Uitgebreid gamma Ford Mondeo Hybrid-modellen met benzine- en elektromotor volgend
jaar gelanceerd in Europa, inclusief een nieuwe, elegante en praktische Clipper.
De breakversie Clipper werd exclusief ontwikkeld voor Europa en zal Mondeo Hybridklanten
de kans bieden om grotere vrachten te vervoeren en tegelijk te genieten van een
elektrische aandrijflijn zonder ‘range-anxiety’.
Vierdeurs Mondeo Hybrid nu te koop met 2.0-benzinemotor, elektromotor en generator en
batterij van 1,4 kWh voor het ultieme raffinement in de zuiver elektrische rijmodus.
– Ford kondigde vandaag aan zijn gamma zuinige hybrideversies met benzine- en elektromotor in 2019 verder te zullen uitbreiden met de introductie van de eerste praktische en ruime Mondeo Clipper Hybrid.
De nieuwe Mondeo Clipper Hybrid zal klanten in staat stellen om grotere vrachten te vervoeren en tegelijk in heel wat rijscenario’s te genieten van de efficiëntie en het raffinement van een elektrische aandrijflijn zonder daarbij te verzaken aan het rijbereik en de vrijheid van een klassieke verbrandingsmotor. De elegante Mondeo Clipper werd exclusief voor Europese klanten ontwikkeld.
Ford zal de volledige specificaties en prijzen voor het Mondeo Hybrid-gamma dichter bij de lancering publiceren. De hybridemotoren zullen aantrekkelijke verbruiks- en CO2-cijfers kunnen voorleggen en werpen zich op als een niet te missen alternatief voor dieselmotoren voor fleetklanten en particulieren.
De Mondeo Hybrid is momenteel reeds verkrijgbaar met een gestroomlijnd vierdeurskoetswerk, dat zich onderscheidt door zijn sportieve coupéprofiel met lage daklijn, en als de hoogwaardige Mondeo Hybrid Vignale.
“Voor veel klanten is de functionaliteit van een breakversie echter een must en we zijn dan ook verheugd te kunnen aankondigen dat ook zij hun brandstoffacturen binnenkort zullen kunnen reduceren met de geavanceerde benzine- en elektromotor van onze nieuwe Mondeo Clipper Hybrid,” aldus Roelant de Waard, vice president Marketing, Sales & Service bij Ford of Europe.
“Geëlektrificeerde aandrijflijnen zullen een cruciale rol blijven spelen in ons Europese productgamma. Ford investeert 11 miljard dollar en wil tegen 2022 niet minder dan zestien zuiver elektrische voertuigen lanceren, op een wereldwijd totaal van veertig geëlektrificeerde modellen.
De aandrijflijn van de Ford Mondeo Hybrid gebruikt een elektromotor om de speciaal ontwikkelde 2.0-benzinemotor met Atkinson-cyclus bij te staan voor de aandrijving. Een generator recupereert energie tijdens het vertragen om de luchtgekoelde, recycleerbare lithiumionbatterij van 1,4 kWh achter de achterzetels op te laden. Die regeneratietechnologie recupereert tot 90 procent van de energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen om de batterij bij te vullen.
De Mondeo Hybrid kan ook zuiver elektrisch rijden voor de ultieme verfijning en efficiëntie. Deze modus komt vooral tot zijn recht in de stad en de file. De hybride aandrijflijn levert een systeemvermogen van 187 pk en wordt gekoppeld aan een door Ford ontwikkelde continu variabele automatische versnellingsbak die het brandstofverbruik nog verder terugdringt. *
Andere technologieën die bestuurders helpen om het verbruik te beperken, zijn onder meer Fords ‘Smartgauge’-interface om het brandstof- en elektriciteitsverbruik op te volgen, de elektrische stuurbekrachtiging, de elektrische airconditioning en de koel- en vacuümsystemen die de weerstand van de motor verminderen.
Qua comfort, gebruiksgemak en veiligheid kan hij beschikken over Active City Stop, Active Park Assist, gordelairbags achterin, het spraakbediende connectiviteitssysteem SYNC 3 met 8”- aanraakscherm en Fords Adaptive Front Lighting System met meesturende led-koplampen.
Als eerste hybridewagen die Ford in Europa aanbiedt, wordt de Mondeo Hybrid naast debenzine- en dieselversies van de Mondeo geassembleerd in de uiterst geavanceerde Fordfabriek van Valencia (Spanje).
#