De nieuwe Porsche 718 T: tot het minimum herleid voor maximaal rijplezier
Woensdag 19 december 2018 — Met de 718 T heeft Porsche het puristische design van de 911 T van 1968 overgeplant naar zijn gamma van tweezitssportwagens. Het nieuwe model in het Boxster- en Cayman-gamma combineert de 220 kW (300 pk) sterke, drukgevulde viercilinder-boxermotor met een bijzonder emotionele Porsche-rijervaring. Het hoogperformante karakter van de T-modellen wordt benadrukt door een uitgebreid uitrustingspakket, dat bestaat uit 20 duim grote lichtmetalen velgen, een 20 millimeter verlaagd PASM-sportonderstel (dat in dit gamma voor het eerst in combinatie met de 2.0-turbomotor wordt aangeboden), een kortere versnellingspook (waarop de versnellingen in het rood prijken) en het Sport Chrono-pakket. Al die zaken zijn enkel verkrijgbaar in combinatie met de basismotor van de 718 T. Porsche biedt zowel de Boxster als de Cayman aan met een manuele zesversnellingsbak en Porsche Torque Vectoring (PTV) met mechanisch sperdifferentieel op de achteras. De Porsche-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) is als optie verkrijgbaar.
Traditioneel staat de ‘T’ in Porsche-modellen voor ‘Touring’ en is het synoniem aan de puurste vorm van rijplezier. De 718 T zal zich het meest thuis voelen op slingerende bergwegen, waar het zijn ultieme doel is het plezier van dynamisch rijden over te brengen. De tweezitter past deze filosofie toe door een aantal zaken terug te schroeven. Zo heeft hij zwarte treklussen in de deurpanelen en sportstoelen met een elektrische verstelling in twee richtingen, een middendeel in zwarte Sport-Tex en een geborduurd ‘718’-logo op de hoofdsteun.
De module van het Porsche Communication Management (PCM) is vervangen door een groot bergvak, maar kopers die het infotainmentsysteem toch willen, kunnen het gratis bijbestellen. Al die maatregelen samen compenseren het meergewicht van de partikelfilter (GPF).
In het interieur wordt het karakter van de 718 T beklemtoond door een reeks nadrukkelijk sportieve toetsen: een luxueuze vulling en een leren bekleding maken dat het handige, 360 millimeter kleine GT-sportstuurwiel met Mode-knop een bijzonder veilige grip biedt. Op de zwarte wijzerplaten prijken andere ‘Boxster T’- of ‘Cayman T’-logo’s. De decoratieve elementen van het dashboard en de middenconsole schitteren dankzij een zwartglanzende afwerking. Ook op de drempelbeschermingen zijn ‘Boxster T’- of ‘Cayman T’-logo’s te zien.
De buitenkant van de Porsche 718 T wordt gekenmerkt door zijn krachtige uitstraling. Dankzij de 20 duim grote lichtmetalen velgen met hoogglanzende Titanium Grey-lak in combinatie met het PASM-sportonderstel met 20 millimeter lagere ophanging ziet hij er gewoon schitterend uit op de weg. Agate Grey buitenspiegelkappen en ‘718 Boxster T’- of ‘718 Cayman T’-logo’s op de flanken geven de modelvariant aan, die verder langs achteren kan worden herkend aan de centraal geplaatste sportuitlaat met zwarte verchroomde dubbele uitlaatpijp. Qua koetswerkkleuren hebben klanten de keuze uit Black, Guards Red, Racing Yellow en White, naast de metaalkleuren Carrara White, Jet Black en GT Silver. Porsche biedt als speciale kleuren ook nog Lava Orange en Miami Blue aan. Bij vergelijkbare uitrusting genieten 718 T-klanten een prijsvoordeel van 5 à 10 procent in vergelijking met een gelijkaardig uitgerust basismodel.
De 220 kW (300 pk) sterke boxermotor met drukvoeding laat de Porsche 718 T krachtig optrekken en haalt tot 7.500 toeren. De 2.0-viercilinder-turbomotor ontwikkelt zijn maximumkoppel van 380 Nm bij 1.250 o/m en de auto heeft een leeggewicht van 1.350 kilo (PDK: 1.380 kilo). Dankzij een verhouding gewicht-vermogen van 4,5 (4,6) kg/pk kan hij van 0 naar 100 km/u optrekken in 5,1 (4,7) seconden. De topsnelheid bedraagt 275 km/u.
Het Sport Chrono-pakket, dat standaard is op de 718 T, biedt de rijmodi Normal, Sport, Sport Plus en Individual, die zich laten selecteren via de Mode-knop op het stuurwiel. Sport en Sport Plus activeren een sportievere afstelling van zowel de motorsturing als de gasrespons, terwijl de automatische tussengasfunctie u ondersteunt wanneer u terugschakelt met de manuele versnellingsbak. Sport Plus maakt het rijgedrag van de 718 T nog scherper via een sportievere configuratie van het Porsche Active Stability Management (PASM), de Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) voor adaptieve koetswerkplaatsing en de optionele Porsche-versnellingsbak met dubbele koppeling. In combinatie met de PDK staan ook een Launch Control-functie en een Sport Response-knop in het midden van de Mode-schakelaar ter beschikking.
Een specifiek element van dit model is de dynamische versnellingsbaksteun. Dit zogeheten PADM-systeem vermindert trillingen in het motor-versnellingsbakgeheel en beperkt bewegingen die de rijdynamiek kunnen beïnvloeden als gevolg van het totaalgewicht van de aandrijflijn. Op die manier worden de voordelen van harde en zachte versnellingsbaksteunen gecombineerd: het rijgedrag wordt voelbaar preciezer en stabieler tijdens lastwissels en in snelle bochten. Het rijcomfort blijft onaangetast op oneffen wegen.
De Porsche 718 Cayman T kost, btw inbegrepen, minstens 65.799,80 euro en de 718 Boxster T 67.856,80 euro (btw inbegrepen).