3-Städte-Rallye
Autoritaire overwinning van Grégoire Munster in de ADAC Opel Rallye Cup
Afgelopen weekend reisde BMA, het team van Bernard Munster, af naar Duitsland, meer bepaald naar de grensstreek met Oostenrijk. Daar werd de 3-Städte-Rallye verreden, tevens het kader voor de finale van de nationale competitie. Een wedstrijd op een onuitgegeven parcours, zodat alle deelnemers aan de ADAC Opel Rallye Cup op gelijke voet van start gingen. In die omstandigheden leverde Grégoire Munster, genavigeerd door Louis Louka, ongetwijfeld zijn sterkste prestatie van het jaar, want hij domineerde zijn rechtstreekse concurrenten en behaalde zijn derde overwinning van het seizoen met de Opel Adam Cup! Een resultaat waarmee hij zijn titel als vice-kampioen nog eens verstevigde.
“Dit parcours was voor iedereen nieuw en Grégoire was de snelste en de slimste,” vertelde ‘papa Bernard’ heel tevreden. “Tijdens de tweede dag had hij al een mooie voorsprong uitgebouwd, maar toch bleef hij snelste tijden rijden om zijn leidersplaats comfortabeler te maken. Het is jammer dat in de ADAC Opel Rallye Cup alle resultaten in rekening worden gebracht, want anders had Grégoire zeker Elias Lundberg kunnen bedreigen voor de titel. De Zweed die in elke wedstrijd punten scoorde, werd door Opel ondertussen bevestigd als officieel piloot in het Junior ERC 2019. Voor dat zitje ging het tussen de eerste drie in het kampioenschap, waaronder Grégoire. Maar, we mogen spreken van een redelijke keuze van Opel, want de Zweed Lundberg heeft veel meer ervaring dan Grégoire op onverhard. We zullen aan dat aspect moeten werken volgend jaar, op internationaal niveau. Dit was de best denkbare manier om het seizoen in deze hoogstaande en internationale Opel Rallye Cup in schoonheid af te sluiten.”
Zijn leerschool op onverhard zette Grégoire Munster trouwens een week voor de 3-Städte-Rallye al verder door deel te nemen aan de Rallye Terre des Cardabelles, ook met Louis Louka als navigator, deze keer aan het stuur van een Peugeot 208 R2 ingezet in de 208 Rally Cup. In Aveyron ontdekte Munster zowel de wagen als het parcours, waardoor hij zaterdag in de openingsronde 2 seconden per kilometer verloor op de snelsten. Ondanks een schuiver rechtdoor, kon hij het verschil verkleinen tot 8 tienden van een seconde per kilometer in de volgende ronde. Maar, wat later moest hij de strijd staken na een motoralarm. Uiteindelijk dus geen podiumplaats daar, maar Grégoire kon wel bijkomende ervaring verwerven op een ondergrond die voor piloten uit ons land eerder ongewoon is.
Premières voor Melanie Schulz in Duitsland en Bertrand Pierrat in Corsica
Naast de Opel Adam Cup van Grégoire Munster en Louis Louka, zette BMA in de 3-Städte-Rallye nog een Skoda Fabia R5 in voor de Duitse Melanie Schulz, genavigeerd door Josefine Corinn Beinke. “Voor Melanie was het een grote première met een wagen uit de R5-categorie, want ze heeft vaak gereden met een DS3 R3,” vertelt Bernard Munster. “Het belangrijkste was dat ze deze snellere wagen leerde kennen en onder de knie kreeg. Er was een grote progressiemarge en ze bereikte de finis. Haar 12de plaats algemeen is, op dit moment, niet het belangrijkste. Haar tijden verbeterden wel ronde na ronde. In de toekomst zien we Melanie wellicht terug in actie met een Fabia R5 van ons…”
De Fransman Bertrand Pierrat, recent winnaar van de Balkan Classic Rally samen met Andrée Hansen toen hij zijn comeback in competitie maakte na zeven jaar afwezigheid, ging in de Tour de Corse Historique een nieuwe grote uitdaging aan met de Porsche waarmee hij de Balkan Classic Rally won. De wagen was ondertussen natuurlijk in asfaltconfiguratie gezet door team BMA. De Fransman, die weer werd bijgestaan door Andrée Hansen, had het moeilijk om zijn draai te vinden op de bochtige en smalle asfaltbaantjes. Logisch, want hij had er nog nooit gereden en tijdens de eerste twee dagen werd het rijden bemoeilijkt door regen. Naarmate de wedstrijd vorderde, werden de tijden van de BMA Porsche beter en verfijnde het team ook de afstellingen van de 911. Het duo Pierrat-Hansen werd 12de algemeen. De Fransman was daarmee uitermate tevreden, want de Tour de Corse Historique is in de eerste plaats het speelterrein van vaste klanten die vertrouwd zijn met het specifieke parcours…
Eerst Mettet en dan… de Condroz !
Volgend weekend wordt de ASAF-competitie van de Federatie Waals-Brabant afgerond in het kader van de erg populaire Rally van Mettet. BMA zal van de partij zijn met… de Fransman Bertrand Pierrat, die voor de gelegenheid een “moderne” Porsche 911 GT3 zal besturen! Het bewijs dat hij zijn comeback serieus neemt.
Een week later volgt de traditionele finale van het Belgian Rally Championship, de razend populaire Condroz Rally in Hoei. Het team van Bernard Munster zal er natuurlijk goed vertegenwoordigd zijn met de Skoda Fabia’s R5 van Kris Princen en Steve Matterne, de Porsche 997 GT3 van Patrick Snijers en de Opel Adam R2 van Grégoire Munster. Een van de topafspraken van het seizoen… maar zeker niet de laatste. We komen er op terug…
(Einde)