengouw met een VW Polo R5, stapte voor zijn
thuisrally terug over naar een Skoda Fabia R5, omdat er geen VW Polo R5
beschikbaar was. Het speelde in de openingsronde ongetwijfeld in zijn kaart,
want Cherain had veel ervaring met een Fabia R5, terwijl Kris Princen, de
winnaar van Haspengouw, op zoek moest naar de ideale afstellingen voor de VW
Polo R5.
“Tijdens de shakedown en in de openingsronde was de VW nog te nerveus. Ik
weet niet goed hoe de wagen zal reageren wanneer hij begint te schuiven. Ik heb
nog wat meer kilometers nodig om het onderste uit te kan te halen,”
vertelde de titelverdediger na de eerste lus, waarin hij twee snelste tijden
klokte. Veel verder zou hij niet geraken, want op de 7de proef brak de
transmissie en de ophanging van de Polo R5 op een strook met veel putten en
sporen in de weg.
Toch had Cédric Cherain nog geen vrij spel. De Skoda-rijder reed zaterdag 10
snelste tijden, maar zijn bonus bleef beperkt tot 19″4. “Het gaat
prima. Zelfs beter dan verwacht. We staan vanaf de eerste proef aan de leiding.
Ik moet gewoon blijven aanvallen en niet teveel nadenken, want dan is de kans
op foutjes groter,” lachte Cherain, die als bij wonder geen tijd verloor
ondanks twee lekke banden.
Adrian Fernémont kon zaterdag geen snelste tijd rijden, maar zondag stak de
winnaar van vorig jaar nog een tandje bij. Hij naderde tot op 13″, maar
moest toch vrede nemen met de tweede plaats: “Een goed resultaat voor het
kampioenschap na onze opgave in Haspengouw, maar er zat misschien meer in, want
ik was zondag sneller dan Cherain. Ik heb zaterdag een paar tellen te veel
laten liggen door te voorzichtig te zijn. Cédric heeft op bepaalde proeven wat
meer risico’s genomen bij het snijden in de bochten,” aldus Fernémont.
“Dit doet ongelofelijk deugd,” genoot de 35-jarige winnaar. “Ik
ben blijven aanvallen en ik heb inderdaad bewust diep gecoupeerd in de bochten
om wat modder op de baan te gooien voor mijn achtervolgers. Dat hoort erbij. Ik
ben vooral blij dat ik op een volwassen manier de wedstrijd gecontroleerd heb,
van start tot finish. Nadat ze mijn zege in 2017 afgenomen hebben wegens een
bandenkwestie, heb ik nu toch de Spa Rally op mijn naam gezet. Ik heb de grote
Waalse wedstrijden allemaal gewonnen. Nu moet ik nog winnen in Vlaanderen, want
dit jaar mik ik op de Belgische titel,” verklaarde de nieuwe leider in het
Belgisch kampioenschap.
Ook de derde plaats ging naar een Skoda-rijder. Aanvankelijk leek Cédric De
Cecco op weg naar de derde podiumplaats, maar de transmissie van de Fabia R5
liet hem zaterdagmiddag in de steek. Ghislain de Mevius eindigde zo op de derde
plaats. “Het werd tijd dat ik nog eens op het podium stond, want dat was
al geleden van de Wallonie in 2017,” vertelde de oudste zoon van Grégoire
de Mevius. “Vorig jaar kon ik met de twee koplopers rivaliseren. Deze keer
was ik blijkbaar te voorzichtig. Het seizoen is wel goed begonnen met een 4de
en een 3de plaats.”
Patrick Snijers ging in Spa op zoek naar vertrouwen in zijn nieuwe VW Polo R5.
Nadat hij zaterdag verschillende afstellingen probeerde, kreeg hij zondag meer
vertrouwen, wat resulteerde in een eerste snelste tijd met de VW. Snijers werd
vierde. Voor de vijfde plaats werd een duel uitgevochten tussen twee jongeren.
Pieter-Jan Michiel Cracco leek zijn vijfde plaats van vorig jaar te bevestigen,
maar de motor van zijn Ford Fiesta liet hem zondag in Francorchamps in de
steek. Zo schoof Joachim Wagemans bij zijn Belgisch debuut met de zelf
geprepareerde Peugeot 208 T16 op naar een knappe vijfde plaats. Een resultaat
dat vertrouwen moet geven voor zijn campagne in de Tour European Rally.
Pascal Gaban maakte een opmerkelijke comeback door zijn Porsche 996 GT3 naar
een onverhoopte 6de plaats te sturen. Daarmee deed hij beter dan Fred Bouvy,
die zijn 997 GT3 als 9de aan de finish bracht.
Grégoire Munster, de regerende Junior-kampioen, maakte eens te meer indruk door
op de allerlaatste proef met een kanontijd op te rukken naar de 7de plaats. De
fabrieksrijder van Opel won met ruim overwicht het Junior-klassement, maar hij
klopte in de slotmeters ook merkgenoot Timo Van der Marel, die 8ste werd.
De Top 10 werd afgesloten door Philip Cracco met zijn Ford Fiesta R5. Twee
andere R5-rijders haalden de finish niet: Armand Fumal (koppeling) en
Vincent Prégardien (rijbewijs ingetrokken).
In Historic leek Gino Bux op weg naar een klinkende overwinning, maar zijn
Escort Mk1 liet hem in de steek. Omdat Guino Kenis eveneens moest afhaken met
technische problemen (transmissie), ging de overwinning naar Dirk Deveux, die
succesvol debuteerde met zijn nieuwe Ford Sierra Cosworth.
Foto’s BRC