Geneve 2019 T’ is een kwestie van batterijen…
Ironisch genoeg, maar toen we deze week de Hallen van het Autosalon Geneve betraden, begon het ons te dagen. Als je mooi beeldmateriaal wil maken is een prima fototoestel handig. Vooral eentje waarvan de batterijen werken en goed opgeladen zijn. Dat was het geval, maar de lader was bij het inpakken in Oostkamp achtergebleven. Dus ”lader stress “ werd ons deel en algauw voelden we ons als een bestuurder van een elektrisch voertuig die zijn rijbereik, zienderogend ziet slinken en geen laadpaal in de buurt vind. Want al hadden ze in Geneve alweer de mond vol van elektrische voertuigen, full Hybride, en andere alternatieve krachtbronnen. Dan is er ook de constante, waar iedereen het er over eens is, de infrastructuur om deze ongetwijfeld degelijke producten te laten renderen is nog niet op post. Laat staan dat er al iemand wakker ligt van de “wat met de afval na gebruik”.
Maar even terug naar het begin. Maandagnamiddag, waren we al op de afspraak om de eindstrijd voor de eerste plaats in de “COTY” mee te maken. De afgeladen zaal hield zijn adem in, toen bleek dat na de volledig puntendeling “a la Eurosong festival” twee wagens hetzelfde puntenaantal hadden verzameld. De Alpine A110 en de Jaguar I-Pace deelden de eerste plaats en in geval van gelijke stand, wint degene met het meest 1ste plaatsen in de individuele klasseringen van de journalisten. Na deze telling bleek het pleit gewonnen door de Jaguar I-Pace. De eerste elektrische winnaar in de wagen van het jaar is meteen bekend. Persoonlijk hebben we als “petrol head” een kleine voorkeur voor de verdiende runner up, de Alpine A110.
Na een korte pauze trokken we meteen naar de persconferentie van de Mille Miglia. Zonder twijfel een van de meest prestigieuze classic events ter wereld. We komen er in een aparte bijdrage nog op terug. Nu alvast meegeven dat er 430 classics werden geselecteerd als deelnemer, waaronder een aantal Belgen en dat ze uitpakken met een nieuw event in september: de “Mille Miglia Electric” .
Dinsdag vroeg uit de veren en we starten al meteen met de persconferentie bij Mercedes. Toeval wil, dat we de koffie delen met twee designers van Mercedes, die ook een hand hadden in de verschillende wereldprimeurs die getoond worden. Persoonlijk ga ik voor de nieuwe CLA shooting break. We kregen nogal wat “back ground” info, veel kleine weetjes, maar liefst “off the record” houden.
Algauw volgen BMW en Kia, vinden we een toffe stand bij Citroen, die enkele van hun mooiste classics hadden meegebracht en mochten we de nieuwe 208 bij Peugeot gaan bewonderen. Bij Brabus ook een paar top gerestaureerde Mercedes op hun stand. Ze hebben daarvoor een aparte afdeling bij de tuner. En ook bij “TaTa” pakken ze ondertussen uit met enkele nieuwe concepts.
Dat doet er ons aan denken dat enige groten wel ontbreken op Geneve 2019. Ford, Volvo, Hyundai, Opel, Jaguar en Land Rover zijn er niet. Wat mij betreft vrij onbegrijpelijk. Ja, autosalons zijn aan herbronning toe, iets waar Geneve, al in geslaagd is, denk ik. Je hoeft niet alle modellen op een hoopje te zetten. Maar een stand, waar je aan de hele wereld, op neutraal gebied, je kunnen tentoonstelt lijkt mij een must. Ook voor de eerder genoemde merken, want virtueel internetgedoe of een “embedded” persconferentie, kan nooit hetzelfde zijn als de rechtstreekse confrontatie met het groot publiek.
Naast Tata is de plaats ingenomen door een zeer mooie display van een twintigtal historische Abarth’s. Naar aanleiding van 70 jaar Abarth. “Guy Moerenhout” zou hier zijn hart kunnen ophalen. We komen hierop ook graag apart terug in een volgende bijdrage.
Bij Rinspeed zijn ze vooral met innovatie bezig en komen ze met enkele revolutionaire concepten naar de show. Mansory is dan weer een ander verhaal, niks exuberants is hen vreemd, bij deze Duitse tuner. Of het smaakvol is …smaak en kleur, daar valt niet over te oordelen. Extravagant is het zeker.
Morgan uit “”Malvern UK” pakt uit met een volledig nieuw model. De Double Six ontegensprekelijk Morgan is slecht op vier onderdelen gelijk aan vorige modellen. Zo leert ons een enthousiaste medewerker. “De vier sloten van het koffer deksel, al de rest nieuw mijnheer” en toch lijkt hij voor de leek verdomd veel op een Morgan. Prachtig dus…
Bij Rolls Royce pakken ze ook al uit met hun typische modellen waarvan eentje in nogal exuberant blauw. De grootste op de stand was voorzien van een schitterend wit interieur. Mijn bedenking of ze ook aan de persoon gedacht hadden, die ooit deze auto zou mogen poetsen. Werd beantwoord met een fijne glimlach van de jongedame naast het voertuig en “It won’t be me” als comment.
Bij Lancia Stratos, beginnen mijn ogen te blinken, krijg ik klamme handen enz. dus kan de stand waar de “nieuwe Stratos” staat te blinken ons zeker bekoren. Wie voldoende Euro’s geeft en ook nog enkele ander voorwaarden kan vervullen mag zich eigenaar weten van een eerder zeldzaam fenomeen.
Diezelfde Euro’s of Ponden zijn best ook voorradig als je bij Mc Laren wil gaan shoppen. Zij kunnen op heelwat belangstelling rekenen voor oa. De race versie van hun eerder voorgestelde “Senna” en een bloedmooie concept.
Bij Maserati hebben we een heel interessante babbel, met een artisanaal bewerkerker van metalen, die met zijn procedé onderdelen voor de Maserati’s tovert. Best wel impressionant. Ook bij Ferrari is er haast geen doorkomen aan. Zo groot is de belangstelling voor hun nieuwe V8. Moet gezegd dat FCA de groep rond Fiat, Alfa, Jeep en andere. Hier groots uitpakt en indruk maakt met enkele spraakmakende concepts, zo goed als productie klaar . De Alfa Tonale SUV en de nieuwe Fiat … kunnen het best voorbeeld staan voor het nieuwe dynamisme van de groep.
Polestar, het elektrische zusje van Volvo komt de kijkers van Geneve verwennen met een super cleane stand ontdaan van alle opsmuk. Twee modellen zijn ondertussen voorhanden, full electric en een alternatief voor de Tesla liefhebbers onder ons.
“Michelin” verwelkomt mij met open armen. Wellicht weet hij, als ik ooit de Lotto win, dat het op hun stand tentoonstellende Singer een kanshebber is waar ik een deel van de gewonnen Euro’s met plezier zal spenderen aan één van hun unieke bolides.
Honda ’s concept doet mij onvermijdelijk denken aan hun kleine 800 waar mijn buurvrouw 40+ jaar geleden mee rond tufte.
Als je onze beelden analyseert zul je kunnen vaststellend dat ook Toyota en Lexus op Geneve groot uitpakken. Vooral Lexus kan ons bekoren, al zijn de extra sportieve Toyota’s ook toppers. Thierry Neuville zal dat wellicht minder leuk vinden.
Suzuki kan zijn Jimny nog eens aanprijzen al lijkt dat niet echt nodig, bij GFG is er de Kangooro. GFG is wellicht voor velen totaal onbekend, maar als wij u vertellen dat vader en zoon Giugiario op de stand hun Pr. verzorgen weet je dat kwaliteit bovendrijft.
Nissan , Dacia, Mitsubishi en Ssangyong kunnen ook op ruim wat aandacht rekenen. Maar wij hebben vooral oog voor RUF. Die echte Porsche’s van de betere toemaatjes voorziet of u zelfs een Porsche lookalike op maat bouwt. Renault heeft vooral aandacht voor zijn nieuwe Clio , niet meteen spectaculair maar voor het merk toch zeer belangrijk.
We lopen ook even binnen op de stand Van TAG Heuer die enkel bijzonder bolides bij mekaar bracht en er zijn mooiste horloges voorstelt
Trap op Halle2 en1 waar naast enkele grote, vooral de juweeltjes die enkel in Geneva geshowd worden aandacht vragen. Bij Volkswagen viel ons vooral de nieuwe interpretatie van de Buggy op.
Skoda heeft wat mij betreft, met hun Vision iV een topper in huis gehaald en een van de meest opvallende nieuwigheden van het Salon. Seat en Cupra, showen hun concepts en vragen aandacht voor bepaalde aspecten van hun afwerking. Subaru een van de meest onderschatte op de Belgische Markt stelt hier ook zijn concept VIZIV voor. De Viziv concurreert met de eerder genoemd Skoda concept en mag graag in productie wat ons betreft. De Sbarro designschool is altijd ruim vertegenwoordigd en kan altijd op de belangstelling van de pers rekenen. Bij David Brown een Db bestellen of een op maat gebouwde “remastered” Klassieke Mini lijkt ons ook wel leuk. Bij Aston Martin en Lagonda is de persconferentie terecht een topper. Zo “out off the bleu” hoor ik er ook een rijke klant zijn bestelling bevestigen. T’ was geen peanuts zoals u wel kunt vermoeden.
Bij Bentley heel wat aandacht voor hun 100ste verjaardag en natuurlijk een echte Bentley Classics op de stand. Lamborghini is voor mij dit jaar vooral Urus. Een beetje een dinosaurus als je mijn bescheiden mening vraagt. Audi laat zich vooral opmerken met de E-tron’s, vergeet niet dat Vorst een belangrijke rol speelt in dit verhaal. Voor de insiders ook hun wafeltjes waren bijzonder lekker.
Bij Porsche, 911 cabrio in nieuwe versie en een klassieke 911 die de ski’s op het dak gebonden had de meest opvallende. Bij de buren een nieuwe merknaam Piêch. Een electro GT bouwer die ook familiebanden heeft met de Porschefamilie. Bugatti slaat alles met hun “zwarte auto”. Het zorgt voor wat verwarring, want de cijfers verschillen van bron tot bron. De unieke bolide gemaakt in opdracht van of voor een belangrijke persoon binnen de VW groep kreeg een prijskaartje me van 12 tot 18 miljoen euro. Het is dan een indrukwekkende bolide geworden die zijn gelijke niet kent.
Zowel Pagani als Zenvo hoeven geen introductie meer bij ons kennerspubliek en bouwen van het mooiste op autosnelwegen te vinden. Koenigsegg heeft er een nieuwe bij die luister naar de naam Jesko. Eerbetoon aan de vader van hun stichter die zijn 80ste verjaardag viert dit jaar en een “beetje” hielp in de eerste jaren van het merk.
ARC fox komt uit het verre China maar ook daar lijkt het erop dat design geen loos begrip is, zeer geslaagd hun concept GT. Pininfarina word nu ook constructeur naast designer en hoopt van hun Battista een bescheiden aantal aan de man te kunnen brengen.
Afsluiten doen we met de Russen een imposante stand voor de Aurus. Luxemerk uit Moskou die zelfs de president Poetin van wielen voorziet. Wat ons betreft iets te veel van Rolls en Bentley kopie.
We hebben nog enigen vergeten of niet vermeld en ondanks de verschillende afwezigen toch een meer dan uitzonderlijke editie van het Autosalon van Geneve mogen beleven. Volgend jaar editie 90, hoop dat dan ook de drop-outs terug present zijn.